Combineer account based marketing en inbound marketing en ontwikkel een ijzersterke marketingstrategie

De overtuiging heerst dat een keuze gemaakt moet worden tussen account based marketing en inbound marketing als leidende marketingstrategie om jouw diensten of producten te vermarkten. De vraag is of dit een terechte gedachte is? Beide strategieën vullen elkaar namelijk naadloos aan wanneer je ze goed inzet. Tijd om hier duidelijkheid in te scheppen. We leggen je uit wat account based marketing en inbound marketing is en hoe je beide strategieën juist samen kunt laten werken. 

Wat is account based marketing?

Wanneer je met account based marketing (ABM) aan de slag gaat, voer je gerichte marketingacties uit onder klanten (accounts), die je op voorhand geselecteerd hebt. Account based marketing staat ook wel bekend als een hele gerichte strategie, waarbij marketing en sales nauw met elkaar samenwerken. Met account based marketing wil je namelijk een gepersonaliseerde ervaring creëren voor accounts die je op voorhand hebt afgestemd, via bijvoorbeeld LinkedIn advertising. Dit lukt alleen door marketing- en verkoop goed op elkaar af te laten stemmen en de pains en gains van een specifiek account inzichtelijk te hebben. Kortom, je richt je campagne op kenmerken, eigenschappen en behoeften van de accounts die je op voorhand in kaart hebt gebracht. 

Wanneer we account based marketing uiteenzetten, worden veelal de volgende stappen doorlopen: 

  • Het identificeren van interessante accounts;
  • Het uitvoeren van gerichte, inhoudelijke marketingcampagnes, gericht op de juiste kanalen;
  • Het monitoren en bijsturen van de verschillende acties. 
 
Account based marketing sluit meestal goed aan bij bedrijven of organisaties die hoogwaardige producten of diensten verkopen aan andere bedrijven. 
Account based marketing

Wat is inbound marketing?

Waar het bij account based marketing draait om het uitvoeren van een gerichte marketingstrategie die inspeelt op de wensen en behoeften van  voorafgedefinieerde accounts, werkt het bij inbound marketing eigenlijk precies andersom. Inbound marketing is een marketingstrategie, waarbij je ervoor zorgt dat klanten juist naar jou toekomen.

Inbound marketing gaat om het creëren van waardevolle (zoekmachine geoptimaliseerde) content. Hiermee worden relevante doelgroepen naar jouw bedrijf getrokken. Tijdens de zoektocht van de doelgroep komen zij dankzij de informatie die jij namelijk aanbiedt terecht op jouw website en ontvangen zij meer informatie over jouw product of dienst. 

Wanneer bezoekers jouw informatie ontzettend interessant vinden, zijn ze eerder geneigd jouw bedrijf te blijven volgen en op een bepaald moment daadwerkelijk zaken te gaan doen. Via inbound marketing maak je dus van anonieme bezoekers, waardevolle leads en uiteindelijk klanten die bewust kiezen voor jouw bedrijf, product of dienst. 

Inbound marketing

Meer weten?

Wij vertellen je graag alles over onze diensten.  Wil je meer weten? Neem dan contact met ons op .

Sparren met een specialist? 

Wat is het verschil tussen account based marketing en inbound marketing?

Account based marketing en inbound marketing hebben veel gemeen. Allebei de technieken hebben namelijk als doel om klanten aan te trekken door op het juiste moment waardevolle content aan te bieden. 

Desondanks zijn er verschillen aanwezig. Zo richt je je met inbound marketing op het vergaren van zoveel mogelijk leads, die je vervolgens overdraagt aan sales. Bij account based marketing werk je juist heel nauw samen met sales. Sales bepaalt bijvoorbeeld welke bedrijven zij graag binnen willen halen, zodat jij je met jouw marketing campagnes kan richten op specifieke personen binnen deze bedrijven. 

Andere verschillen tussen inbound marketing en account based marketing zijn:

  • De focus op een markt/industrie versus specifieke bedrijven;
  • Kwantiteit van leads versus kwaliteit van de accounts;
  • Nieuwe organisaties aanspreken versus uitbreiden;
  • Werken met persona’s en klantprofielen. 

Hoe vullen account based marketing en inbound marketing elkaar goed aan?

Zoals in de introductie al aangestipt, heerst vaak de overtuiging dat een keuze moet worden gemaakt tussen account based marketing en inbound marketing. Het zijn twee verschillende strategieën met unieke benaderingen en voordelen. Wanneer je ze in samenhang gebruikt, vormen beide strategieën een prima duo voor sterke marketingactiviteiten. Kortom, in een ideale wereld is het is niet ‘of’ account based marketing ‘of’ inbound marketing, maar account based marketing én inbound marketing.

Bij account based marketing ligt de nadruk op het identificeren en benaderen van specifieke bedrijven of besluitvormers binnen bedrijven met een boodschap op maat. Daarentegen draait inbound marketing om het creëren van waardevolle content die een breed publiek aantrekt. Het doel? Potentiële klanten in beweging krijgen om naar jou toe te komen.

Combineer je de specifieke, gepersonaliseerde aanpak van account based marketing met de  brede aantrekkingskracht van inbound marketing, dan kun je tegelijkertijd een algemeen publiek bereiken en belangrijke specifieke accounts targeten. Deze samenhang stelt bedrijven in staat om met hun content zowel specifiek als algemeen te zijn, waardoor ze een balans vinden tussen algemene leadgeneratie en specifieke accountbenadering.

account based marketing vs inbound marketing

Daarnaast bevordert de combinatie van beide marketingstrategieën een nauwere samenwerking tussen sales en marketing. Terwijl account based marketing teams ertoe aanzet om nauw samen te werken om de juiste accounts te targeten, helpt inbound marketing juist bij het genereren van een stroom aan leads voor het verkoopteam.

Als laatste willen we nog inzoomen op metingen en analyses. Terwijl account based marketing zich focust op het succes bij individuele accounts, legt inbound marketing de nadruk op bredere metrics, zoals het totale aantal leads en conversies. Samen bieden ze een uitgebreid en totaal overzicht in de effectiviteit van marketinginspanningen.

De conclusie? Door account based marketing en inbound marketing te integreren, kunnen bedrijven profiteren van zowel gerichte als brede marketingbenaderingen, wat leidt tot ijzersterke, effectieve marketingcampagnes.

Meer weten?

Wij vertellen je graag alles over onze diensten.  Wil je meer weten? Neem dan contact met ons op .

Wat is jouw
marketing uitdaging?

Vul dit formulier in en krijg vandaag nog een fellow aan de lijn!

Een greep uit onze succesverhalen

Succesvolle employer branding campagne zorgt voor een vliegende start

De ultieme beleving bij het BBQ Experience Festival 

Bracefox krijgt een organische kick-start door middel van  AI 

Wij zijn Yourfellow,
jouw digitale groei
start hier

Noordhaven 50
4761 DB Zevenbergen
Parkeren

Wij zijn Yourfellow,
jouw digitale groei
start hier

Noordhaven 50
4761 DB Zevenbergen
Parkeren