ChatGPT slim inzetten voor SEO content creatie

ChatGPT heeft een grote indruk achtergelaten sinds de introductie van de AI tool eind 2022. Het wordt gezien als dé AI tool die het leven voor een hoop mensen binnen de online marketing wereld een stuk gemakkelijker gaat maken. Hoewel ChatGPT een handig hulpmiddel kan zijn voor alle facetten binnen online marketing, is het zeker niet een oplossing voor alles. We zoomen in dit artikel wat dieper in op de manier waarop ChatGPT kan helpen met SEO en het schrijven van content.

Hoe kan ChatGPT helpen met SEO?

Omdat ChatGPT een van de krachtigste AI tools is, kun je het voor een groot scala aan mogelijkheden toepassen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan:

  • Volledige blogposts, landingspagina’s en SEO artikelen laten schrijven
  • Creatieve ideeën verzinnen voor nieuwe artikelen
  • Relevante zoekwoorden identificeren voor een specifiek onderwerp 
  • Opstellen van een contentstructuur zoals inleiding en tussenkopjes
  • Meta-beschrijvingen, paginatitels en alt-teksten genereren 

Hoe gaat Google om met het gebruik van AI artikelen?

Wanneer je bovenstaande leest zou je bijna denken dat SEO-specialisten tegenwoordig niet meer nodig zijn. Toch is dit niet helemaal waar. Want hoewel AI tools als ChatGPT zeer behulpzaam kunnen zijn voor het creeëren van SEO content, is het uiteindelijk niet de heilige graal. Wanneer je deze tools niet op de juiste manier toepast kunnen je rankings namelijk risico lopen of kun je zelfs rankings verliezen.

Daarnaast is het bekend dat ChatGPT ook nog wel eens foutieve informatie geeft. Het is daarom altijd aan te raden om de AI tools als hulpmiddel te zien en deze te combineren met menselijke expertise.

Google zelf geeft aan dat content vooral relevant moet zijn voor de gebruiker en dus niet alleen geschreven moet zijn voor het algoritme. Of dit nu door mensen wordt gedaan of door een combinatie van AI en mensen, maakt verder niet uit. 

AI content Danny Sullivan
Danny Sullivan van Google over AI gegenereerde content

Google verwijst verder naar de E-E-A-T richtlijnen (Experience, Expertise, Authoritativeness, Trust). Deze richtlijnen verwijzen naar de kwaliteitscriteria die Google gebruikt om de betrouwbaarheid en geloofwaardigheid van inhoud op internet te beoordelen. De sites die hoog scoren op punten als autoriteit en betrouwbaarheid waardeert Google hoger in de zoekresultaten, wat leidt tot betere zichtbaarheid en verkeer.

Meer weten?

Wij vertellen je graag alles over onze diensten.  Wil je meer weten? Neem dan contact met ons op .

Sparren met een specialist? 

Hoe zet je ChatGPT en AI op een juiste manier in?

Het is dus niet aan te raden om content één op één over te nemen van een AI gegenereerde tekst. Wel kun je een tool als ChatGPT gebruiken als hulpmiddel.

Dit begint bij het invoeren van een gedetailleerde opdracht (ookwel prompt genoemd). Ook kun je een eerder geschreven alinea van een schrijver gebruiken als input voor de rest van de tekst. De schrijfstijl wordt dan overgenomen, waardoor het artikel natuurlijker overkomt. Ten slotte is het aan te raden om niet hele blogposts of artikelen te laten schrijven, maar om bijvoorbeeld één alinea over een specifiek subonderwerp te genereren. Deze kun je dan verwerken in de gehele tekst. Kortom:

  • Zorg voor een specifieke en gedetailleerde opdracht (prompt)
  • Gebruik de schrijfstijl van een eerder geschreven alinea
  • Verwerk korte subkopjes of zinnen in plaats van hele blokken tekst
Een specifieke en gedetailleerde prompt

Hoe YourFellow helpt met het inzetten van ChatGPT

Bij YourFellow hebben we de kennis in huis om een custom made ChatGPT prompt te maken voor jouw bedrijf. We combineren interne documentatie en specialistische kennis met jouw GPT en zorgen ervoor dat we kant-en-klare templates ontwikkelen, waar jouw marketingteam mee vooruit kan.

Deze prompt is uniek en krijgt, op basis van jouw gewenste kenmerken, een specifieke instructie mee. Hierdoor ben je in staat om future-proof artikelen te schrijven die klaar zijn om te scoren in Google.

Benieuwd naar hoe wij je verder kunnen helpen? Kijk dan ook eens naar onze doelgerichte aanpak.

Meer weten?

Wij vertellen je graag alles over onze diensten.  Wil je meer weten? Neem dan contact met ons op .

Wat is jouw
marketing uitdaging?

Vul dit formulier in en krijg vandaag nog een fellow aan de lijn!

Een greep uit onze succesverhalen

Groei via een sterke focus op ‘nieuwe klanten’ voor Olcay Gulsen Beauty (OGB)

Succesvolle employer branding campagne zorgt voor een vliegende start

De ultieme beleving bij het BBQ Experience Festival 

Wij zijn Yourfellow,
jouw digitale groei
start hier

Noordhaven 50
4761 DB Zevenbergen
Parkeren

Wij zijn Yourfellow,
jouw digitale groei
start hier

Noordhaven 50
4761 DB Zevenbergen
Parkeren