De affiliate marketing trends voor 2024

Tijd om de affiliate marketing trends voor 2024 onder de loep te nemen, zodat je goed voorbereid het nieuwe jaar in gaat. Affiliate marketing is namelijk een erg waardevol middel en kan als verlengstuk dienen voor jouw website/-shop. Met welke trends moet je rekening houden als je in 2024 met affiliate marketing aan de slag wilt? We lichten het graag toe.

1. AI & affiliate marketing

We kunnen de affiliate marketing trends voor 2024 niet anders beginnen dan met AI (Artificial Intelligence). 2023 is het jaar waarin AI concreet en toegankelijk is geworden voor het brede publiek. Geautomatiseerde tools, zoals ChatGPT, Jasper, Bard en Midjourney zijn veel geraadpleegde tools en zullen in 2024 onverminderd worden ingezet. Ook in het online marketing landschap is AI niet onopgemerkt gebleven. Zo schreven we eerder al een artikel of AI en online marketing een goed huwelijk is en zien we binnen online marketing een golf aan AI gegenereerde content. 

Het komende jaar verwachten we dat AI ook binnen het affiliate marketing landschap verder voet aan wal gaat zetten. Met name voor het uitvoeren van onderzoeken leent AI zich natuurlijk uitstekend. Denk aan het ontdekken van een niche, het uitvoeren van een zoekwoordonderzoek, het analyseren van de concurrentie, het schrijven van een blogartikel of het inzichtelijk maken van interessante publishers. AI kan hier perfect bij helpen, waarbij de productiviteit stijgt en tijd wordt bespaard.

2. De impact van voice search op affiliate marketing

Een andere trend die van invloed is op affiliate marketing is het spraakgestuurd zoeken, oftewel voice search. Steeds vaker wordt gebruikgemaakt van voice search voor het online zoeken naar allerlei producten, artikelen, informatie of diensten. De inzet van voice search zal alleen maar verder toenemen wanneer meer mensen slimme luidsprekers en virtuele assistenten gaan gebruiken.

Vooral in het e-commerce landschap plaatsen steeds meer mensen een bestelling via voice search. Voor jou als affiliate marketeer is het des te belangrijker dat de content geoptimaliseerd wordt voor voice search. Denk aan het gebruik van beknopte, duidelijke teksten en de inzet van long tail keywords. Let op: voice search zorgt er mogelijk ook voor dat je een risico loopt met jouw webshop, omdat Voice Queries jouw affiliate-links mogelijk negeert en de consument rechtstreeks naar een productpagina van de afnemer verwijst. Check daarom goed jouw affiliate techniek, de inhoud en de relaties met jouw publishers en wijzig deze indien nodig.

Meer weten?

Wij vertellen je graag alles over onze diensten.  Wil je meer weten? Neem dan contact met ons op .

Sparren met een specialist? 

3. De inzet van nano- en micro-influencers

Een van de grootste affiliate marketing trends voor 2024 is de inzet van social media influencers, en specifiek nano-/micro-influencers. Dit zijn social media gebruikers die tussen de 1000 en 5000 volgers hebben op hun account. Anders gezegd zijn dit personen met meer volgers dan een gemiddeld persoon heeft, maar minder om een ster of grote influencer te zijn.  

Steeds meer bedrijven plukken de vruchten van een samenwerking met een nano- of micro-influencer, bijvoorbeeld via whitelisting-campagnes op TikTok. Maar ook binnen het affiliate landschap kan dit zeer interessant zijn. Zeker wanneer dit gerenommeerde influencers zijn die in een specifieke markt actief zijn. Twee grote voordelen van een samenwerking met een micro- of nano-influencer zijn dat de kosten van het sponsoren of inhuren van een influencer aanzienlijk lager is dan de kosten die je betaalt voor een ‘normale’ influencer. Ten tweede hebben nano- en micro-influencers de neiging zich te concentreren op een specifieke niche of doelgroep. Hun inhoud en of bijdrage is daardoor super belangrijk en relevant voor hun doelgroep. Als affiliate marketeer betekent het dat als het product of dienst dat je promoot goed aansluit bij de influencer en zijn of haar achterban, het logisch is dat je contact met deze influencer opneemt en probeert via hem/haar jouw product te promoten aan zijn of haar achterban.

4. Het cookieloze tijdperk

Het is al verschillende jaren een hot topic. De privacy van gebruikers en bijvoorbeeld het uitfaseren van third party cookies om de privacy te beschermen. Third party cookies maken het mogelijk consumenten op verschillende platformen en websites te kunnen volgen. De manier waarop dit vervolgens wordt gebruikt, bijvoorbeeld voor het inzetten van advertenties, zorgde ervoor dat zorgen ontstonden over de privacy van online gegevens. In het licht van de affiliate marketing trends en de intentie om de cookies uit te gaan faseren moeten affiliate marketeers zich gaan voorbereiden op een afscheid van third party cookies. 

Het is positief dat deze ontwikkeling op de meeste affiliate marketeers geen grote impact zal hebben, omdat de meeste affiliate systemen al gebruikmaken van alternatieve trackingsmethode, zoals first party cookies. Voor affiliate marketeers of systemen die nog wel grotendeels afhankelijk zijn van third party cookies zal deze verandering wel grote impact hebben. Voor hen zal het veel moeilijker zijn om gebruikersinformatie bij te houden en gerichte advertenties te genereren. De uitdaging is dan om snel over te stappen naar andere trackingsmethoden, zoals first party cookies, om gegevens in je bezit te krijgen waarvan je zelf hebt gezorgd dat je deze hebt verzameld, zoals via leadcampagnes, downloads, etc. Daarnaast moet je meer en meer onderzoek doen naar de behoeften en wensen van jouw publiek om inhoud te bieden die van waarde is.

5. Video-content it is!

Natuurlijk zijn er tal van manieren om content te creëren en te verspreiden. Denk aan blogs en e-mails. Maar onderzoek laat zien dat van alle media om content en online advertenties onder de aandacht te brengen, video toch echt beste werkt. Deze trend zal alleen maar verder doorzetten met platforms, zoals TikTok. Het is dus zeker aan te raden om video onderdeel te laten zijn van jouw affiliate contentstrategie in 2024. Natuurlijk is dat niet voor iedereen even eenvoudig om te realiseren. Maar check nog eens trend 1; zijn er geen AI tools die het eenvoudiger maken om video’s te creëren. 😉

Aan de slag met affiliate marketing in 2024?

Wil je aan de slag met affiliate marketing in 2024. Maar weet je niet waar of hoe te beginnen? De Fellows staan voor je klaar en denken graag mee hoe en welke plaats affiliate marketing in jouw strategie voor 2024 kan krijgen? Jouw doelstellingen realiseren, daar gaan we voor!

Meer weten?

Wij vertellen je graag alles over onze diensten.  Wil je meer weten? Neem dan contact met ons op .

Wat is jouw
marketing uitdaging?

Vul dit formulier in en krijg vandaag nog een fellow aan de lijn!

Een greep uit onze succesverhalen

Wij zijn Yourfellow,
jouw digitale groei
start hier

Noordhaven 50
4761 DB Zevenbergen
Parkeren

Wij zijn Yourfellow,
jouw digitale groei
start hier

Noordhaven 50
4761 DB Zevenbergen
Parkeren