De content marketing trends voor 2024

Het jaar 2023 nadert zijn einde. Tijd om vooruit te blikken op het nieuwe jaar en een nieuwe marketingstrategie uit te denken en budgetten vast te stellen. Tijdens het opstellen van zo’n strategie is het prettig om op de hoogte te zijn van de laatste trends. Kortom: waar moet ik in 2024 rekening mee houden? En specifiek op het gebied van content. We nemen je mee in de content marketing trends van 2024.

1. AI en content: een kans of bedreiding?

Een trend die we natuurlijk niet onbenoemd mogen laten is AI en specifieke tooling, zoals ChatGPT. Technologie die wordt toegejuicht, maar waar ook met argusogen naar wordt gekeken door bijvoorbeeld copywriters. Als je het ons vraagt en zoals de resultaten bevestigen (lees hier meer over in onze eerdere blog: AI en online marketing: een goed huwelijk?), zal AI in 2024 een verdere vlucht nemen. AI in combinatie met content creatie biedt namelijk de mogelijkheid om slimmer en efficiënter te werken.

De angst dat AI ervoor zorgt dat het werk van copywriters volledig wordt overgenomen, is nergens voor nodig. De kracht van AI zit hem namelijk in standaard- en terugkerende werkzaamheden, zoals het genereren van product- of categorieteksten voor een webshop. Andere taken waaraan kan worden gedacht zijn: onderzoeken, ideeën genereren, titels, tussenkoppen, title tags en meta descriptions genereren en een eerste concept ontwikkelen. Hierbij moet worden opgemerkt dat het succes van de output valt of staat met hoe je de technologie voorziet van input en als het ware voeding geeft. Wij noemen het ook wel ‘the art of the prompt’.

2. Kwaliteit boven kwantiteit

De ontwikkelingen rondom AI zorgen ook voor een andere trend. AI maakt het namelijk mogelijk om in een ontzettend korte tijd ontzettend veel content te ontwikkelen. Alleen geldt de opmerking: ‘hoe meer, hoe beter’ in 2024 zeker niet. Er wordt zoveel content ontwikkeld dat de kwaliteit er meer en meer toe doet. Zorg er in 2024 voor dat je content opvalt bij de doelgroep, maar dat het ook als toegevoegde/meerwaarde beschouwd wordt door zowel de doelgroep als de zoekmachine. 

Werk daarom volgens een contentstrategie en een duidelijk plan. Een goed hulpmiddel hierbij is het 3H-model. Lees hier alles over in onze blog: het 3H-model: de basis voor een gedegen contentstrategie. Stel jezelf de vragen: wat wil je doelgroep? Met welke vraag of probleem kampen zij? Hoe bied jij hier uitkomst in met jouw product, dienstverlening of kennis? Er wordt zoveel content geplaatst dat duidelijkheid echt geboden is. Investeer daarom meer in je content. We weten dat het meer tijd zal kosten, maar de resultaten ervan zullen ook beter zijn. 

Meer weten?

Wij vertellen je graag alles over onze diensten.  Wil je meer weten? Neem dan contact met ons op .

Sparren met een specialist? 

3. Personalisatie van content

Personalisatie is een van de belangrijkste trends in contentmarketing voor het jaar 2024. De opkomst van AI maakt het voor content-ontwikkelaars mogelijk om gegevens van hun doelgroep(en) te verzamelen en analyseren en op basis hiervan gepersonaliseerde content te creëren die perfect aansluit op de doelgroep. Gepersonaliseerde content kan ervoor zorgen dat je een sterkere relatie met jouw doelgroep opbouwt en de betrokkenheid met de doelgroep vergroot wordt. Om überhaupt tot deze gepersonaliseerde content te komen is het zaak dat de content marketeer in de huid van de doelgroep kruipt, analyses maakt en ontdekt wat de voorkeuren, interesses en het gedrag van de doelgroep is. Data-analysetools, website-analyses, klantfeedback en AI helpen om deze gegevens te verzamelen en te analyseren. Op basis hiervan kan persoonlijke content worden ontwikkeld die naadloos aansluit op de doelgroep. 

4. Creator content

Creator content; een trend waarvan vorig jaar al werd gesteld dat dit weleens grote impact zou gaan hebben op het online marketing landschap. Dat is zeker waarheid geworden. Sterker nog! Het is de verwachtingen voorbij gegaan. Het bewijs hiervan zie je wel in de verschillende samenwerkingen en het steeds aantrekkelijker wordende verdienmodel voor creators. 

Nog niet zo lang geleden deed TikTok nog de mededeling dat het haar funding-programma verder gaat uitbreiden. Even als dubbelcheck: het gaat hierbij niet over de traditionele manier van influencer marketing, waarbij wordt ingezet op het benutten van het bereik van influencers met een groot aantal volgers. Het betreft juist nano- en micro-influencers, waarbij de content daadwerkelijk wordt gecreëerd door de nano- of micro-influencer en die dit op zijn of haar kanaal deelt onder zijn of haar volgers. Dit zijn meer volgers dan gemiddeld, maar te kleine aantallen om te spreken van een échte influencer. Het resultaat? Authentieke content die meer engagement en resultaat oplevert. In 2024 zal dit alleen maar groter worden. Het is aan te raden om hier met jouw bedrijf, product of dienstverlening mee aan de slag te gaan.

5. Video-content

Al jarenlang is video-content een populaire trend binnen contentmarketing. Ook in 2024 zal dit een dominante trend blijven. Video-content is een uitstekende manier om informatie over te brengen en een groot publiek aan te spreken. Zo doen korte video’s op kanalen, zoals TikTok en Instagram Reels het erg goed en zijn snelle en vlotte video’s een groot succes. Onderzoek laat dan ook zien dat video-content beter presteert dan andere soorten content. Om een effectieve video te ontwikkelen, is het voor marketeers zaak om een video te maken van hoge kwaliteit, die aanspreekt en aantrekkelijk is. Verschillende video’s die gemaakt kunnen worden zijn: how-to’s, FAQ’s of productvideo’s.

Aan de slag met content marketing in 2024?

Wil je aan de slag met content marketing in 2024. Maar weet je niet waar of hoe te beginnen? De Fellows staan voor je klaar en denken graag mee hoe en welke plaats content marketing in jouw strategie voor 2024 kan krijgen? Jouw doelstellingen realiseren, daar gaan we voor!

Meer weten?

Wij vertellen je graag alles over onze diensten.  Wil je meer weten? Neem dan contact met ons op .

Wat is jouw
marketing uitdaging?

Vul dit formulier in en krijg vandaag nog een fellow aan de lijn!

Een greep uit onze succesverhalen

Groei via een sterke focus op ‘nieuwe klanten’ voor Olcay Gulsen Beauty (OGB)

Succesvolle employer branding campagne zorgt voor een vliegende start

De ultieme beleving bij het BBQ Experience Festival 

Wij zijn Yourfellow,
jouw digitale groei
start hier

Noordhaven 50
4761 DB Zevenbergen
Parkeren

Wij zijn Yourfellow,
jouw digitale groei
start hier

Noordhaven 50
4761 DB Zevenbergen
Parkeren