De data & privacy trends voor 2024

In 2024 zullen data en analytics een nog prominentere rol spelen in het succes van bedrijven dan ooit tevoren. Marketing data en analytics blijven zich ontwikkelen om tegemoet te komen aan de groeiende complexiteit van de digitale marketingomgeving. Wat zijn de belangrijkste trends die marketeers moeten gaan volgen om relevant te blijven en te gedijen in de dynamische omgeving die het online marketing landschap kenmerkt? We lichten graag de trends op het gebied van data & privacy toe.

1. AI-gestuurde personalisatie

Door het gebruik van AI en geavanceerde machine learning algoritmen kunnen marketeers sneller een dieper inzicht krijgen in het gedrag en de voorkeuren van consumenten. Dit beïnvloedt de manier waarop merken klantgegevens benutten. In 2024 zal de AI technologie verder worden verfijnd, waardoor advertenties eenvoudiger gepersonaliseerd kunnen worden met behulp van geavanceerde data. De op maat gemaakte content en aanbiedingen vergroten de klantbetrokkenheid, het conversiepercentage en de loyaliteit. Op deze manier kunnen advertenties worden gemaakt op basis van data.

2. Ethisch datagebruik

Consumenten worden steeds alerter op de manier waarop en door wie hun gegevens worden verzameld en gebruikt. Hierdoor is de privacyregelgeving strenger geworden en aangevuld met de AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming). In 2020 was van maar 10% van de wereldbevolking de data beschermd met wetten. Dit zal in 2024 oplopen naar 75% van de wereldbevolking. Bedrijven moeten transparant zijn over hun data strategieën en expliciet toestemming vragen voor het opslaan van klantdata. Daarnaast mogen bedrijven in 2024 enkel nog hun eigen data, zogeheten First Party Data, gebruiken. Third Party cookies zijn dan ook niet meer toegestaan. Om toch nog gebruik te maken van specifieke doelgroepen zal eigen data gebruikt moeten worden.

Meer weten?

Wij vertellen je graag alles over onze diensten.  Wil je meer weten? Neem dan contact met ons op .

Sparren met een specialist? 

3. Data-analyse

De manier waarop data in 2024 wordt verzameld en gebruikt, verandert de behoefte naar analyses en data visualisatie. AI en machine learning-algoritmen zullen ook hierin een grote rol gaan spelen. Met behulp van machine learning kunnen namelijk toekomstige trends en klantgedrag in kaart worden gebracht. Door ook te kijken naar historische gegevens en daarin patronen te identificeren kan een geïnformeerde beslissing worden gemaakt en kan een bedrijf proactief inspelen op veranderingen in de markt. Daarnaast verandert de snelheid van zaken voortdurend in de digitale wereld. Bedrijven willen steeds vaker real-time data ter beschikking hebben. Dit is lastig en foute analyses liggen daarbij op de loer. Maar met behulp van real-time stream processing is dit in 2024 wel mogelijk, zonder enige vertraging. Hierdoor kan je dus real-time insights leveren en tijdig reageren op veranderende marktomstandigheden en klantgedrag om concurrentievoordeel te behouden.

4. Data visualisatie

De hoeveelheid data die wordt verzameld door merken groeit exponentieel. In 2023 werd er elke dag 3.5 quintillion bytes aan data gecreëerd. In 2024 zal dit aandeel nog verder groeien. Hierdoor zijn geavanceerde tools nodig om data te analyseren, begrijpen en interpreteren en worden datavisualisatie en dashboards in 2024 nog belangrijker. Een groot deel van dit proces zal geautomatiseerd gebeuren. AI kan gebruikt worden om automatisch rapporten te genereren, trends te identificeren en aanbevelingen te doen voor marketingstrategieën. Het is namelijk bewezen dat tot 70% van alle data processing werkzaamheden en 64% van alle data collection werkzaamheden geautomatiseerd kan worden door AI. Hiermee kunnen marketeers complexe gegevens visualiseren, snel inzichten genereren, sneller handelen en beter geïnformeerde strategische beslissingen maken.

5. Cross channel ervaring

Bedrijven gebruiken steeds meer kanalen voor hun marketingactiviteiten en door de grote diversiteit aan beschikbare kanalen wordt het steeds belangrijker om inzicht te krijgen in de volledige klantreis. Customer journey attributie gaat daarom ook steeds verder dan de traditionele “last-click” -modellen. Klanten verwachten namelijk zowel online als offline een naadloze ervaring. Dit zal een grote impact hebben op het creëren van holistische marketingstrategieën. Marketeers zullen zich in 2024 steeds meer richten op het begrijpen van de volledige klantreis en het toewijzen van waarde aan de verschillende touchpoints van consumenten. Hierdoor kan de effectiviteit van elk kanaal en elke interactie beter worden gemeten en geoptimaliseerd. Er kan een holistisch beeld van de klant worden gecreëerd, waarmee marketeers een dieper begrip kunnen krijgen van de interacties van een klant met hun merk. Dit kan worden gebruikt om klantinzichten te verbeteren en marketingcampagnes te personaliseren. Er kunnen campagnes worden ontwikkeld die naadloos werken over meerdere kanalen.

In conclusie, in 2024 komt er steeds meer focus te liggen op diepgaande analyses van eigen data dat vervolgens gebruikt kan worden in marketingcampagnes. De opkomst van AI en strengere privacywetgeving hebben hier een grote invloed op.

Aan de slag met data & privacy in 2024?

Wil je aan de slag met data & privacy in 2024. Maar weet je niet waar of hoe te beginnen? De Fellows staan voor je klaar en denken graag mee hoe en welke plaats data & privacy in jouw strategie voor 2024 kan krijgen? Jouw doelstellingen realiseren, daar gaan we voor!

Meer weten?

Wij vertellen je graag alles over onze diensten.  Wil je meer weten? Neem dan contact met ons op .

Wat is jouw
marketing uitdaging?

Vul dit formulier in en krijg vandaag nog een fellow aan de lijn!

Een greep uit onze succesverhalen

Groei via een sterke focus op ‘nieuwe klanten’ voor Olcay Gulsen Beauty (OGB)

Succesvolle employer branding campagne zorgt voor een vliegende start

De ultieme beleving bij het BBQ Experience Festival 

Wij zijn Yourfellow,
jouw digitale groei
start hier

Noordhaven 50
4761 DB Zevenbergen
Parkeren

Wij zijn Yourfellow,
jouw digitale groei
start hier

Noordhaven 50
4761 DB Zevenbergen
Parkeren