De marketing automation trends voor 2024

Op het gebied van e-mail marketing en marketing automation is de afgelopen jaren al een hoop veranderd. Wij kunnen je vertellen; er gaat nog veel meer veranderen in 2024. Hieronder onthullen we graag de nieuwste trends om ook in 2024 weer voorop te lopen.

1. De toekomst van AI en e-mail

AI is inmiddels niet meer weg te denken. Het wordt door velen omarmd en gaat daarom ook een belangrijke rol in marketing automation vervullen. In de tools die wij gebruiken kunnen we inmiddels door het opgeven van verschillende zoekwoorden een e-mail laten opstellen welke past bij de doelgroep, kiest AI een onderwerpregel gebaseerd op de content welke in verschillende branches voor een hoge CTR zorgt, en levert hij deze af bij de gebruiker waarop het moment van openen het hoogst is. 

Door deze verbeterde personalisatie stappen we met marketing automation over naar een 1 op 1 communicatie. De gebruikers die je hebt voorspellend helpen door op het juiste moment de juiste boodschap te sturen.

2. Waar is de persoonlijke twist?

Een email in je inbox krijgen die voelt alsof hij speciaal voor jou geschreven is. Wie houdt daar nou niet van? Ieder jaar staat dit in ieder trendartikel, maar hoe ga je er nu mee om? Het belangrijkste is om de segmentatie in je lijst goed te hebben. Een email op maat met inhoud die een gebruiker niet interessant vindt is de plank volledig mis slaan. Probeer dus zoveel mogelijk informatie van je gebruiker te verzamelen. AI gaat daar al een rol inspelen, maar zelf kun je ook al stappen maken. 

  • Segmenteer je abonnees op basis van interesse in onderwerpen, koopgedrag en activiteiten op de website of wakker ze juist aan.
  • Vraag waar je abonnees behoefte aan hebben. Welke interessegebieden zijn het meest interessant? 
  • Krijg inzichtelijk in welke fase je abonnees zich bevinden. Zo kun je ze informatie toesturen om ze dat laatste zetje te geven of juist producten omdat de koopfase is aangebroken. 
  • Zorg dat je de voorkeuren van je abonnees goed bijhoudt. Welke informatie willen ze wel en niet ontvangen? Bij welk type email gaan ze over tot actie en waar juist niet? 
  • Verstuur mails vanuit een persoon en niet vanuit het bedrijf. Abonnees laten voelen dat de mail speciaal voor jou is. 

Meer weten?

Wij vertellen je graag alles over onze diensten.  Wil je meer weten? Neem dan contact met ons op .

Sparren met een specialist? 

3. Automatiseer zoveel als je kunt

Het kan tijdrovend zijn om je hele e-mail strategie uit te werken plus vervolgens al je mails te maken. Door machine learning te gebruiken kun je veel van dit soort zaken automatiseren. De platforms die dit al aanbieden kunnen automatisch zeer gerichte en gepersonaliseerde campagnes maken en verzenden naar specifieke segmenten. Als een klant een aankoop doet, kan het platform automatisch een aankoopflow triggeren en op basis van de aankoopgeschiedenis gepersonaliseerde mails versturen. Zo zijn er natuurlijk verschillende ingangen hoe gebruikers zich aanmelden en op basis daarvan kan er een automatische flow getriggerd worden. De tijdsbesparing is voor een marketeer groot, maar de effecten zijn nog groter. Een abonnee krijgt namelijk op de juiste momenten een email. Dit is handmatig of zodra je het inplant niet te evenaren.

4. E-mail marketing en chatbots

Op steeds meer websites zie je de chatbots terugkomen. Een virtuele assistent die je helpt bij jouw specifieke vraag. Wat heeft dit dan met emails te maken? Je kunt deze chatbots ook in je mails verwerken waardoor een abonnee een virtuele productdemonstratie kan krijgen of een gepersonaliseerde winkelervaring.
Dit kan de betrokkenheid vergroten en bouwt de klant een sterke band op met het merk. Daarnaast kan als een websitebezoeker de chatbot gebruikt gevraagd worden naar zijn of haar emailadres waardoor de chatbot productaanbevelingen kan doen per mail na het bezoek als er niets gekocht is. Al deze mogelijkheden zorgen ervoor dat klantbeleving verbetert, de betrokkenheid wordt vergroot wat uiteindelijk zal gaan leiden tot met conversies en omzet.

Aan de slag met marketing automation in 2024?

Wil je aan de slag met marketing automation in 2024. Maar weet je niet waar of hoe te beginnen? De Fellows staan voor je klaar en denken graag mee hoe en welke plaats marketing automation in jouw strategie voor 2024 kan krijgen? Jouw doelstellingen realiseren, daar gaan we voor!

Meer weten?

Wij vertellen je graag alles over onze diensten.  Wil je meer weten? Neem dan contact met ons op .

Wat is jouw
marketing uitdaging?

Vul dit formulier in en krijg vandaag nog een fellow aan de lijn!

Een greep uit onze succesverhalen

Groei via een sterke focus op ‘nieuwe klanten’ voor Olcay Gulsen Beauty (OGB)

Succesvolle employer branding campagne zorgt voor een vliegende start

De ultieme beleving bij het BBQ Experience Festival 

Wij zijn Yourfellow,
jouw digitale groei
start hier

Noordhaven 50
4761 DB Zevenbergen
Parkeren

Wij zijn Yourfellow,
jouw digitale groei
start hier

Noordhaven 50
4761 DB Zevenbergen
Parkeren