De SEA trends voor 2024

In de dynamische wereld van marketing is het essentieel om toekomstgericht te zijn en in te spelen op opkomende trends die steeds relevanter worden. In dit artikel blikken we vooruit op wat eraan gaat komen binnen Google Ads in 2024. Na de opkomst van AI in 2023 zal dit aankomend jaar een steeds grotere rol gaan spelen.

 

1. AI-chatbots en hun impact op Google Ads

AI-chatbots, zoals ChatGPT en Bard, zijn tegenwoordig populaire tools om informatie op te zoeken en vragen van gebruikers te beantwoorden. De klantreis wordt beïnvloed door AI. Tegenwoordig wenden mensen zich eerst tot ChatGPT voor oriëntatie in plaats van direct naar een zoekmachine zoals Google te gaan. 

Nadat ze antwoorden krijgen, controleren sommigen deze op Google of zoeken ze direct naar de aanbevolen producten, diensten, merken of bedrijven. Dit verandert de aard van zoekopdrachten, wat invloed heeft op je Google Ads-aanpak.

Het is daarom extra belangrijk om recente zoekopdrachten te analyseren en evalueren. Gebruik bijvoorbeeld het zoektermenrapport van Google Ads en zorg ervoor dat je je advertenties aanpast aan deze nieuwe zoektermen. Om inzicht te krijgen in de zoektermen vanuit je Performance Max campagnes kun je gebruikmaken van het Pmax Search terms script. Vanuit deze data kun je vervolgens je andere campagnes verder verrijken met relevante zoekwoorden.

2. De opmars van TikTok search

TikTok is enorm geliefd en populair bij de jongere generatie. Als je een klas op de middelbare school vraagt of ze Google of TikTok vaker gebruiken, is het antwoord overduidelijk TikTok. Ze beginnen hun zoektocht vaak op dit platform. Dit betekent dat ze TikTok ook raadplegen voor antwoorden op hun vragen, iets wat vroeger voornamelijk via zoekmachines als Google gebeurde.

Volgens TikTok ontdekt 58% van de gebruikers nieuwe merken en producten via hun platform. En onlangs heeft TikTok de Search Ads Toggle geïntroduceerd, waardoor gebruikers vragen kunnen stellen in de zoekbalk en adverteerders in de resultaten kunnen verschijnen. Als gebruikers dus al veel informatie en relevante antwoorden op TikTok vinden, in welke mate gebruiken ze dan nog zoekmachines?

Het bereiken van de jongere generatie via alleen Google Ads wordt een uitdaging. Het is geen verrassing dat Google campagnetypes zoals DemandGen introduceert om meer contactpunten te hebben. Overweeg om deze campagnetypes in Google Ads te integreren, zodat je nog steeds zichtbaar bent aan het begin van de klantreis. Puur en alleen vertrouwen op het betaald adverteren via zoekmachines is geen toekomstvaste marketingaanpak.

Meer weten?

Wij vertellen je graag alles over onze diensten.  Wil je meer weten? Neem dan contact met ons op .

Sparren met een specialist? 

3. Server-side tracking steeds belangrijker

Het wordt steeds belangrijker om server-side tracking te implementeren om ervoor te zorgen dat de data vanuit je Google Ads campagnes eerst naar je eigen server worden gestuurd in plaats van direct naar Google Ads zelf. Op deze manier krijg je de touwtjes in handen en heb je een realistisch beeld van de prestaties van je campagnes. 

Veel adverteerders meten alleen conversies en conversiewaarde in Google Ads en gebruiken Return On Ad Spend (ROAS) om hun campagnes te analyseren en te optimaliseren. Deze metrics zegt alleen niets over de profit vanuit deze campagnes. Daarvoor wil je sturen op Profit On Ad Spend (POAS).

Het gebruiken van server-side tracking maakt het mogelijk om aan de slag te gaan met POAS-bidding. Via de Tool Profitmetrics kun je de inkoopprijzen van je producten meegeven, zodat Google weet welke marge er op elk product zit. Zo wordt er niet gestuurd op producten die hoogstwaarschijnlijk de meeste conversies zullen behalen, maar die voor de meeste redement zorgen.

Belangrijke voordelen van POAS-bidding:

  • Brutowinst data terugzien in Google Ads
  • Krijg inzicht in de hoeveelheid winst je maakt vanuit je campagnes
  • Betere input leveren om Google campagne prestaties te verbeteren
  • Je stopt met het adverteren op producten die niet rendabel zijn

4. Maak verbinding tussen online en offline activiteiten

Het begrijpen van je offline conversies is essentieel omdat veel bedrijven alleen naar hun online conversies kijken. Maar als je weet welke online activiteiten leiden tot offline verkopen, kun je je online marketingcampagnes beter afstemmen en optimaliseren.

De “Offline Conversion import” is een methode waarbij je offline conversies (zoals leads die via de telefoon binnenkomen of een winkelbezoek) importeert en koppelt aan je online advertentiecampagnes. Zo kun je precies zien welke online advertenties leiden tot offline acties. Let er hierbij wel op dat je de waarde van zo’n offline conversie bepaalt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan hoeveel winkelbezoeken je nodig hebt voordat iemand bij je koopt. Je kunt de waarde van zo’n conversie vervolgens op de volgende manier berekenen: aantal winkelbezoeken/ gemiddelde orderwaarde van een order in de winkel = waarde van je offline conversie.

5. Grote veranderingen in de zoekresultatenpagina

In mei 2023 introduceerde Google de proefversie van Search Generative AI. Door deze generatieve AI ziet de resultatenpagina van Google er anders uit. In plaats van direct de Google Ads-advertenties bovenaan en vervolgens de onbetaalde (organische) resultaten te tonen, presenteert Google eerst een sectie die direct antwoord geeft op de ingevoerde zoekvraag.

Deze antwoorden worden door Google uit diverse online bronnen gehaald. Echter, slechts enkele directe links naar deze bronnen worden getoond. Bovendien doet Google nu ook productaanbevelingen op basis van je zoekopdracht. Het roept de vraag op wat de waarde is van je Google Ads-strategie en website als antwoorden al meteen op de resultatenpagina verschijnen.

De verwachting is dat Google de SEA-advertenties zal integreren in het Generative AI-gedeelte, mogelijk door productaanbevelingen te koppelen aan shopping- of PMax-advertenties. Het is raadzaam om je te richten op search- en PMax-advertenties, aangezien deze steeds relevanter worden. Deze campagnetypen zullen belangrijk blijven, zeker wanneer gebruikers klaar zijn om een aankoop te doen.

6. Third partycookies verdwijnen

Third party cookies spelen een centrale rol in online advertising. Grote spelers zoals Facebook, LinkedIn en Google vergaren veel informatie over hun gebruikers. Bij Google kun je denken aan gegevens zoals zoekopdrachten, bezochte websites, locaties en gebruikte apparaten.

Met deze informatie kun je als adverteerder specifieke advertenties aan gerichte doelgroepen tonen. Echter, met het verdwijnen van third party cookies in 2023, kan Google deze gedetailleerde data niet meer verzamelen, waardoor advertentiegroepen minder gericht worden. Maar er is geen reden tot zorg. Er bestaan voldoende andere methoden voor effectieve marketing en het is typerend voor Google om al aan een vervangende oplossing te werken.

Server-side tracking is één van die oplossingen om niet meer afhankelijk te zijn van third party data, maar zelf al je data in eigen handen te hebben (First Party Data). Deze data kun je vervolgens als klantenlijst uploaden en koppelen aan je campagnes. Google Ads gebruikt deze gegevens vervolgens om te leren wat de beste doelgroep is om advertenties aan te tonen.

7. Automatisch aangemaakte assets worden uitgerold in Nederland

Door de jaren heen is het steeds makkelijker om een advertentie en campagne binnen Google Ads aan te maken. Recentelijk heeft Google aangegeven dat automatisch aangemaakte assets uitgerold zullen worden in zeven andere talen, Nederlands behoort ook tot deze talen. Dit betekent dat Google binnenkort automatisch items en advertenties voor je kan samenstellen.

Daarnaast biedt Google Ads adverteerders een gespreksgerichte ervaring aan om effectieve search-campagnes te ontwikkelen. Door simpelweg je website-URL in te vullen, zal de AI van Google je assisteren bij het kiezen van relevante zoekwoorden, titels, omschrijvingen en afbeeldingen.

Mocht je niet tevreden zijn met de suggesties, dan kun je via de conversational experience aan Google aangeven dat je niet te spreken bent over de huidige assets die aangemaakt zijn. Je kunt vervolgens zelf input geven om deze advertenties te optimaliseren.

8. Demand Gen wordt belangrijker

Tijdens Google Marketing Live 2023 heeft Google een belangrijke aankondiging gedaan: het uitserveren van Discovery Ads en het introduceren van een nieuw campagnetype genaamd Demand Gen. Dit nieuwe campagnetype, voortgestuwd door de meest recente vooruitgang in kunstmatige intelligentie (AI), is ontworpen om de creativiteit te vergroten en vraag te stimuleren. 

Deze advertenties zijn er voor bedoeld om je social media strategie te ondersteunen en om de consument te helpen met het vinden van creatieve en aansprekende content. Google probeert hiermee meer touchpoints te creëren om consumenten eerder in hun klantreis aan te spreken.

Zorg ervoor dat je aantrekkelijke en aansprekende content hebt die beschikbaar is in verschillende formaten, zo ook in het 1080 x 1920 formaat. Het Demand Gen campagnetype is namelijk ook mogelijk binnen YouTube Shorts, de steeds populair wordende feature binnen dit kanaal. Deze videofunctie had in 2022 namelijk 1,5 miljard maandelijkse gebruikers.

Aan de slag met SEA in 2024?

Wil je aan de slag met SEA in 2024. Maar weet je niet waar of hoe te beginnen? De Fellows staan voor je klaar en denken graag mee hoe en welke plaats SEA in jouw strategie voor 2024 kan krijgen? Jouw doelstellingen realiseren, daar gaan we voor!

Meer weten?

Wij vertellen je graag alles over onze diensten.  Wil je meer weten? Neem dan contact met ons op .

Wat is jouw
marketing uitdaging?

Vul dit formulier in en krijg vandaag nog een fellow aan de lijn!

Een greep uit onze succesverhalen

Wij zijn Yourfellow,
jouw digitale groei
start hier

Noordhaven 50
4761 DB Zevenbergen
Parkeren

Wij zijn Yourfellow,
jouw digitale groei
start hier

Noordhaven 50
4761 DB Zevenbergen
Parkeren