De social media trends voor 2024

In 2024 zal social media een nog prominentere rol gaan spelen in het succes van bedrijven. Hieronder bespreken we zes belangrijke trends voor 2024 die marketeers moeten volgen om relevant te blijven en te gedijen in deze dynamische omgeving.

1. Authenticiteit wint het van commercieel

Met de toenemende concurrentie op social media marketing, is authenticiteit belangrijker dan ooit. Ondanks de groei van artificial intelligence en de toenemende kracht van het algoritme, zijn het ‘echte’ mensen die de meeste impact kunnen maken. Succesvolle merken zullen hier in 2024 dan ook op moeten inspelen.

En dit kan op een aantal verschillende manieren. Ten eerste is een focus op het tonen van mensen en persoonlijke verhalen een focus die door je hele social media strategie herkenbaar zou moeten zijn. Kijk je bijvoorbeeld naar de tijdlijn van Albert Heijn of Hema, dan zie je dit duidelijk terugkomen. Je kunt dit bijvoorbeeld doen door één of meerdere collega’s iets over je product of dienst te laten vertellen, of op bezoek te gaan bij klanten.

Wil je het wat professioneler aanpakken? Dan kun je aan de slag met user generated content of influencer marketing. Bij de eerstgenoemde gebruik je content gecreëerd door fans of potentiële klanten. Het grote voordeel van deze creator content is dat de promo’s een stuk persoonlijker aanvoelen dan een gelikte reclamespot én dat je de content op je eigen platform kan gebruiken. De bijdrage van creators wordt gezien als een soort positieve review, wat weer goed werkt voor de betrouwbaarheid van het merk.

Een andere optie die je zou kunnen inzetten is die van influencer marketing. We gaan hier later in het artikel verder op.

2. Short form video is en blijft hot

De trend van korte video ads blijft in 2024 doorzetten en zal, naar onze mening, de standaard worden voor video inzet binnen alle social media kanalen. De trend van korte en pakkende short video’s is afgeleid van het platform TikTok. Hierin wordt allerlei content, van inspirerende verhalen tot aan opmerkelijke challenges, in kortdurende video’s en een rap tempo vertoond. 

De korte video’s zijn niet alleen meer beperkt tot TikTok maar ook platformen als Instagram en Youtube leggen hier steeds meer de focus op. Eerder dit jaar gaf de CEO van Alphabet, het moederbedrijf van Youtube, aan dat zij inmiddels dagelijks meer dan 50 miljard views op Youtube Shorts terugzien. Je kan als creator nu ook geld verdienen op YT shorts.

Meer weten?

Wij vertellen je graag alles over onze diensten.  Wil je meer weten? Neem dan contact met ons op .

Sparren met een specialist? 

3. Social platormen als zoekmachine

Prabhakar Raghavan, Senior Vice President bij Google, deed eerder dit jaar een opmerkelijke uitspraak. Volgens hem gaat ongeveer 40% van de jongeren bij hun zoektocht naar een plek om te lunchen niet naar Google, maar naar platformen als TikTok en Instagram. Daarnaast liet een Brits onderzoek zien dat TikTok de snelst groeiende nieuwsbron is voor jongeren tussen de 16 en 24 jaar. 

Dat Gen Z op een heel andere manier te werk gaat bij het zoeken naar informatie mag dan ook duidelijk zijn. Social media is lang niet meer alleen bedoeld voor entertainment, het is voor een groot deel van de bevolking ook een platform om informatie te vergaren. Dit is dan ook belangrijk om mee te nemen in je social media strategie. Denk goed na over het gebruik van de juiste zoekwoorden en de soort content die je plaatst, want SEO is niet meer alleen voor je website belangrijk!

4. Social commerce trend zet door

Eerder dit jaar lanceerde TikTok haar e-commerce functie in de Verenigde Staten: TikTok Shop. Met TikTok Shop kunnen gebruikers producten vinden en direct kopen die gebruikt zijn in live video’s, getagd zijn in content die getoond wordt op hun algoritmegestuurde For You-pagina, vastgepind zijn op merkprofielen of aangeboden zijn in een nieuw “Shop”-tabblad. TikTok zelf geeft aan haar ecommerce omzet te willen viervoudigen naar $20 miljard en uiteindelijk zelfs de concurrentie aan te gaan met Amazon.

Gezien de ambitieuze doelstellingen van TikTok mag je ervan uitgaan dat deze trend zich door zal zetten in 2024. Het is namelijk een logische stap voor merken om jouw doelgroep direct te bereiken op de plek waar zij het meeste tijd doorbrengen. Volgens Meta, helpt Instagram zelfs 80% van de mensen om een product of dienst wel of niet te kopen.

5. Social media & artificial intelligence

Met de komst van ChatGPT, zijn social media marketing en artificial intelligence in 2024 niet meer los van elkaar te denken. Het is daarom ook geen verrassing dat Mark Zuckerberg eind september van dit jaar aankondigde een AI chatbot te gaan inzetten voor Meta’s services als Whatsapp en Instagram. Zo kunnen gebruikers straks de Meta AI bot op commando inschakelen en vragen stellen over uiteenlopende onderwerpen. Hiernaast komen er ook een functie waarbij je razendsnel afbeeldingen door AI kunt laten genereren.

De verwachting is dat niet alleen de sociale platformen, maar ook marketeers steeds meer gebruik zullen gaan maken van artificial intelligence. Zo is het met behulp van ChatGPT bijvoorbeeld mogelijk om meerdere tekstvarianten te laten genereren voor een specifieke campagne. Maar ook tools als Midjourney, waarbij je met specifieke opdrachten levensechte afbeeldingen genereert,  zijn ontzettend behulpzaam. Hierbij kun je zelfs zo ver gaan om afbeeldingen te creëren die gebaseerd zijn op een specifiek cameratype.

Waar de samenwerking tussen AI en social media ons gaat brengen, kan niemand voorspellen. Wel is één ding zeker: 2024 zal een jaar worden met nóg meer innovatie en verrassingen die de online marketingwereld op zijn kop gaat zetten.

6. Micro- en nano-influencers

Zoals eerder benoemd komt een merkboodschap doorgaans beter over wanneer deze door een derde persoon wordt gedeeld. Dit kan met user generated content, waarbij je posts van fans kunt delen op je eigen platform, of met behulp van influencers. Met deze influencers wordt vaak in ruil voor een (financiële) vergoeding afgesproken om promotie te maken voor je merk onder een groot aantal volgers.

Waar we op het begin van deze trend zagen dat er voornamelijk veel influencers actief waren met een enorm bereik, zien we steeds meer kleinere influencers binnen een bepaalde niche. Deze nano- en micro-influencers hebben een kleiner aantal volgers, die dezelfde interesses delen en dus een grotere kans hebben op succes bij het promoten van producten. Wanneer je een samenwerking opzoekt met deze influencers is het belangrijk dat dit mensen zijn die aansluiten bij je merkvisie en een goede connectie hebben met hun eigen volgers. 

Een voorbeeld van een succesvolle influencer strategie vind je terug in onze samenwerking met Equalité. Door middel van influencer marketing zagen we hier een enorme stijging in ROAS en een groei van 34% in aankopen.

Aan de slag met social media in 2024?

Wil je aan de slag met social media in 2024. Maar weet je niet waar of hoe te beginnen? De Fellows staan voor je klaar en denken graag mee hoe en welke plaats social media in jouw strategie voor 2024 kan krijgen? Jouw doelstellingen realiseren, daar gaan we voor!

Meer weten?

Wij vertellen je graag alles over onze diensten.  Wil je meer weten? Neem dan contact met ons op .

Wat is jouw
marketing uitdaging?

Vul dit formulier in en krijg vandaag nog een fellow aan de lijn!

Een greep uit onze succesverhalen

Wij zijn Yourfellow,
jouw digitale groei
start hier

Noordhaven 50
4761 DB Zevenbergen
Parkeren

Wij zijn Yourfellow,
jouw digitale groei
start hier

Noordhaven 50
4761 DB Zevenbergen
Parkeren