Dit is hoe je menselijk gedrag kunt beïnvloeden

Onze collega Maik Romme bezocht in oktober van 2023 “Het Leukste Event over Marketing Psychologie” georganiseerd door Christ Coolen. Hierbij werd er door verschillende experts op het gebied van marketingpsychologie gesproken over het beïnvloeden van gedrag en hoe je hier als organisatie op kunt inspelen. In dit artikel hebben we de drie belangrijkste beïnvloedingsfactoren voor je op een rijtje gezet!  

Event Marketing Psychologie

Beslissen op basis van emotie

Wij mensen zien onszelf graag als rationele wezens die onze keuzes baseren op feiten en argumenten. Maar niets is minder waar, want volgens Nederlands hersenonderzoeker Victor Lamme beslissen mensen niet op feiten, maar op basis van emotie. En hiervoor zijn drie belangrijke ‘knoppen’ waar we op kunnen drukken, namelijk: hebzucht, angst en kuddegedrag.

  • Hebzucht zorgt dat mensen altijd meer en beter willen. Door in te spelen op het ego van mensen kun je hierop inspelen;
  • Angst is één van de sterkste emoties. Door klanten een ultimatum te stellen en in te spelen op FOMO kun je gedrag beïnvloeden;
  • Kuddegedrag zorgt ervoor dat mensen hun gedrag van elkaar kopiëren. Door gebruik te maken van bijvoorbeeld testimonials kun je mensen overtuigen.

1. Hebzucht: van jager tot consument

Een groter huis, een betere baan of een luxere auto. Het is menselijk om altijd beter of of meer te willen. Door de dopamine rush die we krijgen, voelen we ons namelijk voor een korte tijd goed. En omdat we ons als mensen goed willen voelen, zullen we altijd dit gevoel achterna jagen. 

Dit gevoel van goed voelen zit eigenlijk al sinds het begin van de mensheid in ons DNA gebakken en heeft ervoor gezorgd dat we ons hebben kunnen evolueren tot wie we nu zijn. Want de dopamine die vrij kwam tijdens het jagen is verantwoordelijk voor beloning en motivatie, en zorgt ervoor dat we dit gedrag blijven herhalen. In het geval van onze voorouders redelijk belangrijk, vooral wanneer dit beslist of je familie eten heeft of verhongert.

Hoe kun je met je dienst of product op hebzucht inspelen? Zorg ervoor dat je iets aanbiedt dat mensen dit fijne gevoel kan geven. De makkelijkste manier om dit te doen, is om met je merk een positie in te nemen waarbij je inspeelt op status of geluk. Een aantal voorbeelden:

  • Koffiecups van Nespresso – spelen in op de statusverhoging van mensen. Zij drinken namelijk niet een ‘normaal’ kopje koffie, maar dezelfde (dure) koffie als de acteur George Clooney drinkt.
  • Handtassen van LV – in een Hema handtas van €25 kun je evenveel dragen als een Louis Vuitton van €6.000. Toch is het bedrijf actief in 50 landen, heeft het meer dan 5.000 winkels en had het in 2023 een omzet van $124.8 miljard. Een ultiem voorbeeld van een statusverhogend product.
  • ASN Bank – streeft naar een duurzame wereld en een beter klimaat met slogans als ‘zo maakt geld gelukkig’. Dit geeft mensen een veel beter gevoel dan mainstream ‘vieze’ banken, die hun geld uitgeven aan bijvoorbeeld de wapen- of vleesindustrie.

 

Koffiecups

Ook in de B2B sector kunnen we dit concept toepassen. Want ook hier gaat het over het zorgen dat mensen zich goed gaan voelen. Naast het feit dat geld van andere bedrijven dit doet, kan het ook gaan om de statusverhoging van een werknemer of het krijgen van een promotie dankzij het aangaan van een samenwerking.

Meer weten?

Wij vertellen je graag alles over onze diensten.  Wil je meer weten? Neem dan contact met ons op .

Sparren met een specialist? 

2. Angst: verlies doet pijn

Zoals eerder gezegd, willen we als mensen altijd beter. Maar misschien nog belangrijker dan dat, is dat we er alles aan doen om er niet op achteruit te gaan. Een verlies weegt namelijk twee keer zo zwaar dan iets winnen. Denk bijvoorbeeld aan de impact van het verliezen van je baan ten opzichte van een promotie. Of het winnen van €100 bij de roulettetafel ten opzichte van het verliezen van €100. In beide gevallen zal het verlies meer impact hebben en langer duren om te verwerken dan wanneer het positief was uitgevallen.

Het is dan ook niet heel gek dat mensen er alles aan doen om verlies of gevaar te vermijden. Een bekend voorbeeld hiervan is FOMO, oftewel “fear of missing out”. Het gaat hier om het gevoel dat je iets mist wat van waarde kan zijn. Enkele voorbeelden van FOMO zijn:

  • Black Friday – Dat ene product waar je over zat te twijfelen, nu met 50% korting! De actie duurt wel maar tot morgen.
  • Booking.com – Het perfecte hotel aan de kust is nog beschikbaar, er kijken momenteel wel vier mensen naar en er is nog maar één kamer vrij. Snel boeken dus!
  • Postcode Loterij – Heel de buurt doet mee met de loterij en winnen belachelijk hoge bedragen. Zorg daarom dat je meedoet en er niet naast grijpt!

Zoals je ziet zijn veel van deze voorbeelden verbonden aan schaarste of tijdsdruk. Door de beslissing te nemen om de hotelkamer te boeken of het lot te kopen, kunnen we eindelijk weer relaxen. Binnen de B2B kunnen we dit ook gebruiken. Hierbij kunnen we angst wegnemen door een unieke kans te bieden of een oplossing te bieden die risico’s afdekt.

3. Kuddegedrag: spiegelneuronen en na-apen

Je ziet een peuter huilen omdat hij zijn ijsje heeft laten vallen en je voelt onmiddellijk medelijden; je beste vriend(in) barst in lachen uit terwijl ze een grappige video bekijkt, en je begint automatisch mee te lachen. Ons vermogen om zo instinctief en vrijwel direct de emoties van anderen te begrijpen, kan worden toegeschreven aan een speciale groep zenuwcellen: spiegelneuronen. Deze groep neuronen is al bij baby’s actief zodat ze wenselijk gedrag kunnen aanleren en zitten dus diep in ons brein versleuteld. 

Maar waar het nadoen van mensen in ons vroege leven erg behulpzaam kan zijn, is het voor volwassenen soms funest. Zogenaamd ‘kuddegedrag’ zorgde namelijk ook voor de Tulpenmanie in de 17e eeuw en de Internetzeepbel eind jaren 90. Gelukje voor marketeers: door elementen als sociale bewijskracht in te zetten kunnen mensen beïnvloed worden. Wanneer andere mensen een product of dienst als positief hebben ervaren, moet dat namelijk ook voor ons gelden. Een goed voorbeeld hiervan is influencer marketing, waarbij populaire influencers een bepaald product aanbieden aan een groot publiek.

Whitelisting-campagne TikTok

Ook binnen de B2B branche kan ‘de kudde’ worden aangesproken. Zo kunnen ze overtuigd worden door testimonials van eerdere klanten. Het vermijden van onzekerheid (de eerste zijn) kan worden opgelost door duidelijk te laten zien dat andere bedrijven al eerder succes hebben gehad.

Meer weten?

Wij vertellen je graag alles over onze diensten.  Wil je meer weten? Neem dan contact met ons op .

Wat is jouw
marketing uitdaging?

Vul dit formulier in en krijg vandaag nog een fellow aan de lijn!

Een greep uit onze succesverhalen

Succesvolle employer branding campagne zorgt voor een vliegende start

De ultieme beleving bij het BBQ Experience Festival 

Bracefox krijgt een organische kick-start door middel van  AI 

Wij zijn Yourfellow,
jouw digitale groei
start hier

Noordhaven 50
4761 DB Zevenbergen
Parkeren

Wij zijn Yourfellow,
jouw digitale groei
start hier

Noordhaven 50
4761 DB Zevenbergen
Parkeren