Een gedegen social media strategie: een mix van organisch en betaalde content

Het is de wens van ieder bedrijf: een gedegen social media strategie om (potentiële) klanten te informeren, enthousiasmeren en overtuigen een bepaald product/dienst af te nemen. Dit is makkelijker gezegd, dan gedaan. Ieder bedrijf heeft namelijk een unieke merkidentiteit en zal dus afzonderlijk een strategie moeten maken, waarin deze identiteit zo goed mogelijk tot uiting komt. Eén ding staat vast: een goede mix tussen organische en betaalde content is nodig om de strategie  te laten slagen.

Organische content op social media

Organisch, onbetaald bereik op social media is een van de krachtigste middelen om in te zetten. Ook is het de moeilijkste methode! Want hoe bereik je jouw doelgroep met organische content? Organisch bereik is het bereik dat je op social media creëert zonder dat daar een betaalde promotie aan is gekoppeld. Hoe meer volgers jouw bedrijfspagina heeft, hoe meer mensen je organisch kunt bereiken. Let op: wist je dat slechts een klein percentage van jouw volgers wordt bereikt met jouw organische berichten? Zouden we namelijk alle berichten van alle gevolgde bedrijven moeten zien, dan zou dit een overkill aan berichtgeving zijn. Het percentage van het organische bereik op Facebook ligt rond de 5%. Ter illustratie: heeft jouw bedrijfspagina 100 volgers. Dan zien slechts 5 personen jouw geplaatste bericht op de tijdlijn.

“Ieder bedrijf wil het liefst organisch bereik. Dit is niet alleen de moeilijkste strategie, maar vergt ook de langste adem. Ons advies is vooral om inspirerende content te plaatsen. Content die de aandacht trekt en een hoge mate van betrokkenheid en interactie uitlokt. Alleen op deze manier is het mogelijk om jouw content ‘viraal’ te laten gaan.”

Marielle van Loenhout
Digital Marketing Consultant

Structuur aanbrengen met een contentplanning

Het viraal laten gaan van organische content, interactie bewerkstelligen en een grote doelgroep bereiken met dit type content is een moeilijke opgave. Focus je daarom niet op het ‘proberen’ viraal te gaan, maar juist op de verschillende pijlers die je met social media wilt uitlichten en het aanbrengen van structuur hierin. Verschillende pijlers van een bedrijf kunnen zijn: werkgeversmerk, duurzaamheid, producten en/of diensten en projecten. De pijlers zijn voor ieder bedrijf verschillend en moeten vooral passen bij de merkidentiteit. Door structureel invulling te geven aan deze pijlers zorg je ervoor dat deze voldoende aandacht krijgen en werk je aan de beeldvorming van jouw bedrijf ten aanzien van deze pijlers.

Meer weten?

Wij vertellen je graag alles over onze diensten.  Wil je meer weten? Neem dan contact met ons op .

Sparren met een specialist? 

Boost je content met een advertentiebudget

Om toch de volledige doelgroep te bereiken met de berichten die je plaatst, adviseren we daarom altijd een klein advertentiebudget aan de berichten te koppelen. Je kunt deze activiteit zien als een ondersteuning van jouw organische content. Wanneer je een advertentiebudget aan organische content koppelt, wordt dit ook wel betaalde content of gesponsorde content genoemd. Het voordeel van gesponsorde/betaalde content is dat je de berichtgeving precies kunt tonen aan de doelgroep(en) waar het bericht voor bedoeld is. 

Overal waar we een duidelijke doelgroep in zien, kunnen we een gerichte campagne op tonen. Het is bijna ‘eng’ om de mogelijkheden van targeting binnen Facebook te zien. Zo kun je bij het targeten van je doelgroep gebruikmaken van:

  • Persoonskenmerken: leeftijd, geslacht, taal en kenmerken.
  • Demografische kenmerken: opleiding, gezin-samenstelling en relatie.
  • Interesses: eten, sporten, winkel en mode.
  • Gedrag: reizen, koopgedrag en gebruikte apparaten.
  • Connecties: de connecties op Facebook die jouw pagina leuk vinden.

Op verschillende social media kanalen, waaronder Facebook, is het mogelijk om te adverteren op vergelijkbare doelgroepen. Zo is het mogelijk binnen Facebook om een soortgelijke doelgroep (lookalike audience) te laten samenstellen op basis van het huidige websiteverkeer. Facebook gebruikt de kenmerken van je websitebezoekers om andere Facebookgebruiker te vinden die mogelijk ook geïnteresseerd zijn in je producten of diensten. Een ijzersterke functionaliteit als je het ons vraagt.

Hanteer een funnelstrategie op social media

Om tot succesvolle betaalde campagnes binnen social media te komen, hanteren we een funnelstrategie. Waar de funnel in Google See-Think-Do-Care luidt, is deze binnen social media als volgt ingericht: brand awareness, consideratie en conversion. Zet je dit model binnen social media in, dan komt de doelgroep in een bepaalde flow terecht. In iedere fase van de flow, krijgt hij/zij de juiste berichtgeving te zien. Het uiteindelijke doel is het afnemen van een bepaald product of dienst. Vragen die we bij de verschillende fasen kunnen stellen zijn: 

  • Brand awareness: Wie is het bedrijf en wat doet het bedrijf?
  • Consideration: Waarom kiest een potentiële klant voor het bedrijf en niet voor een concurrent? Wat maakt het bedrijf onderscheidend?
  • Conversion: Wat kunnen we doen om potentiële klanten over de streep te trekken en over te laten gaan tot conversie? Hoe stimuleren we potentiële klanten tot conversie?

Een mix tussen organische en betaalde content

We gaven het in de inleiding al aan. Een sterke social media strategie bestaat volgens YourFellow niet uit organische content óf betaalde content. Een gedegen social media strategie gebruikt beide manieren en combineert het beste van beide werelden. Zo lenen organische berichten zich onwijs om de merkidentiteit en de waarden van je bedrijf of merk te laten zien. Daarnaast is organische content geschikter om in te spelen op actualiteiten. Tip: maak gebruik van de contentplanning, zoals eerder beschreven. Deze planning gaat je echt helpen om op een gestructureerde manier organische content in te zetten voor jouw bedrijf. 

Gebruik naast organische content betaalde advertenties om je doelgroep te vergroten, een groot bereik te creëren of een specifieke dienst of product te promoten. Probeer de doelgroep hierin te kneden door hen, op het juiste moment in de journey content te laten zien, die aansluit op de behoefte en wensen van de doelgroep. De funnel: brand awareness, consideratie en conversion zijn hierin een goede richtlijn.

Wil je aan de slag met social media?

Heb je vragen over deze blog of hulp nodig bij het inzetten van social media voor jouw bedrijf? Neem vrijblijvend contact met ons op via het contactformulier hieronder en we gaan graag met je in gesprek. De Fellows staan voor je klaar!

Meer weten?

Wij vertellen je graag alles over onze diensten.  Wil je meer weten? Neem dan contact met ons op .

Wat is jouw
marketing uitdaging?

Vul dit formulier in en krijg vandaag nog een fellow aan de lijn!

Een greep uit onze succesverhalen

Thunderkraft ervaart het resultaat van een goede Google Ads voorbereiding tijdens Black Friday

Meer resultaat met Performance Max voor Studio Sanita

Chatbot draagt bij aan betere dienstverlening voor Abortuskliniek Stimezo

Wij zijn Yourfellow,
jouw digitale groei
start hier

Noordhaven 84
4761 DC Zevenbergen
Parkeren

Wij zijn Yourfellow,
jouw digitale groei
start hier

Noordhaven 84
4761 DC Zevenbergen
Parkeren