Een geoptimaliseerde productfeed: de basis voor jouw succes binnen Google Shopping, marketplaces en affiliates

Wil je aan de slag met het online verkopen van jouw product via Google Shopping, een marketplace, zoals bol.com of Amazon, vergelijkingswebsites of affiliate netwerken? Dan is een kwalitatieve en geoptimaliseerde productfeed cruciaal voor het succes van jouw online productverkoop. Wij vertellen je graag alles over productfeed optimalisatie, geven je concrete tips en handvaten en een voorbeeld uit de praktijk. Lees snel verder en haal alles uit je productfeed!

Wat is productfeed optimalisatie?

First things first! Wanneer je een product wilt verkopen op Google Shopping, een marktplaats, vergelijkingswebsite of social media, dan weet je waarschijnlijk al wel dat je een productfeed nodig hebt. Dit klinkt niet heel spannend. Toch is het in de praktijk iets ingewikkelder. Ieder kanaal heeft namelijk andere eisen ten aanzien van indeling van de feed en de verschillende gegevens die de productfeed moet bevatten. Zo heeft Google Shopping andere eisen, dan bol.com. Een praktijkvoorbeeld hiervan is dat het in bol.com verplicht is om de mouwlengte van een kledingitem aan te geven en in Google Shopping niet. Hierdoor is het niet mogelijk om jouw productcatalagus één op één te kopiëren van bijvoorbeeld Shopping naar bol.com.

De eerste stap is om jouw productfeed zo volledig mogelijk aan te leveren. Een goed fundament voor jouw productfeed vormt het vertrekpunt om jouw feed te verrijken en optimaliseren voor het gekozen kanaal. De productfeed heeft als functie om de zoektocht van de gebruiker zo gemakkelijk mogelijk te maken. Daarom worden er ook zoveel productfilters aangeleverd per categorie. Is jouw feed niet volledig? Dan is dit het moment om dit glad te strijken. Jouw feed moet minimaal bevatten:

  • Producttitel
  • Productbeschrijving
  • Product link
  • Product-ID
  • Product afbeelding link
  • GTIN/EAN


Hierboven zijn enkele criteria die echt de basis vormen voor jouw feed. Eerlijk is eerlijk: hier ga je de oorlog niet mee winnen. Als je wilt dat je producten de beste resultaten behalen en gaan uitblinken ten opzichte van de concurrentie, is het zaak om de product feed van zoveel mogelijk informatie te voorzien.

Waarom met productfeed optimalisatie aan de slag?

De concurrentie op de verschillende online platformen is moordend. Het is essentieel om je productfeed zoveel mogelijk te verrijken om de zichtbaarheid van je producten op diverse platformen te vergroten. Er zijn verschillende dingen waar je rekening mee moet houden, maar we focussen ons op het belangrijkste: het optimaliseren van je productfeed.  

Het uiteindelijke doel van het optimaliseren van je productfeed is dat de kanalen waar je op gaat adverteren meer inzicht krijgen in je productcatalogus. Hierdoor kunnen de kanalen jouw producten beter afstemmen op de zoekvraag van de consument. Hoe meer informatie je meegeeft aan de producten, des te beter matcht de zoekopdracht van de gebruiker met jouw producten. Wanneer je feed te mager is ingericht, zullen concurrenten met een completere feed meer kans hebben om vertoond te worden op het gekozen kanaal.

Meer weten?

Wij vertellen je graag alles over onze diensten.  Wil je meer weten? Neem dan contact met ons op .

Sparren met een specialist? 

Vereenvoudig productfeed optimalisatie met een productfeed generator

Inmiddels zijn er talloze platformen waarop je met jouw producten kunt adverteren. Zoals je inmiddels weet, heeft ieder platform een set van unieke regels en eisen waaraan je moet voldoen. Het is daarom raadzaam om jouw productfeed te optimaliseren met een product feed generator. Een tool die het optimaliseren van je feed een stuk eenvoudiger maakt, is Channable. Wist je dat YourFellow trotse Channable partner is?

Tips om jouw productfeed te optimaliseren

Ben je ervan overtuigd dat je aan de slag moet met productfeed optimalisatie? Dan is het moment aangebroken om jouw productfeed te optimaliseren met zogenoemde regels. Hieronder bieden we je handige tips om jouw productfeed te laten floreren op het gekozen platform.

1. Categoriseer jouw producten

De meeste product feed generators hebben een ingebouwde check. Deze laat je zien welke informatie per categorie nog ontbreekt. Voor nagenoeg ieder platform is het toevoegen van een categorie een vereiste. Denk kritisch na over het selecteren van de juiste categorie. De geselecteerde categorie is namelijk dé plek waar de consument jouw product moet verwachten.

2. Sluit producten uit

Wanneer je een groot assortiment aan producten hebt, kan het zijn dat je niet alle producten wilt aanbieden op een bepaald platform. Misschien vanwege marges? Afspraken met leveranciers, etc. Wij raden in dat geval aan om een regel in Channable aan te maken, waarin je deze producten uitsluit. Uitsluitingen die je sowieso moet doen om de kwaliteit van je feed te verhogen, zijn: 

  • Producten die niet voorradig zijn;
  • Producten die geen afbeelding of werkende afbeelding link bevatten;
  • Producten die geen geldige GTIN of EAN hebben;
  • Producten, waarvan er bijvoorbeeld nog één voorradig is. Wanneer je op meerdere platformen producten verkoopt, kan het zijn dat jouw product op hetzelfde moment twee keer wordt verkocht. Door deze uitsluiting voorkom je teleurstelling.

3. Verrijk je feed met de verplichte-, aanbevolen- en optionele velden

Verschillende platformen betekenen verschillende verplichte, aanbevolen en optionele velden in de product feed. Voor de kwaliteit van je feed is het belangrijk dat je alle verplichte velden in je feed hebt gekoppeld en gevuld. Daarnaast is het ook van belang om je aanbevolen velden onder de loep te nemen. Deze brengen jouw producten namelijk nog beter in kaart. Aanbevolen velden kunnen zijn: productsoort, verkoopprijs, maat of verzendinformatie. Afsluitend is het mogelijk om optionele velden toe te voegen. Raadzaam is om zoveel mogelijk velden te gebruiken. Hoe meer informatie je geeft, hoe groter de kans dat consumenten een product bij jou kopen.

4. Optimaliseer de titels en beschrijvingen

Wist je dat slechte titels en beschrijvingen een oorzaak kunnen zijn voor tegenvallende prestaties? Een niet concrete titel kan ervoor zorgen dat een platform moeilijker kan bepalen of een zoekopdracht moet worden gematcht aan jouw product. Daarnaast zorgen aantrekkelijke titels er voor dat je opvalt ten opzichte van de concurrentie. Wanneer je kenmerken toevoegt, zoals: kleur, materiaal, maat, het focuszoekwoord en het geslacht kunnen je producten aanzienlijk beter gaan presteren. Houdt er wel rekening mee dat ieder platform andere voorwaarden stelt aan de titel.

5. Gebruik performance data om de ROI te verhogen

Het is logisch dat niet alle producten uit jouw assortiment zogenoemde ‘hardlopers’ zijn. Populariteit, marges, seizoenen en winst kunnen behoorlijke invloeden uitoefenen. Waarom zou je dan wel alle producten over een kam scheren?

Een mogelijke optie is bijvoorbeeld om producten met een lage marge uit te sluiten of juist producten met een hoge marge meer te promoten. Dit is mogelijk via custom labels. Door custom labels toe te voegen, kun je een zo hoog mogelijke ROI op jouw producten behalen.

Daarnaast kun je met Channable Insights zowel je omzet- als kostendata van verschillende platformen in een bepaalde periode in Channable importeren. Channable Insights maakt het mogelijk om nieuwe data te berekenen, zoals ROAS op productniveau.

Productfeed optimalisatie voor onze klant Spartathletics

Om een beeld te geven van hoe wij aan de slag gaan met het optimaliseren van een feed van een van onze klanten nemen wij Spartathletics, een aanbieder van workout & fitness kleding als voorbeeld. Goed om direct aan te geven dat deze feed eerst in het Engels was en dat we deze feed zijn gaan optimaliseren om deze succesvoller te maken in Nederland.

Via de tool Channable hebben we gekeken hoe we de productfeed konden optimaliseren. De productfeed was eerst opgebouwd uit: collectie > producttype > kleur. Stel jezelf de vraag hoe de consument zoekt naar de producten die Spartathletics aanbiedt. De eerste stap die we hebben gezet om de productfeed te optimaliseren, is om de kleur in de titel te vertalen naar het Nederlands. Zo hebben we bijvoorbeeld navy veranderd in blauw, onyx in zwart en olive green in olijfgroen. Nederlanders zoeken namelijk niet op ‘fitnesshirt navy’, maar eerder op ‘fitnesshirt blauw’. Zo proberen we de titel zo goed mogelijk te laten matchen met de zoekopdracht van de zoeker.

Om de feed nog verder te verrijken, hebben we een regel aangemaakt, zodat het materiaal die terug te vinden is in het producttype, gevuld wordt in het veld “material”. Later hebben we voor de verschillende materialen regels aangemaakt, zodat deze worden opgenomen in de titel.

Tot slot is het ook aan te raden om een tweetal regels aan te maken met het gender waar het product voor bestemd is en de maat van het product. Zo wordt er uitgebreide informatie over het product meegegeven in de titel. De titel komt er door deze regels toe te voegen als volgt uit te zien:

Spartathletics Spartan Fitness T-shirt Grijs Heren Polyester XXL.

Vragen over deze blog of met productfeed optimalisatie aan de slag?

Heb je vragen over deze blog of hulp nodig bij het optimaliseren van jouw productfeed? Neem vrijblijvend contact met ons op via het contactformulier hieronder en we gaan graag met je in gesprek. De Fellows staan voor je klaar!

Meer weten?

Wij vertellen je graag alles over onze diensten.  Wil je meer weten? Neem dan contact met ons op .

Wat is jouw
marketing uitdaging?

Vul dit formulier in en krijg vandaag nog een fellow aan de lijn!

Een greep uit onze succesverhalen

Thunderkraft ervaart het resultaat van een goede Google Ads voorbereiding tijdens Black Friday

Meer resultaat met Performance Max voor Studio Sanita

Chatbot draagt bij aan betere dienstverlening voor Abortuskliniek Stimezo

Wij zijn Yourfellow,
jouw digitale groei
start hier

Noordhaven 84
4761 DC Zevenbergen
Parkeren

Wij zijn Yourfellow,
jouw digitale groei
start hier

Noordhaven 84
4761 DC Zevenbergen
Parkeren