Home > Een Google Penalty? Zo los je hem op!
Iedere website eigenaar wilt bovenaan staan in Google op relevante zoektermen. Helaas is het algoritme van Google voor het gros van ons één groot raadsel. De componenten die jouw positie in Google bepalen gaan namelijk verder dan het aanpassen van een stuk tekst op je website. Meer dan 200 componenten spelen een rol bij het optimaliseren van jouw website.
Onbekwame of niet-ervaren online marketeers kiezen in sommige gevallen nog wel eens voor ‘quick & dirty’ marketingtechnieken. Deze zogeheten ´black hat SEO´ kan op de korte termijn zeer interessant zijn. Maar kan uiteindelijk desastreuze gevolgen hebben voor de vindbaarheid van je website.
Onbewust of bewust kun je verkeerde keuzes maken waardoor het mogelijk is dat Google jouw website markeert als niet-kwalitatief. Zelfs als jij je van geen kwaad bewust bent.
Een handmatige actie vanuit Google komt vaak voor wanneer Google een nieuwe update uitrolt binnen haar algoritme.
Een aantal keer per jaar past Google zijn richtlijnen aan. Dit zijn zogenaamde ‘Algoritme updates’. Denk hierbij aan updates om websites hoger in Google te plaatsen wanneer deze een veilige verbinding hebben of bijvoorbeeld juist lager in Google te tonen wanneer je website ontzettend traag is.
De meest bekende updates krijgen opvallende namen zoals:
Alle updates en namen vind je hier.
Oefen op het randje
De eigenaren van YourFellow.nl bezitten om deze reden dan ook diverse eigen websites om het algoritme van Google te ontrafelen.
Door de laatste technieken in eerste instantie te testen op eigen domeinen minimaliseren we het risico voor onze klanten en kunnen we zeer gerichte en efficiënte verbeterslagen maken voor onze klanten met eerder geteste toepassingen op het gebied van zoekmachine optimalisatie.
In dit blog lees je onder andere hoe je website herstelt van een Google Penalty en wat een goed geoptimaliseerde website jou kan opleveren.
Wij vertellen je graag alles over onze diensten. Wil je meer weten? Neem dan contact met ons op .
Een Google Penalty is een handmatige actie uitgevoerd door Google. Hierbij zorgt Google ervoor dat jouw website van de ene op de andere dag niet meer vindbaar is in de zoekmachine van Google. De schrik van iedere website beheerder. Stel je voor wat de impact van jouw bedrijf zal zijn wanneer je online niet meer vindbaar bent.
Wanneer je jouw website hebt ingediend bij Google Search Console ontvang je berichten van Google. Het is aan te raden dit altijd te doen. Je ontvangt hier onder andere waarschuwingen en ziet precies of jouw website wel of niet voldoet aan de richtlijnen van Google en je kunt hier bijvoorbeeld je XML sitemap indienen.
Als je getroffen bent door een Google Penalty of een zogenaamde handmatige actie dan hoeft dat nog niet per sé te betekenen dat je direct een heel groot probleem hebt.
Het is zaak om de ernst van de penalty te achterhalen en te bekijken wat voor penalty je precies gehad hebt. Hier kan veel verschil in zitten.
Er zijn verschillende soorten penalties. De meest voorkomende Google Penalty’s zijn:
In onderstaande case study leg ik je door middel van een praktijkvoorbeeld uit hoe je een Google Penalty moet oplossen én neem ik je mee in het verhaal wat voor impact het had op mijn eigen website.
Zoals gezegd zijn wij bij YourFellow fan van ‘learning by doing’. Net als zondag op het voetbalveld spelen wij graag op randje. Om groei te realiseren kun je niet stil blijven staan.
Zoals eerder benoemd in dit blog beheren wij naast klantwebsites ook eigen projecten om continu te blijven testen en onze klanten te laten groeien.
Mijn eerste project
Ongeveer 5 jaar geleden begon ik mijn eerste zogenaamde ´zolderkamer´ project. Tijdens mijn studie ontdekte ik de mogelijkheden van online marketing.
Tijdens de minor online marketing aan de Avans Hogeschool in Breda leerde ik verschillende facetten van online marketing kennen. Ik ontdekte dat je relatief eenvoudig een website kunt beginnen en ik leerde verschillende technieken om een website klantvriendelijk te maken.
Ambitieus en enthousiast als ik was startte ik mijn eigen website. Ik besloot een website te maken over voetbalschoenen. En niet zomaar voetbalschoenen, ik koos ervoor een website te maken over de voetbalschoenen van Cristiano Ronaldo, CR7voetbalschoenen.nl.
Waarom in godsnaam een site over de voetbalschoenen van Ronaldo?
Daar had ik een goede reden voor.
Voordat ik hiermee begon heb ik een uitgebreid zoekwoordenonderzoek gedaan naar de mogelijkheden en kansen in diverse niches.
In die tijd (2015) waren dit de meest populaire Nike voetbalschoenen van het moment en was ´CR7´ ook wel Cristiano Ronaldo samen met Messi, de held van iedere voetballiefhebber. Zelfs vandaag de dag is onze Portugese vriend nog steeds één van de meest populaire voetballers op de Europese velden.
Met name voor jonge kinderen was de gespierde aanvaller een idool. Dit in combinatie met een nieuwe deal voor Ronaldo met Nike (zijn eigen voetbalschoenenlijn) resulteerde dit in een zeer interessante markt met veel potentie.
Vanuit het zoekwoordenonderzoek dat ik deed en Google Trends ontdekte ik de exponentiële vraag naar zijn voetbalschoenen.
Tijd om hier iets van te maken.
Meer dan 10.000 unieke bezoekers per maand
Dit project werd uiteindelijk mijn eerste ‘serieuze’ online onderneming. Ik schreef wekelijks een blog op mijn website over Cristiano Ronaldo, zijn voetbalschoenen en andere nieuwe Nike voetbalschoenen.
Samenwerken met grote partijen
Naast het schrijven van blogs ging ik samenwerken met grote webwinkels. Partijen zoals Nike en Voetbalshop.nl stonden met hun producten op mijn website. Middels hun partnerprogramma verdiende ik gemiddeld 7% over een transactie wanneer ik een voetballiefhebber via mijn blog naar hun website had gestuurd.
Slapend ‘rijk’ worden als student met een eigen website
Een ideale bijbaan. De voetbalschoenen van Ronaldo waren gemiddeld per order zo’n € 100 waard. Over iedere transactie verdiende ik dus minimaal € 7.
Omdat een website of een webshop nooit zijn deuren sluit gingen ook de transacties 24/7 door. Dit werd een soort van verslaving.
De website was op zijn top verantwoordelijk voor meer dan 200 klanten per maand voor mijn partners. Mijn blog was maandelijks verantwoordelijk voor meer dan € 20.000 omzet voor mijn partners. De potentie werd mij pas helemaal duidelijk toen ik januari 2016 meer verdiende dan in augustus 2015. Waarbij januari normaliter een rustige maand is qua aankopen zo na de feestmaanden en augustus hét moment is voor voetballers om nieuwe schoenen aan te schaffen voor het nieuwe seizoen.
Ik was vastbesloten om de blog uit te bouwen naar ongekende hoogte. Hoe zou augustus 2016 er wel niet uitzien als het rustige januari nú al zo’n succes was.
Toen sloeg het noodlot toe.
Google verpeste ‘mijn droom’
Op de terugweg naar huis van mijn afstudeerstage bekeek ik de statistieken van mijn website in de Google Analytics app.
Ik had tot mijn schrik om 17.30 s’middags geen 100+ bezoekers op mijn website maar slechts 15. Er ging iets fout. Ik had al wel eens gehoord van een Google penalty, maar had nooit gedacht dat dit mijn website ooit zou treffen. Ik was zelfs de afgelopen tijd de kwaliteit van mijn blogs aan het verhogen.
Thin content
Mijn website was getroffen met een ‘Thin Content Penalty’, ofwel weinig originele inhoud. Dit kon wel kloppen. Ik vertaalde namelijk blogs uit het buitenland naar het Nederlands. Daarnaast kopieerde ik afbeeldingen van andere websites naar mijn website.
Ik wilde op iedere voetbalschoen gevonden worden in Google en dus besloot ik om tientallen blogs te schrijven omtrent specifieke voetbalschoenen
De kwaliteit hiervan was discutabel, maar het leverde mij wel veel bezoekers op omdat ik op nagenoeg ieder model scoorde in Google.
Daarnaast had ik ontzettend veel affiliate links op mijn website. Ik linkte in iedere blog meerdere keren naar Voetbalshop en Nike om zo mijn opbrengsten te verhogen. Iedere keer wanneer iemand hier op klikte verhoogde ik natuurlijk de kans op éxtra inkomen.
Het resultaat was alles behalve extra, het werd niets.
Googlen naar een oplossing
Tientallen, zo niet honderd blogs heb ik gelezen om te kijken hoe ik het beste mijn penalty kon oplossen. Door de vele (niet up-to-date) plugins op mijn website werd mijn website ook nog eens gehackt.
Hier kwam ik pas later achter. Misschien wel té laat. Mijn content stond ook op andere gehackte websites. Wanneer ik een artikel schreef, plaatste het script van de hacker de blog die ik schreef éérst op een andere website.
Hierdoor ontstond veel duplicate content doordat Google dacht dat ik degene was die content aan het stelen was van anderen.
Ik heb meerdere malen een verzoek ingediend bij Google Search Console. De technische acties die ik onder andere heb ondernomen om van de penalty af te komen:
Thin content pagina’s verwijderen
Ik heb mijn eigen website gescraped en irrelevante pagina’s zonder bezoekers en pagina’s van lage kwaliteit verwijderd.
Rel=canonical toevoegen
Doordat mijn website gehackt was en content automatisch werd gescraped heb ik de rel=canonical tag toegevoegd op mijn website. Hiermee kan Google zien wat de originele pagina is van een website. Dit voorkomt duplicate content.
Disavow tool in Google Search Console
Ik heb via Google Search Console de pagina’s die naar mij linkte en die gehackt waren uitgesloten via de disavow tool in Google. Hiermee zorgde ik ervoor dat alle websites die óf gehackt waren óf van lage kwaliteit waren niet meer naar mijn website wijzen.
Eigen pagina’s scrapen op content
Alle pagina’s op mijn website waarvan ik dacht dat deze van lage kwaliteit waren heb ik verwijderd. Ik heb deze gezet op no-index. Hiermee geef je een signaal aan Google dat ze die webpagina niet hoeven crawlen. Dit voorkomt dat je pagina wordt opgenomen in Google.
Affiliate links op nofollow
Officieel mag je niet betalen voor een link. Een affiliate link is dus eigenlijk een betaalde link, zeker als je daar dus inkomsten uit ontvangt. Dit was op mijn website in overvloed het geval.
Ik heb contact gezocht met de bouwer van de plugin ‘TT Store’. Alle links vanuit zijn tool, waarmee ik de producten van Voetbalshop.nl bijvoorbeeld inlaadde kregen de tag ‘follow’ mee. Wat dus officieel wordt afgeraden door Google.
Dit hebben we laten omzetten naar ‘nofollow’.
Voor niets..
Helaas was dit allemaal voor niets. Ik heb een half jaar verschillende verzoeken ingediend totdat ik het opgaf. Inmiddels was ik fulltime werkzaam als marketeer en had ik mijn ‘bijbaan’ niet meer nodig.
Al die jaren heb ik nog wel inkomsten ontvangen vanuit de Bing zoekmachine. Ik werd namelijk niet geïndexeerd door Google, maar wél door Bing. Ondanks dat deze website verantwoordelijk is voor slechts 5 á 10% marktaandeel in Nederland was het de moeite waard om de website niet op te doeken.
Het waren niet de honderden transacties zoals in 2015 en 2016, maar toch..
Kriebels tijdens vakantie
Begin 2018 besloot ik het nog één keer te proberen. In de afgelopen jaren heb ik verschillende succesvolle SEO trajecten begeleid.
Grote webshops met duizenden transacties per dag heb ik advies gegeven over content en geholpen bij het migreren van een oude naar nieuwe webshop.
Door de updates vanuit Google de afgelopen jaren wist ik zeker dat het nú wel ging lukken. Ik heb bovenstaande acties nogmaals kritisch doorlopen en heb nog extra websites uitgesloten via de disavow tool in Search Console. Daarnaast heb ik een aantal blogs geschreven die wél voldoen aan de kwaliteitsnormen van Google en heb ik alle plugins & beveiligingslekken van de website gedicht.
Met succes! Na een uitgebreide ‘mail’ heb ik een heroverwegingsverzoek ingediend bij Google en binnen 72 uur was het zover!
Sinds een paar maanden is mijn oude website weer terug in de lucht en wordt deze weer beter gevonden in Google. De aandacht die de website nu krijgt is nihil, maar dat hij weer gevonden kán worden bewijst onderstaande afbeelding maar al te goed.
Kom jij er ook maar niet aan uit en wil jij herstellen van jouw Google Penalty? Vul het contactformulier in op onze website!
Ben je juist geïnspireerd geraakt? Wij helpen je maar al te graag met het opzetten van jouw droomproject.
Je kunt natuurlijk ook je vraag stellen via onze Facebook Messenger livechat of onder dit blog in een reactie.
Update: maart 2019
Google Penalty Oplossen voor Stressplein.
De website van Stressplein is niet getroffen door een penalty maar heeft een inzinking gehad in de zoekresultaten na wederom een nieuwe update van Google.
YourFellow heeft uitgebreidt onderzoek gedaan en heeft de website compleet doorgelicht.
Zo is het backlinkprofiel gecheckt en is er een contentanalyse verricht.
Uitgevoerde acties:
Spamdomeinen uitgesloten n.a.v. analyse YourFellow via de Google Disavow tool.
Content verwijderd n.a.v. kwaliteits beoordeling
Binnen een paar dagen kwam het herstel al op gang. Zie hieronder de reactie van de eigenaar van Stressplein.eu.
Zeker, een stijging van zo’n 50%!
Wil jij jouw website ook weer terugvinden in Google en een stijging realiseren? Laat YourFellow je helpen om jouw Google Penalty op te lossen.
Wij helpen bedrijven bij hun vindbaarheid in Google middels SEO en Google Ads. Wij zijn een datagedreven online marketingbureau in Zevenbergen. Middels Google Analytics én innovatieve tooling zijn wij een meerwaarde voor iedere onderneming.
Wij vertellen je graag alles over onze diensten. Wil je meer weten? Neem dan contact met ons op .
Vul dit formulier in en krijg vandaag nog een fellow aan de lijn!
2023 Yourfellow, Alle rechten voorbehouden
Noordhaven 84
4761 DC Zevenbergen
Parkeren
Cookies
Privacy