Home > Facebook Messenger Marketing voor bedrijven
Facebook is het meest gebruikte social media kanaal op onze aardbol. Doordat het platform zo enorm veel gebruikers kent, is het een populair medium voor bedrijven om te adverteren. Facebook Messenger is de bijhorende chatapplicatie. Met meer dan 1,3 miljard actieve gebruikers wereldwijd is Facebook Messenger net zo groot als bijvoorbeeld chatgigant Whatsapp. Via Facebook Messenger kunnen gebruikers elkaar berichten, video´s, en afbeeldingen sturen. Daarnaast kun je via Facebook Messenger videogesprekken starten en elkaar via een internetverbinding opbellen. Bovenstaande functionaliteiten zorgen ervoor dat de populariteit van de Facebook Messenger app de laatste jaren flink is gestegen.
Bovenstaande apps hebben nu dus al meer actieve gebruikers dan Facebook, Instagram, Twitter en LinkedIn.
In dit blog ga ik dieper in op de volgende onderwerpen:
Door het grote aantal actieve gebruikers biedt het Messenger platform ontzettend veel potentie voor ondernemers die nét wat anders willen. Met Facebook Messenger staat een bedrijf namelijk direct in contact met zijn of haar klant. Anders dan bij traditionele marketingkanalen wordt er binnen Facebook Messenger een interactie aangegaan met de klant.
Facebook Messenger is dus niet zoals e-mailmarketing een zendkanaal, maar staat juist open voor een conversatie. Het organische bereik van Facebook berichten neemt steeds verder af. Met de nieuwste aankondiging zal dit bereik bijna nihil worden.
Persoonlijke berichten gaan op Facebook een grotere rol spelen. De tijdlijn wordt persoonlijker, met meer posts van vrienden en familie. Want zoals Mark Zuckerberg, de oprichter van Facebook, zelf uitlegt: “familie en vrienden zijn de kern van de ervaring”.
Het is dan ook van belang om een kern van fans op te bouwen, die je altijd en overal kunt bereiken. Dit kun je doen door te vragen of zij jouw pagina gaan ‘volgen’ in plaats van slechts ‘liken’ of door middel van Facebook Messenger. Facebook Messenger is een goedkoop alternatief om de doelgroep alsnog te bereiken. Ik weet het zeker: Messenger marketing is de toekomst. Hoe kun je hier als bedrijf op kunt inspringen? Ik ga het je proberen uit te leggen.
Wij vertellen je graag alles over onze diensten. Wil je meer weten? Neem dan contact met ons op .
Een chatbot is een geautomatiseerde gesprekspartner die aan de hand van gesimuleerde en vooraf ingecalculeerde vragen antwoorden geeft.
Jouw chatbot kun je zelf ontzettend persoonlijk én slim maken. Afhankelijk van de input die jij jouw chatbot meegeeft, zal de chatbot steeds slimmer worden. Kom je er bijvoorbeeld achter dat klanten vragen stellen waar jij niet over hebt nagedacht, dan kun je deze vragen toevoegen aan de chatbot. Er zijn zelfs chatbots op deze wereld met heuse hobby’s, lievelingsgerechten en partners. Er zijn zelfs chatbots op deze wereld met heuse hobby’s, lievelingsgerechten en partners.
Doordat bedrijven met een chatbot in kunnen spelen op veel gestelde vragen, nemen chatbots steeds vaker een deel van de klantenservice uit handen. Denk hierbij aan terugkerende vragen als:
Doordat Facebook Messenger Chatbots de ‘klantenservice’ ontzorgen met slimme antwoorden, hebben medewerkers meer tijd om complexere vraagstukken op te lossen. Het bedrijf blij, de klant blij.
Verzamelen van ‘fans’ was nog nooit zo eenvoudig
Daarnaast kun je met diverse tools ‘groepen’ verzamelen waar jij een bericht naar kunt versturen via Facebook Messenger. Wanneer iemand de interactie aangaat met jouw Facebook Messenger chat, wordt deze persoon in een lijst opgeslagen. Dit is vergelijkbaar met jouw nieuwsbriefbestand.
Je kunt zo ontzettend persoonlijke aanbiedingen sturen naar klanten. Zo kun je bijvoorbeeld iedereen die een bepaalde actie onderneemt via jouw chatbot in een aparte lijst verwerken. Deze klanten kun je in een later stadium bijvoorbeeld een bericht sturen met € 5 korting, speciaal voor trouwe klanten.
De meeste mensen ontvangen tientallen aanbiedingen via de mail binnen per dag. Hierdoor zien zij en waarschijnlijk jij door de bomen het bos niet meer. Met veel geluk worden de nieuwsbrieven waar jij en je collega’s bloed, zweet en tranen in stoppen door maximaal 35% van je ‘abonnees’ gelezen. Open ratio’s van berichten verstuurd door een Facebook Messenger gaan door het dak. Met een Facebook Chatbot stuur jij zogenaamde ‘broadcasts’ (bijvoorbeeld de kortingscode), met een open ratio tot wel 99%. Doordat veel gebruikers push notificaties aan hebben staan op hun mobiele telefoon, springt jouw bericht er direct uit op zijn of haar mobiele telefoon.
Minder is meer
In de wetenschap dat Facebook berichten via een Chatbot dus 3 tot 5 keer beter gelezen worden, betekent dat ook dat je minder personen nodig hebt om jouw aanbieding of nieuws bekend te maken onder jouw doelgroep. Een simpele rekensom leert ons dat Chatbots het verschil kunnen maken voor jouw organisatie.
Oude situatie:
Nieuwe situatie:
Ben jij benieuwd hoe jij een chatbot kunt inzetten voor jouw bedrijf? Vraag vrijblijvend via het contactformulier meer informatie op over hoe een chatbot interessant kan zijn voor jouw organisatie!
Probeer onze Facebook Messenger Chatbot.
Neem contact op met Your Fellow. Wij geven je graag vrijblijvend advies of een demo over de mogelijkheden van Messenger Marketing voor jouw organisatie. Wij bouwen ook Whatsapp chatbots.
Wij vertellen je graag alles over onze diensten. Wil je meer weten? Neem dan contact met ons op .
Vul dit formulier in en krijg vandaag nog een fellow aan de lijn!
2023 Yourfellow, Alle rechten voorbehouden
Noordhaven 84
4761 DC Zevenbergen
Parkeren
Cookies
Privacy