Strengere regels voor het adverteren in o.a. Google, TikTok & Meta vanaf maart 2024

Adverteer jij in Europa (EER) bij een van de grote online spelers, zoals Google, Meta of Microsoft? Dan is dit hét moment om te controleren of je privacy settings correct zijn ingericht volgens de AVG wetgeving & Google Consent Mode V2. Vanaf maart 2024 gelden er namelijk strengere regels voor het adverteren en opbouwen van doelgroepen.

DMA: de Digital Markets Act

Vanaf maart 2024 gaat de Digital Markets Act (DMA) wetgeving gehandhaafd worden. Dit is een Europese wetgeving die een aantal verplichtingen oplegt aan 22 online platforms. Een belangrijke wijziging is dat deze grote bedrijven als gatekeeper gaan fungeren. Daarmee krijgen zij de verantwoordelijkheid dat de gebruikerstoestemming (Cookie Consent) op een juiste manier is verkregen. Kortom, als jij gebruik wilt maken van de advertentiediensten van o.a. Google, Meta of LinkedIn, dan is deze cookie toestemming noodzakelijk. Deze verantwoordelijkheid lag tot nu toe bij de website-eigenaar zelf maar verschuift dus meer richting deze grote platforms. Met deze wetgeving heeft Google zijn bestaande Consent Mode uitgebreid naar een V2

Timeline for digital markets acts
Bron: European Commission, 2022

Wie zijn allemaal Gatekeeper volgens de Digital Markets Act?

Deze poortwachtersrol is toegekend aan 22 wereldwijde platforms waar gebruikers nauwelijks omheen kunnen. Een platform valt als poortwachter onder de DMA als de kernplatformdienst in ten minste 3 EU-lidstaten levert en de laatste 3 jaar een jaaromzet van € 7,5 miljard heeft gerealiseerd of als het een marktwaarde heeft van minstens € 75 miljard in het afgelopen jaar. Daarnaast moet het platform gedurende 3 jaar ten minste 45 miljoen actieve eindgebruikers hebben en ten minste 10.000 zakelijke Europese gebruikers hebben. Hier vallen dus de grote jongens onder, zoals Alphabet (Google Search, YouTube), Amazon, Apple (met de Appstore), ByteDance (TikTok), Meta (Facebook, Whatsapp, Instagram) en Microsoft (LinkedIn & Microsoft).

Zoeken en je andere Google-services gekoppeld houden

Wat is Google Consent Mode?

Google Consent Mode is een oplossing van Google die de status van de toestemming van cookies terugkoppelt aan Google. Ze respecteren dus de keuze van de gebruiker. Bij het weigeren van cookies kan er door middel van Google Consent Mode wel data gemodelleerd worden, zodat je als website-eigenaar toch je inzichten kan verzamelen, maar dan zonder het plaatsen van cookies.

Meer weten?

Wij vertellen je graag alles over onze diensten.  Wil je meer weten? Neem dan contact met ons op .

Sparren met een specialist? 

Hoe werkt Google Consent Mode?

Als je als gebruiker (bepaalde) cookies niet accepteert, wordt er geen (of beperkte) data verzameld van deze gebruiker. Bij de juiste inrichting van Google Consent Mode worden er bij weigering wel tags/pings gestuurd naar Google. Met behulp van machine Learning kan er conversiedata alsnog verzameld worden, zelfs zonder toestemming. De modellering is gebaseerd op basis van de gebruikers die toestemming hebben verleend. Het is uiteraard minder betrouwbaar dan directe toestemming, maar altijd veel beter dan helemaal geen data.

Er zijn een drietal verschillende pings of signalen zonder cookies die naar de Google server worden gestuurd:

  • Pings voor toestemmingsstatus voor Google Ads en Floodlight tags.
    Deze pings worden van elke pagina op de website verstuurd en geven dus een de toestemmingsstatus door die je als gebruiker hebt ingesteld.
  • Conversiepings
    Deze geven aan dat er een conversie heeft plaatsgevonden
  • Google Analytics Pings
    Die worden verstuurd van pagina’s waar Google Analytics is geïmplementeerd als de pagina is geladen en events worden verstuurd.


Pings bestaat uit functionele informatie met daarin de tijdstempel, user-agent (bij websites) en de verwijzende URL. Daarnaast kan het ook niet-identificerende gegevens bevatten, zoals een indicatie of de pagina advertentiegegevens heeft (in de URL staat dan bijvoorbeeld GCLID).

Waarom zou je Google Consent Mode willen implementeren?

Het fijne is dat je door middel van machine learning je dus meer data tot je beschikking hebt. Daarmee krijg je betere inzichten in de daadwerkelijke resultaten van je campagnes en conversie data. Als je dit niet zou hebben, dan zouden de mensen die je cookies weigeren immers volledig ontbreken in je data. Op deze manier kan de CPA dus zomaar lager of je ROAS hoger uitpakken. Bovendien bouw je zo betere en uitgebreidere doelgroepen op en geef je het algoritme voeding bij automatische biedstrategieën.

Wat is Google Consent Mode V2?

Door de Digital Markets Act (DMA) wetgeving zijn er wat updates gedaan naar versie 2. Voorheen waren er 5 opties omtrent Google Consent. Hier zijn 2 parameters aan toegevoegd in de nieuwe versie.

ad_storage

Maakt opslag mogelijk van cookies (web) of apparaat ID’s (apps), gerelateerd aan advertenties.

Maakt opslag mogelijk die de functionaliteit van de website of app ondersteunt, bijvoorbeeld taalinstellingen.

Maakt opslag met betrekking tot personalisatie mogelijk, bijvoorbeeld video-aanbevelingen.

Maakt opslag mogelijk met betrekking tot beveiliging, zoals authenticatiefunctionaliteit, fraudepreventie en andere gebruikersbescherming.

Maakt opslag mogelijk, zoals cookies (web) of apparaat-ID’s (apps), gerelateerd aan analyses, bijvoorbeeld bezoekduur.

Stelt toestemming in voor het verzenden van gebruikersgegevens naar Google voor online advertentiedoeleinden.

Stelt toestemming in voor gepersonaliseerde advertenties.

Het is mogelijk om de instellingen van je tags aan te passen op basis van de gebruikerslocatie door een regio toe te voegen in je Consent Mode.

Als je de producten van Google Ads wil blijven gebruiken en remarketing wil doen in Europa, dan moet je Google Consent Mode V2 voor maart 2024 implementeren. Voor Google Analytics verandert er nog niks. Als je doelgroepdata wil gebruiken dan is ook consent mode nodig.

Bij een juiste configuratie van Consent Mode krijg je vervolgens in Google Ads hier een bevestiging van te zien.

Gecertificeerd Consent Management Platform (CMP)

Google adviseert om gebruik te maken van een gecertificeerd Consent Management Platform, een CMP. Google is in 2023 aan de slag gegaan met certificeringen van CMP’s en garandeert daarmee een bepaalde kwaliteit. Een zelfgemaakte cookiebanner is namelijk in veel gevallen niet toereikend.

Welke stappen moet ik nu ondernemen?

  1. Zorg dat je de juiste Consent Mode verzamelt via een CMP voor gebruikers in Europa (EER)
  2. Mocht je nog gebruik maken van Google 360, stap dan over naar Google Analytics 4. Je historische data kun je nog tot juni opslaan (lees hier ons eerdere artikel over het samenvoegen van historische UA-data en GA4-data).
  3. Implementeer Google Consent Mode V2 op de juiste manier
  4. Mocht je gebruik maken van Google API’s waarbij je offline data naar Google stuurt, zorg dat deze toestemming signalen ook zijn bijgewerkt.

Welke stappen moet ik nu ondernemen?

Heb je hulp nodig bij de implementatie van Google Consent Mode V2? Neem dan contact met ons op want wij helpen graag mee.

Bronnen:

Meer weten?

Wij vertellen je graag alles over onze diensten.  Wil je meer weten? Neem dan contact met ons op .

Wat is jouw
marketing uitdaging?

Vul dit formulier in en krijg vandaag nog een fellow aan de lijn!

Een greep uit onze succesverhalen

Wij zijn Yourfellow,
jouw digitale groei
start hier

Noordhaven 50
4761 DB Zevenbergen
Parkeren

Wij zijn Yourfellow,
jouw digitale groei
start hier

Noordhaven 50
4761 DB Zevenbergen
Parkeren