Home > Google zet met Performance Max verder in op Machine learning
De laatste jaren volgen de ontwikkelingen binnen Google Ads zich in razend tempo op. De samenhang binnen deze ontwikkeling? Machine learning! De nieuwste ontwikkeling binnen Google Ads is Performance Max. Performance Max gaat Smart Shopping per Q3 van dit jaar vervangen. Daarna is het ook niet meer mogelijk om nieuwe Smart Shopping campagnes in te richten. Hoe ziet een Performance Max campagne eruit? Hoe zet je zo’n campagne (handige tips) op en wat zijn onze eerste ervaringen? We lichten het graag toe.
Google houdt het werk voor online marketeers en marketing bureaus uitdagend en spannend. Stoppen met Broad Modified Match en Phrase Match weer herinvoeren. Universal Analytics uitfaseren en alle ballen op GA4 gooien (tip: lees ook onze blog over GA4). Het zijn een paar voorbeelden van ontwikkelingen, waarop ingespeeld moet worden. Andere ontwikkelingen binnen Google, en specifieke Google Ads, zijn:
Veranderingen genoeg de afgelopen periode binnen Google Ads. En daar is de volgende verandering: Performance Max! Performance Max campagnes krijgen een belangrijke plaats en rol binnen de Google Ads omgeving.
Performance Max combineert display, videoadvertenties, tekstadvertenties en Google Shopping in één campagne en is als nieuw campagne-type beschikbaar. Verschillende plaatsen waar Performance Max advertenties worden getoond, zijn:
Je kunt Performance Max campagnes zien als hele uitgebreide Smart Shopping campagnes. Zoals je bij Smart Shopping gewend bent, is het bij Performance Max mogelijk om jouw product feed te koppelen. De campagne gaat vervolgens automatisch aan de slag met het tonen van producten. Meer dan ooit verwacht Google dat je voeding geeft met content. Denk hierbij aan tekstuele content, visuele content en een datafeed. Zo is het raadzaam om de datafeed te verrijken. Op basis van jouw input gaat Google zelfstandig aan de slag met het maken van content.
Wij vertellen je graag alles over onze diensten. Wil je meer weten? Neem dan contact met ons op .
In deze blog gaan we niet uitleggen hoe we Performance Max campagnes op moeten zetten. Hierover heeft Google zelf een prima instructievideo gemaakt. Wel willen we je graag voorzien van enkele handige tips die helpen bij het opzetten van Performance Max campagnes.
Zoals eerder toegelicht, is het raadzaam om zoveel mogelijk content aan te leveren bij Google. Een Performance Max campagne is namelijk vergelijkbaar met responsieve search advertenties. Je voegt in Performance Max naast teksten ook afbeeldingen en video’s toe. Wist je dat de landingspagina belangrijker is dan ooit voor de kwaliteit van je advertenties? Google gaat via machine learning aan de slag met het samenstellen en combineren van advertenties die zo relevant mogelijk zijn voor jouw doelgroep.
Niet alleen het aanleveren van content draagt bij aan de prestaties van jouw Performance Max campagnes. Ook een datafeed die up-to-date en rijk aan inhoud is, is cruciaal voor de prestaties van de campagne. Wij raden je aan om de datafeed helemaal op orde te brengen via een tool als Channable.
Waar je voorheen verschillende advertentiegroepen onder een campagne toevoegde, is dit binnen Performance Max niet meer mogelijk. De advertentiegroepen zijn vervangen voor zogenoemde assets groups. Maak afhankelijk van het aantal pagina’s en/of producten verschillende assets groups aan in jouw Performance Max campagne.
Het is niet zo dat je helemaal niets meer zelf hoeft te doen. Bepaal afhankelijk van je website/-shop waarop je wel en niet vertoond wilt worden. Waar je voorheen een bepaalde campagnestructuur uitdacht, is dit nog steeds mogelijk binnen Performance Max campagnes. Zo zou je ervoor kunnen kiezen alleen te focussen op hardlopers binnen jouw webshop.
Verzamel van tevoren zoveel mogelijk audiences en zorg ervoor dat conversietracking in orde is. Deze input kun je op assetniveau invoeren en dat gebruikt Google om verder te optimaliseren.
Wij raden aan om jouw reguliere tekstadvertenties en/of shopping-campagnes naast de Performance Max campagnes te blijven draaien. Hierdoor heb je een goede benchmark en kun je de verschillen blijven analyseren.
Inmiddels hebben we voor verschillende klanten de Performance Max campagnes getest. En eerlijk is eerlijk: de eerste resultaten lijken veelbelovend. Hieronder lichten we enkele resultaten van de Performance Max campagne van onze klant BBQ Experience Center toe. Sinds begin maart hebben we hier de Performance Max campagne parallel aan de Smart Shopping campagne laten draaien.
Heb je vragen over deze blog of hulp nodig bij het opstellen van een performance max campagne? Neem vrijblijvend contact met ons op via het contactformulier hieronder en we gaan graag met je in gesprek. De Fellows staan voor je klaar!
Wij vertellen je graag alles over onze diensten. Wil je meer weten? Neem dan contact met ons op .
Vul dit formulier in en krijg vandaag nog een fellow aan de lijn!
2023 Yourfellow, Alle rechten voorbehouden
Noordhaven 84
4761 DC Zevenbergen
Parkeren
Cookies
Privacy