Neem je historische Universal Analytics data mee, nu het nog kan!

Vanaf eind 2020 is Google Analytics 4 (GA4) gelanceerd. Deze versie had in het begin nog veel tekortkomingen, waardoor veel marketeers de overstap van Universal Analytics (UA) naar GA4 nog niet durfden te maken. Maar na juli 2023 konden we er niet meer onderuit en moest de overstap toch echt gemaakt worden. UA verzamelt namelijk sinds die tijd geen data meer. Je historische data in Universal Analytics is op dit moment nog wel beschikbaar, maar ook dat gaat veranderen. Vanaf 1 juli 2024 heb je namelijk geen toegang meer tot je UA properties en zal alle data verwijderd worden.

Waarom wil je toegang houden tot je Universal Analytics Data?

Het behouden van toegang tot je Universal Analytics data kan cruciaal zijn. Deze historische data heb je namelijk nodig voor het maken van nauwkeurige vergelijkingen en het trekken van onderbouwde conclusies. Door UA data naast de nieuwe GA4 data te leggen, kun je trends en veranderingen in het bezoekersgedrag over een langere periode analyseren. Dit is essentieel om de effectiviteit van je digitale marketingstrategieën te beoordelen. Zonder toegang tot deze waardevolle historische gegevens loop je het risico om in het duister te tasten met betrekking tot langetermijntrends en -patronen. Verder biedt de UA data een referentiekader waarmee je de precisie van de GA4 data kunt valideren en kalibreren. Kortom, het behouden van je UA data stelt je in staat om een compleet beeld te vormen van je online activiteiten, waardoor je beter geïnformeerde beslissingen kunt nemen en je digitale strategie kunt optimaliseren.

Hoe voegen we de data samen?

Bij YourFellow zetten we geavanceerde data-integratietools in om de data van UA en GA4 naadloos samen te voegen. Deze tools maken het mogelijk om connecties te leggen met beide analytics properties, waarbij we de data-elementen zorgvuldig uitlijnen. Door de relevante velden van UA te mappen met de overeenkomstige velden in GA4, zorgen we voor een vloeiende integratie van zowel historische als huidige gegevens. Dit proces zorgt ervoor dat alle metrics en dimensies consistent worden overgedragen, waardoor we een compleet en geïntegreerd overzicht krijgen van de websitestatistieken. Het eindresultaat is een overzichtelijk en toegankelijk dashboard waarin de gecombineerde data van beide platforms wordt weergegeven. Dit stelt ons in staat om grondige analyses uit te voeren en waardevolle inzichten te genereren, die cruciaal zijn voor het verfijnen van onze digitale marketingstrategieën.

Implementeer GA4

Deze ontwikkeling maakt het nog belangrijker dat je GA4 volledig hebt geïmplementeerd, anders zul je na 1 juli 2024 geen betrouwbare data meer kunnen meten. Heb je dit nog niet gedaan en/of maak je nog gebruik van UA? Zorg dan dat je zo snel mogelijk overstapt naar GA4 en je conversietracking op de juiste manier instelt. Wil je je verder verdiepen in GA4? Lees dan onze eerdere blog, waarin we ingaan op alle ins and outs van GA4.

Meer weten?

Wij vertellen je graag alles over onze diensten.  Wil je meer weten? Neem dan contact met ons op .

Sparren met een specialist? 

Consent Mode V2

Adverteer je in de EU? Dan is het ook belangrijk om ervoor te zorgen dat je cookiemelding op de juiste manier geïmplementeerd is. Vanaf maart 2024 wordt de Digital Markets Act (DMA) gehandhaafd. Dit is een Europese wetgeving die verschillende verplichtingen aan grote bedrijven, zoals Google, oplegt. Zij worden ‘Gatekeepers’ genoemd. De gatekeepers zijn er vanaf maart verantwoordelijk voor dat de gebruikerstoestemming (cookie consent) goed is ingericht, voordat zij hun advertentiediensten mogen aanbieden. Consent Mode is vervolgens weer een oplossing van Google die ervoor zorgt dat je het aantal bezoekers zonder toestemming kan modelleren met behulp van Machine Learning. Op basis van deze gegevens wordt een schatting gegeven van het aantal conversies dat door deze gebruikers is gegenereerd, wat vervolgens weer doorgestuurd kan worden naar andere platformen zoals GA4.

YourFellow helpt je graag bij het bewaren van je historische data, het juist inrichten van Google Analytics 4 en voldoen aan de privacywetgeving

Bij YourFellow hebben we de kennis en tools in huis om je historische data uit UA te exporteren en samen te voegen met data uit GA4 in een kant-en-klaar overzichtelijk dashboard. Samen bepalen we welke data jij graag inzichtelijk hebt en waar je historische data mee wil blijven vergelijken, zodat je ermee kan blijven werken, ook na de deadline van 1 juli 2024. 

Ook kunnen we je helpen met het optimaal inrichten van je GA4 property om de juiste websitedata te meten. We maken alle koppelingen, zorgen ervoor dat Google Consent Mode V2 geïmplementeerd is en voldoet aan wetgeving, stellen de conversie-metingen in en bouwen gepersonaliseerde rapporten met de data die jij nodig hebt. Let op: de eerste deadline voor de Digital Markets Act (DMA) is al snel. Bij het niet correct inrichten wordt conversie data minder accuraat en ook doelgroepen in Google Ads worden mogelijk niet goed meer. Kortom, belangrijk om tijdig te handelen. We helpen je graag verder!

Meer weten?

Wij vertellen je graag alles over onze diensten.  Wil je meer weten? Neem dan contact met ons op .

Wat is jouw
marketing uitdaging?

Vul dit formulier in en krijg vandaag nog een fellow aan de lijn!

Hidden
Hidden
Waar kan YourFellow mee helpen?

Een greep uit onze succesverhalen

Wij zijn Yourfellow,
jouw digitale groei
start hier

Noordhaven 50
4761 DB Zevenbergen
Parkeren

Wij zijn Yourfellow,
jouw digitale groei
start hier

Noordhaven 50
4761 DB Zevenbergen
Parkeren