De online marketing trends voor 2024

Tijd om de online marketing trends voor 2024 onder de loep te nemen. Zoals je weet, is het online marketing landschap continu aan verandering onderhevig. Veranderingen en ontwikkelingen die worden geïnitieerd door de ‘grote jongens’, zoals Google en Meta. Maar ook als gevolg van baanbrekende technologieën (bijv. AI, Metaverse en Augmented Reality) en een verschuivende opinie in de samenleving. Een voorbeeld van dat laatste is privacy en het cookieloze tijdperk dat we ingaan. 

Onze boodschap voor marketeers, marketing managers, etc.? Blijf op de hoogte van deze ontwikkeling, zodat je de nieuwste technologieën op kan nemen binnen jouw online strategie bedrijf of toe kan passen in de strategie voor jouw opdrachtgevers. Want alleen zo kun je de beoogde doelstellingen realiseren. We nemen je mee in een reis langs verschillende disciplines binnen online marketing en nemen je graag mee in enkele trends die in 2024 het landschap gaan veranderen.

Zoekmachine optimalisatie (SEO) trends voor 2024

Met de voortdurende evolutie van SEO is het van cruciaal belang voor marketeers en website-eigenaren om op de hoogte te blijven van de nieuwste ontwikkelingen en trends. 

1. E-EAT

EAT (Expertise, Authoritativeness & Thrustworthiness) is door Google in het leven geroepen als onderdeel van de kwaliteitsrichtlijnen. Content afkomstig van betrouwbare bronnen en geschreven door experts wordt hiermee hoger beoordeeld en hoger weergegeven in de zoekresultaten. In 2023 is hier een extra E bijgekomen voor Experience, oftewel Ervaring. Dit onderdeel van de richtlijn zal in 2024 belangrijker worden. Content wordt hoger beoordeeld wanneer de producent een zekere mate van ervaring heeft met het onderwerp. Op deze manier probeert Google de zoekresultaten relevanter en eerlijker te maken.

2. AI & machine learning voor SEO

Ook op gebied van SEO speelt AI en machine learning een grote rol in 2024. Wanneer dit op de juiste manier wordt ingezet, zal het van grote waarde zijn voor SEO marketeers. AI kan helpen relevantie zoekwoorden te identificeren, concurrentiegegevens te analyseren en content te creëren en optimaliseren. Daarnaast zullen terugkerende taken geautomatiseerd kunnen worden. Ook Google gebruikt steeds meer AI en machine learning om gepersonaliseerde zoekresultaten te genereren. Hierbij wordt gebruik gemaakt van Conversational Search, waarbij zoekopdrachten worden gedaan aan de hand van conversaties. Dit alles zorgt ervoor dat SEO marketeers moeten nadenken over een nieuwe aanpak. In 2024 moet de focus meer gaan liggen op de kwaliteit van de content en het verbeteren van de gebruikservaringen om in de zoekresultaten te domineren.

Social media trends voor 2024

Short form video’s, social commerce en de rol van content creators. Het is een aantal voorbeelden van ontwikkelingen in het social media landschap. We lichten graag enkele ontwikkelingen toe.

1. Shorts zijn hot!

In 2024 blijft de trend van kort video ads doorzetten. Deze trend is afgeleid van TikTok, waarbij korte pakkende video’s in rap tempo worden vertoond. Naast TikTok hebben nu ook Meta en YouTube hier een focus op gelegd. Dagelijks worden er 50 miljard views op YouTube Shorts gemeten en je kan hier nu ook geld mee verdienen. Dit advertentietype zal steeds verder worden ontwikkeld en uitgebreid.

2. Social media als zoekmachine voor Gen Z

Als je Gen Z wilt bereiken met je online advertenties heb je een andere strategie nodig dan wanneer je advertenties wilt richten op andere generaties. Volgens onderzoek start 40% van de jongeren hun zoektocht naar een plek om te lunchen op platformen als TikTok en Instagram en niet op Google. Daarnaast zien jongeren deze kanalen ook als nieuwsbron. Gen Z gaat dus op een heel andere manier te werk bij het zoeken naar online informatie. Zij zien social media niet alleen als entertainment, maar ook als informatiebron. Het is daarom belangrijk dit mee te nemen in je social media strategie.

Content marketing trends voor 2024

In 2024 zal content marketing flink veranderen. Oorzaken hiervan? Technologische ontwikkelingen, consumentenvoorkeur en een veranderend digitaal landschap. Met welke trends moet ik in 2024 rekening houden? En hoe maak ik deze passend in mijn marketingstrategie? We lichten graag twee opvallende trends toe: 

1. Personalisatie van content

Personalisatie is een van de belangrijkste trends in contentmarketing voor het jaar 2024. De opkomst van AI maakt het voor content-marketeers makkelijker om gegevens van hun doelgroep(en) te verzamelen en analyseren en op basis hiervan gepersonaliseerde content te creëren die perfect aansluit op de doelgroep. Gepersonaliseerde content kan ervoor zorgen dat je een sterkere relatie met jouw doelgroep opbouwt en de betrokkenheid met de doelgroep vergroot wordt. 

2. Creator content

First things first! We hebben het bij creator content niet over de traditionele manier van influencer marketing, waarbij wordt ingezet op het benutten van het bereik van influencers met een groot aantal volgers. Het betreft juist nano- en micro-influencers, waarbij de content daadwerkelijk wordt gecreëerd door de nano- of micro-influencer en die dit op zijn of haar kanaal deelt onder zijn of haar volgers. Dit zijn meer volgers dan gemiddeld, maar te kleine aantallen om te spreken van een échte influencer. Het is aan te raden om hier met jouw bedrijf, product of dienstverlening mee aan de slag te gaan.

Meer weten?

Wij vertellen je graag alles over onze diensten.  Wil je meer weten? Neem dan contact met ons op .

Sparren met een specialist? 

Affiliate marketing trends 2024

Tijd om de affiliate marketing trends voor 2024 onder de loep te nemen, zodat je goed voorbereid het nieuwe jaar in gaat. Affiliate marketing is een erg waardevol middel en kan als verlengstuk dienen voor jouw website/-shop.

1. De impact van voice search

Steeds vaker wordt gebruikgemaakt van voice search voor het online zoeken naar allerlei producten, artikelen, informatie of diensten. 

Voor jou als affiliate marketeer is het belangrijker dat de content geoptimaliseerd wordt voor voice search. Denk aan het gebruik van beknopte, duidelijke teksten en de inzet van long tail keywords. Let op: voice search zorgt er mogelijk ook voor dat je een risico loopt met jouw webshop, omdat Voice Queries jouw affiliate-links mogelijk negeert en de consument rechtstreeks naar een productpagina van de afnemer verwijst. Check daarom goed jouw affiliate techniek.

2. Het cookieloze tijdperk

In het licht van de affiliate marketing trends en de intentie om de cookies uit te gaan faseren moeten affiliate marketeers zich gaan voorbereiden op een afscheid van third party cookies. 

Het is positief dat deze ontwikkeling op de meeste affiliate marketeers geen grote impact zal hebben, omdat de meeste affiliate systemen al gebruikmaken van alternatieve trackingsmethode, zoals first party cookies. Voor affiliate marketeers of systemen die nog wel grotendeels afhankelijk zijn van third party cookies zal deze verandering wel grote impact hebben. Voor hen zal het veel moeilijker zijn om gebruikersinformatie bij te houden en gerichte advertenties te genereren. De uitdaging is dan om snel over te stappen naar andere trackingsmethoden, zoals first party cookies, om gegevens in je bezit te krijgen waarvan je zelf hebt gezorgd dat je deze hebt verzameld, zoals via leadcampagnes.

De SEA trends voor 2024

Stilzitten is voor Google geen optie. Het is niet de vraag of, maar welke ontwikkelingen het komende jaar binnen Google Ads worden doorgevoerd. Benieuwd naar enkele SEA trends in 2024? We lichten het graag toe. 

1. Server-side tracking, third party cookies en POAS

Third party cookies spelen een grote rol bij online advertising op de grotere kanalen. Op deze manier verzamelen spelers als Google, Meta en LinkedIn veel informatie over hun gebruikers, dat gebruikt kan worden door adverteerders. Maar nieuwe regelgeving zorgt ervoor dat third party cookies verdwijnen, waardoor eigen data, ook wel first party data, steeds belangrijker wordt. Met server-side tracking kun je ervoor zorgen dat je niet meer afhankelijk bent van third party data. Hiermee heb je zelf al je data in eigen handen en kun je die gegevens gebruiken voor je advertentietargeting. Server-side tracking maakt het ook mogelijk om gebruik te maken van de POAS (Profit On Ad Spend) biedstrategie. Hierbij wordt er niet gestuurd op producten die waarschijnlijk de meeste conversies behalen, maar op producten die de meeste winst zullen genereren.

2. Omnichannel bidding steeds belangrijker

Veel bedrijven splitsen de online en offline resultaten. Maar vaak versterken de online activiteiten ook de offline resultaten, en andersom. Hierdoor is het belangrijk om zowel je offline als online conversies en prestaties te begrijpen en deze als één geheel te zien. Op deze manier kun je campagnes beter afstemmen en optimaliseren. Door een waarde te koppelen aan je offline conversies kun je op de juiste manier de biedingen in Google inrichten en daarmee het optimale resultaat behalen, zowel online als offline.

Display en video marketing trends voor 2024

Videomarketing is uitgegroeid tot een van de belangrijkste aspecten om te overwegen voor je contentmarketingstrategie. Het begrijpen van de nieuwste trends in videomarketing is cruciaal om voor te blijven in 2024. We lichten ze graag toe.

1. AR, VR en AI

Augmented Reality (AR), Virtual Reality (VR) en Artificial Intelligence (AI) worden steeds belangrijker en toegankelijker. Daarnaast eisen consumenten steeds meer interactieve content. Met deze technologieën kun je virtuele pas-sessies, zelf-geleide diagnostiek en interactieve educatieve content creëren.

2. Stories en shorts

Consumenten zijn steeds vaker op zoek naar een connectie met een merk. Hiervoor kunnen social media shorts en stories worden gebruikt. Hiermee kan interactieve content worden gedeeld, zoals Q&A-sessies en peilingen. Daarnaast kunnen merken stories gebruiken om beelden achter de schermen en productdemonstraties te delen. De combinatie van video en social media zorgt voor een authentieke en persoonlijke connectie met je gemeenschap.

Marketing automation trends voor 2024

Op het gebied van e-mail marketing en marketing automation is de afgelopen jaren al een hoop veranderd. Wij kunnen je vertellen; er gaat nog veel meer veranderen in 2024. Hieronder onthullen we graag de nieuwste trends om ook in 2024 weer voorop te lopen.

1. AI en e-mail

De tools die gebruikt worden voor e-mailmarketing worden steeds geavanceerder en uitgerust met diverse AI-functies. Deze kunnen bijvoorbeeld door het opgeven van zoekwoorden zelf een email opmaken die past bij de doelgroep. AI kiest een onderwerp gebaseerd op de content en met een hoge verwachte CTR. Daarnaast wordt de mail automatisch verzonden op het moment dat de open rate het hoogst is. Hierdoor wordt er steeds meer ingezet op 1 op 1 communicatie waarbij de inhoud en het verzendmoment wordt afgestemd op de ontvanger.

2. Automatiseer je e-mail flows

Door gebruik te maken van machine learning kan het uitwerken van een email strategie en het opmaken van de mails geautomatiseerd worden. Hierdoor kun je zeer gerichte en gepersonaliseerde campagnes maken en verzenden naar een specifieke doelgroep. Nadat specifieke handelingen op de website zijn uitgevoerd kan zo’n emailflow worden geactiveerd, waardoor er automatisch een mail worden verstuurd die is afgestemd op de aankoopgeschiedenis.

Marketplaces trends voor 2024

Ondanks de inflatie en roerige tijden lijkt het de grote marketplaces nog altijd voor de wind te gaan. Zowel de verkopen als de advertentie-inkomsten blijven zowel op Bol als Amazon alleen maar groeien. 

1. AI voor product listings

Steeds meer product listings die online staan op marketplaces zullen worden opgemaakt met behulp van AI. Sommige tools hebben al AI-functionaliteiten geïmplementeerd, waarmee eenvoudig gelikte listings gemaakt kunnen worden. Daarnaast zullen ook steeds meer feed management tools AI-functionaliteiten implementeren om de productfeed eenvoudiger te optimaliseren voor specifieke marketplaces. Zo zullen volledige productomschrijvingen, handleidingen en afbeeldingen worden gemaakt met AI.

2. Betalen voor het retourneren

Veel bedrijven zien dat een groot deel van de bestellingen ook weer wordt teruggestuurd. Een paar jaar geleden gingen alle webshops over naar gratis retourneren als USP. Maar tegenwoordig, met oog op duurzaamheid, zie je betaald retourneren steeds vaker terugkomen. In 2024 zullen steeds meer bedrijven dit gaan doorvoeren, maar de vraag is op ook de grote spelers deze trend zullen gaan omarmen.

Meer weten?

Wij vertellen je graag alles over onze diensten.  Wil je meer weten? Neem dan contact met ons op .

Wat is jouw
marketing uitdaging?

Vul dit formulier in en krijg vandaag nog een fellow aan de lijn!

Een greep uit onze succesverhalen

Groei via een sterke focus op ‘nieuwe klanten’ voor Olcay Gulsen Beauty (OGB)

Succesvolle employer branding campagne zorgt voor een vliegende start

De ultieme beleving bij het BBQ Experience Festival 

Wij zijn Yourfellow,
jouw digitale groei
start hier

Noordhaven 50
4761 DB Zevenbergen
Parkeren

Wij zijn Yourfellow,
jouw digitale groei
start hier

Noordhaven 50
4761 DB Zevenbergen
Parkeren