Server-side tracking: betrouwbare & privacyvriendelijke data verzamelen

Het verzamelen van betrouwbare en privacyvriendelijke data wordt een steeds grotere uitdaging binnen de online marketing wereld. De bekende manier van dataverzameling (met behulp van cookies) wordt bemoeilijkt door verschillende maatregelen en door het toenemende belang van privacy voor de consument. Hoe zorg je ervoor dat je toch volledige, betrouwbare én privacyvriendelijke data verzamelt? Server-side tracking biedt de oplossing.

Even terug naar de basis: wat zijn cookies?

Cookies zijn kleine bestandjes die door websites worden geplaatst om informatie op te slaan op de apparaten van een gebruiker. Deze cookies kunnen verschillende doeleinden hebben, zoals het bijhouden van gebruikersgedrag voor statistische doeleinden of het doorsturen van informatie naar advertentieplatformen voor bijvoorbeeld remarketing. Maar sommige cookies zijn ook noodzakelijk voor het goed functioneren van de website, zoals de cookie die bijhoudt wat er in jouw winkelwagen zit.

Bij cookies wordt onderscheid gemaakt tussen first party cookies en third party cookies. Bij first party cookies gaat het om cookies die beheerd worden door de website zelf. Een voorbeeld is de cookie die bijhoudt wat er in de winkelwagen zit. Bij third party cookies wordt de cookie beheerd door, de naam zegt het al, een derde partij. Dit is bijvoorbeeld het geval bij remarketing-pixels van Google Ads of Meta. Maar ook de trackingpixel van Google Analytics is een voorbeeld van een third party cookie.

Hieronder een schematisch overzicht over hoe het plaatsen van cookies (pixels) eruit ziet.

Hoe werken cookies?

Tracking prevention

Het plaatsen en gebruiken van deze cookies wordt steeds verder bemoeilijkt door een aantal oorzaken, die we samenvatten onder ‘Tracking Prevention’.

  • Gebruikertoestemming: De wetgeving (AVG) stelt dat websitebezoekers specifiek toestemming moeten geven voor het plaatsen van cookies én keuze moeten hebben voor welke cookies zij toestemming geven.

  • Intelligent Tracking Prevention: ITP is een door browsers ingebouwde functie die ervoor zorgt dat bezoekers niet gevolgd kunnen worden over verschillende websites. Het zorgt er onder andere voor dat cookies helemaal niet geplaatst kunnen worden óf de levensduur van een cookie fors verlaagd wordt (tot wel 24 uur).

  • Cookieblockers: Handmatig te installeren browserextensies die automatisch cookies op websites blokkeren.

  • Privacyvriendelijke zoekmachines: Zoekmachines die ernaar streven zo min mogelijk persoonlijke gegevens te verzamelen. Bekende voorbeelden hiervan zijn DuckDuckGo en Startpage.

Bovenstaande oorzaken zorgen ervoor dat bedrijven gemiddeld tussen de 10% en 30% aan betrouwbare data missen. De oplossing? Server-side tracking!

Meer weten?

Wij vertellen je graag alles over onze diensten.  Wil je meer weten? Neem dan contact met ons op .

Sparren met een specialist? 

Server-side tracking vs. client-side tracking

Om te begrijpen wat server-side tracking is, is het goed om even uit te leggen welke opties er zijn en wat het verschil is. In de basis maken we onderscheid tussen client- side tracking en server-side tracking.

  • Client-side tracking: Bij client-side tracking worden gegevens over gebruikers verzameld op het apparaat van de gebruiker (client). Hierbij wordt trackingcode (cookies) geplaatst op een website en wordt gegevensverzameling uitgevoerd op het apparaat van de gebruiker.

  • Server-side tracking: Bij server-side tracking wordt de gegevensverzameling uitgevoerd op de server van de website, in plaats van op het apparaat van de gebruiker. Deze gegevens worden direct op de server verwerkt en hebben daarom minder directe impact hebben op het apparaat en de privacy van de gebruiker.

De voordelen van server-side tracking

Aan server-side tracking zitten een aantal voordelen als je het vergelijkt met de traditionele client-side tracking. We zetten de belangrijkste voordelen van server-side tracking graag voor je op een rijtje.

  • Betrouwbaarheid en consistentie: Trackinggegevens zijn nauwkeuriger en consistenter, omdat het minder afhankelijk is van Tracking Prevention in de browser of op de apparaten van gebruikers.

  • Verbeterde privacybescherming: Server-side tracking kan helpen bij het minimaliseren van privacykwesties, omdat de gegevensverzameling en -verwerking direct op de server plaatsvinden en niet op het apparaat van de gebruiker. Dit kan de blootstelling van gevoelige gegevens verminderen en de privacy van gebruikers beter beschermen.

  • Lagere impact op website-prestaties: Doordat de trackingcode niet op het apparaat van de gebruiker wordt uitgevoerd, vermindert het de impact op de prestatie van de website. Hierdoor laadt de website sneller en kan het een betere gebruikservaring bieden.

  • Flexibiliteit en schaalbaarheid: Het trackingsproces vind plaats op de server en hierdoor kunnen aanpassingen en wijzigingen makkelijker worden doorgevoerd zonder dat dit invloed heeft op de website of browser van de gebruiker.

Hoe werkt server-side tracking?

Bij server-side tracking wordt de klantdata dus verzameld en opgeslagen op een centrale opslagplaats die eigendom is van de website-eigenaar of derde partij verzameld, de server. Hieronder nemen we je aan de hand van een aantal begrijpelijke stappen mee in hoe dit proces in zijn werk gaat.

  • Stap 1: Een gebruiker bezoekt een website en voert hier verschillende interacties uit, zoals klikken op links, invullen van een formulier of het bekijken van verschillende pagina’s.

  • Stap 2: Vervolgens wordt er een verzoek gestuurd naar de server waar de server side trackingcode zich bevindt.

  • Stap 3: Dan wordt de ontvangen interactiedata verwerkt door de server. Dit wordt gedaan via aangepaste scripts of software die speciaal is ontwikkeld voor deze trackingdoeleinden.

  • Stap 4: Deze verwerkte gegevens worden vervolgens opgeslagen op de betreffende servers in een database. Deze gegevens kunnen dan gebruikt worden voor analyses, rapportages en andere doeleinden. Dit is natuurlijk afhankelijke van welke behoefte de website-eigenaar heeft.

  • Stap 5: Server-side tracking biedt de mogelijkheid tot integratie met andere systemen en services, zoals bijvoorbeeld Google Analytics, Google Ads of Meta.

Server side tracking

We zullen dit wat concreter maken aan de hand van een praktijkvoorbeeld. In onderstaand voorbeeld gaan we ervan uit dat er in totaal 100 conversies plaatsvinden op een webshop. In de ‘oude’ situatie van client-side tracking worden (door verschillende Tracking Prevention maatregelen) niet alle 100 conversies gemeten in de verschillende advertentie- & meet-platformen. Zo zien we dat Google Ads & Facebook Ads 90 conversies hebben geregistreerd en Google Analytics 88 conversies. Vervolgens gaat hier nog attributie vanuit de kanalen overheen. Zonde, want we missen hierdoor in de basis al 10% aan conversiedata, waardoor de resultaten per kanaal lager uit zullen vallen dan daadwerkelijk behaald is.

Met behulp van server-side tracking sturen we wél alle conversies door naar de verschillende platformen. Vervolgens gaat hier in de verschillende platformen wederom attributie overheen, waarbij bepaald wordt welk aandeel ieder kanaal heeft gehad in alle 100 conversies

Server side conversietracking vs. Client side conversietracking

Server-side tracking implementeren? Dit zijn de mogelijkheden!

De implementatie van server side tracking kan plaatsvinden op verschillende manieren. Allereerst kan gebruik gemaakt worden van server-side Google Tag Manager. Hierbij wordt de traditionele Google Tag Manager implementatie (die aan de client-side wordt uitgevoerd) verplaatst naar de server. De trackingscripts worden dus uitgevoerd op de server nog voordat de website wordt geladen in de browser van de gebruiker.

Naast Google Tag Manager zou ook gebruik gemaakt kunnen worden van First Party Tracking tools, zoals Tracedock. Met behulp van een First Party Tracking tool is de implementatie van server-side tracking eenvoudiger op te zetten. Google Tag Manager biedt daarentegen over het algemeen weer meer mogelijkheden. Voor welke implementatie uiteindelijk het beste gekozen wordt, is volledig afhankelijk van de wensen en behoeften.

Hulp nodig bij server-side tracking?

Het verzamelen van betrouwbare en privacyvriendelijke data wordt dus een steeds grotere uitdaging door toenemend privacybelang en de beperkingen die hieraan verbonden zitten. Wil jij starten met het opbouwen van betrouwbare én privacyvriendelijke data? Of heb je naar aanleiding van deze blog een andere vraag? De Fellows helpen je graag verder met het bepalen van de juiste implementatie voor server-side tracking. Neem contact met ons op!

Meer weten?

Wij vertellen je graag alles over onze diensten.  Wil je meer weten? Neem dan contact met ons op .

Wat is jouw
marketing uitdaging?

Vul dit formulier in en krijg vandaag nog een fellow aan de lijn!

Een greep uit onze succesverhalen

Equalité ziet enorme stijging  in ROAS door inzet van influencer marketing

Thunderkraft ervaart het resultaat van een goede Google Ads voorbereiding tijdens Black Friday

Meer resultaat met Performance Max voor Studio Sanita

Wij zijn Yourfellow,
jouw digitale groei
start hier

Noordhaven 84
4761 DC Zevenbergen
Parkeren

Wij zijn Yourfellow,
jouw digitale groei
start hier

Noordhaven 84
4761 DC Zevenbergen
Parkeren