Artificial intelligence (AI) en online marketing: een goed huwelijk?

Waar AI voorheen toekomstmuziek leek, is het vandaag de dag hotter en concreter dan ooit. AI is namelijk nagenoeg overal aanwezig. Voorbeelden hiervan zijn vertaalsites als Deeply of chatbots die bedrijven inzetten om de telefooncentrale te ontlasten. Een recente chatbot die onwijs populair is en AI toegankelijk maakt, is CHATGPT. Hoe het werkt? Je stelt de chatbot een vraag of geeft een opdracht en krijgt een antwoord. Sounds good! Over het algemeen overheerst het enthousiasme. Echter zijn er ook bedenkingen. “Google keurt AI gegenereerde content af!” en “Je komt jezelf nog wel tegen” zijn tegengeluiden die de revue passeren. De hamvraag luidt dan ook: is AI binnen online marketing een aanwinst of beperking?

Wat betekent AI?

First things first! Voordat we dieper op AI ingaan, is het zaak om helder te hebben wat AI is. AI is de afkorting van Artificial Intelligence en wordt ook wel kunstmatige intelligentie genoemd. Eenvoudig uitgelegd komt AI erop neer dat taken worden uitgevoerd door software waar voorheen menselijke kennis en intelligentie voor nodig was. Het model is getraind aan de hand van beschikbare data en wiskundige modellen.

Een belangrijke kanttekening die gemaakt moet worden, is dat de antwoorden van een AI-chatbot afkomstig zijn uit data die al beschikbaar is op het internet. Wees scherp en zorg ervoor dat antwoorden altijd dubbel worden gecheckt, voordat je ze als waarheid aanneemt.

Waarom AI wel of niet toepassen in online marketing?

Een belangrijke vraag die steeds vaker terugkomt, is of je AI wel of niet moet integreren binnen online marketing? Wij zijn van mening dat je AI zeker moet omarmen binnen online marketing. Een belangrijke opmerking die hierbij gemaakt moet worden, is dat je de bestaande tools wel op een juiste manier moet inzetten/voeden. Om de tool van de juiste voeding te voorzien, is de nodige (online) marketing kennis nodig. Een voorbeeld hoe een juiste briefing voor een tool als CHATGPT eruit kan komen te zien voor bijvoorbeeld het genereren van zoekmachine geoptimaliseerde page titles en meta descriptions, is als volgt:

  • Je bent SEO specialist bij een webshop dat <product> verkoopt, <naam webshop>. Dé webshop voor <geef hier een omschrijving>.
  • Je gaat een perfecte SEO Page Title en SEO Meta description schrijven.
  • De lengte van de Page Title mag maximaal uit 55 tekens bestaan, inclusief spaties.
  • De Meta Description is maximaal 150 tekens inclusief spaties.
  • Genereer in een tabel de volgende output op basis van onderstaande input, houdt rekening met de eerder bepaalde tone of voice:
    • URL, Focus Zoekwoord, SEO Page Title, Meta Description


Screaming Frog

  • Haal de site van je klant door Screaming Frog en filter op ‘Archieven’, dit zijn alle categoriepagina’s die nog standaard staat ingesteld.

 

Zoals je in het voorbeeld hierboven kunt zien, helpt AI Binnen online marketing vooral om bepaalde processen te versnellen en de basis op een goede manier weg te zetten. Een groot voordeel hiervan? Er blijft meer tijd over om organisaties op strategisch niveau verder te helpen met het realiseren van hun online groei. 

Meer weten?

Wij vertellen je graag alles over onze diensten.  Wil je meer weten? Neem dan contact met ons op .

Sparren met een specialist? 

Hoe kan AI worden ingezet binnen online marketing?

Hierboven hebben we al een concreet voorbeeld gegeven hoe AI kan worden ingezet om online marketing werkzaamheden en processen te versnellen, zoals het SEO-proof maken van Page Titles en Meta Descriptions. We willen namelijk op een zo innovatief en efficiënt mogelijke manier de doelstellingen van onze opdrachtgevers realiseren. Laten we vooropstellen dat AI hierin een hulpmiddel is en geen doel an sich. ChatGPT is allang niet meer de enige AI-tool die ingezet kan worden om resultaten te bewerkstelligen. We lichten graag via een aantal voorbeelden toe hoe AI ingezet kan worden binnen online marketing.

1. Photoshoppen via AI

Met de Generative Fill mogelijkheid binnen Adobe Photoshop (Beta) pas je afbeeldingen aan, verrijk je ze en breng je jouw eigen ideeën tot leven zonder dat je ervaring met Photoshop nodig hebt.

Photoshop (Beta)

Wil je niet per se een afbeelding photoshoppen, maar ben je simpelweg op zoek naar een specifieke afbeelding? Dan biedt de tool Midjourney uitkomst. Via deze tool kun je een omschrijving geven van wat je graag terug ziet komen in de afbeelding en de tool ontwikkelt een afbeelding. Wist je bijvoorbeeld dat alle afbeeldingen tijdens de keynote-sessie van Glenn en Michael tijdens onze Analytics & Data Summit AI gegenereerd zijn?

Een ander voorbeeld hoe wij AI gegenereerde content hebben ingezet, is tijdens de zomervakantie van een van onze opdrachtgevers in de staalconstructie. Het bedrijf is op zoek naar vakmensen om in de hoge vraag van hun opdrachtgevers te kunnen blijven voorzien. Middels een ludieke campagne in de zomervakantie willen wij interessante doelgroepen die overwegen te wisselen van baan, enthousiasmeren voor een baan binnen het staalconstructiebedrijf. Hoe trek je de aandacht? Door een afbeelding te promoten, waarin iemand aan het lassen is op het strand. Vindt maar eens een afbeelding die deze situatie in beeld brengt! Het resultaat vind je hieronder:

Lassen op het strand

2. AI binnen zoekmachine adverteren

Een ander voorbeeld hoe AI kan worden ingezet, is binnen zoekmachine adverteren. Denk bijvoorbeeld aan het genereren van Responsive Search Ads. Ook hierbij geldt dat de kwaliteit van de output staat of valt met hoe je de tool brieft. Neem daarnaast nooit de output één op één over, maar zie het als een basis om je Responsive Search Ads op te optimaliseren. 

Als voorbeeld kun je in de briefing meenemen voor welke opdrachtgever de Responsive Search Ads zijn, welke output je verwacht en aan welke criteria deze moet voldoen. Een voorbeeld hoe de uitkomst eruit zou komen te zien, is als volgt:

RSA's via AI

3. AI binnen e-mail marketing

Ben je verantwoordelijk voor e-mail marketing binnen jouw onderneming en struggle je met het opzetten van een e-mailflow met bijpassende onderwerpen. Laat AI de flow uitdenken en onderwerpen verzinnen. Een tip: neem in de onderwerpbepaling per e-mail de principes van Cialdini mee. 😉

Een mogelijke AI-gegenereerde flow ziet er als volgt uit: 

  1. “Markeer je kalender voor de grootste verkoop van het jaar!”
  2. “Black Friday komt eraan: wees er klaar voor!”
  3. “Mis ons Black Friday spektakel niet! Save the Date!” 
  1. “Black Friday begint nu! Shop je favoriete item met korting.”
  2. “Onweerstaanbare Black Friday kortingen vind je hier!”
  3. “We zijn live! Je shopmoment begint nu met onze Black Friday kortingen.”
  1. “Laatste kans! Pak je Black Friday deals voordat ze weg zijn!”
  2. “De klok tikt! Laatste uren voor Black Friday deals voordat ze weg zijn.”
  3. “Mis het niet. Jouw laatste kans op Black Friday besparingen.”

Deze onderwerpen zijn ontworpen om urgentie en opwinding te creëren, zodat klanten zich aangespoord voelen om te klikken en te winkelen.

4. Ontwikkelen van een chatbot via AI

De ontwikkelingen in AI staan zeker niet stil. Zoals de voorbeelden hierboven laten zien, leent AI zich binnen online marketing uitstekend als inspiratiebron. Het gaat zelfs nog een stapje verder. Wist je dat het mogelijk is om om een chatbot te ontwikkelen die automatisch getraind wordt op basis van de input van jouw website of sitemap. Hierdoor hoef je dus zelf geen flows meer uit te denken met mogelijke vragen en antwoorden, maar voorziet de chatbot van een foutloze reactie op vragen middels de ingebouwde CHATGPT technologie. Dit vinden wij pas next level! Uiteraard moesten we dit met eigen ogen zien en testen in onze eigen webshop, die we inzetten als proeftuin en waarmee we experimenten uitvoeren. De resultaten zijn verbluffend!

Chatbot op basis van AI

AI en online marketing kunnen hand in hand gaan!

De vraag moet dus niet zijn of AI een rol gaat spelen binnen online marketing, maar hoe en hoe vaak AI ingezet gaat worden? Dat de tools niet waterdicht zijn, is niet nieuw. Het feit is wel dat AI niet alleen de wereld gaat veranderen, maar ook jouw baan. AI gaat onze banen niet vervangen, maar gaat wel een verschil creëren in marketeers die AI omarmen en marketeers die er hun hoofd voor in het zand steken. Zie het als inspiratiebron en hulpmiddel die een goede basis kunnen vormen voor jouw werkzaamheden. Hierdoor blijft er meer tijd over om op strategisch niveau mee te denken met jouw opdrachtgevers, want zo ver zijn de tools zeker nog niet. 

Meer weten?

Wij vertellen je graag alles over onze diensten.  Wil je meer weten? Neem dan contact met ons op .

Wat is jouw
marketing uitdaging?

Vul dit formulier in en krijg vandaag nog een fellow aan de lijn!

Een greep uit onze succesverhalen

Equalité ziet enorme stijging  in ROAS door inzet van influencer marketing

Thunderkraft ervaart het resultaat van een goede Google Ads voorbereiding tijdens Black Friday

Meer resultaat met Performance Max voor Studio Sanita

Wij zijn Yourfellow,
jouw digitale groei
start hier

Noordhaven 84
4761 DC Zevenbergen
Parkeren

Wij zijn Yourfellow,
jouw digitale groei
start hier

Noordhaven 84
4761 DC Zevenbergen
Parkeren