Waarom display advertising onmisbaar is binnen e-commerce

Wanneer we aan de slag gaan met een e-commerce-vraagstuk, dan is de link al snel gelegd naar het realiseren van zoveel mogelijk transacties. Veelvoorkomende kpi’s zijn dan ook ROAS & POAS. Vooral in het laatste kwartaal van het jaar zijn veel aanleidingen om te werken aan die extra omzet of winst. Denk aan de feestdagen, black friday en cyber monday. Tijdens deze inhakers wordt er veelal ingezet op Google shopping, social advertising en marketplaces. Display advertising kan zeker zo’n belangrijke rol spelen als eerder genoemde kanalen. We leggen je graag uit waarom display advertising onmisbaar is binnen e-commerce en welke voordelen het biedt. 

CopyrightPetervanGeest-YourFellow20220520_83A0171
CopyrightPetervanGeest-YourFellow20220520_83A0244

Display advertising in de customer journey

Om inzichtelijk te krijgen welke rol display advertising voor e-commerce bedrijven kan vertegenwoordigen in de marketingstrategie, is het goed om te weten wat de rol van display advertising überhaupt is. De see-, think-, do- en care-fasen (binnen social advertising is dit: bekendheid, overweging en conversie) kunnen worden gehanteerd om een online strategie te bouwen, die aansluit op de customer journey van jouw doelgroep.

Een misvatting is dat display advertising alleen ingezet kan worden om een groot bereik te realiseren en de naamsbekendheid te vergroten. Dat is zeker niet het geval. Zoomen we in op de verschillende fasen hierboven. Dan kan display advertising in de verschillende fasen een rol spelen. Waarbij iedere fase een andere doelstelling heeft. In de praktijk kan dit er als volgt uitzien:

Social funnel
  • See: het inzetten van display advertising met als doel het creëren van een groot bereik en nieuwe doelgroepen in aanraking laten komen met jouw merk. 
  • Think: (dynamische) display advertising met specifieke targeting (denk aan remarketing) om de doelgroep te enthousiasmeren en overtuigen (twijfels wegnemen) om een product aan te schaffen. Het benoemen van usp’s kan hierin een voorbeeld zijn.
  • Do: display advertising om bezoekers die bekend zijn met jouw merk over te laten gaan tot een conversie. Dit kan bijvoorbeeld door een incentive te vermelden in de banner, zoals een kortingsactie, gratis verzending, etc. 
    Een targetingmethode die perfect aansluiten de inzet van display-campagnes in de do-fase is ‘pay for conversion’. Hierdoor betaal je alleen voor conversies in plaats van klikken of interacties met de banners. Deze biedstrategie werkt op basis van doel-CPA.
Display advertising
Voor onze opdrachtgever zkr. zetten wij verschillende display banners in. Wist je dat YourFellow Bannerwise-partner is?

De voordelen van display advertising binnen e-commerce

Display advertising is niet alleen op verschillende manieren inzetbaar binnen de customer journey. Ook biedt het verschillende voordelen binnen e-commerce. We zetten de voordelen graag voor je uiteen:

1. Het verhogen van het branded zoekverkeer 

Ter illustratie: je hebt een webshop en draait meerdere jaren een prima groei in omzet. Dan kan het voorkomen dat jouw groei op een bepaald punt stagneert. Na een onderzoek ontdek je dat je op search al goed scoort en binnen social advertising de kpi’s ook ruimschoots behaald worden. Alleen blijft het branded zoekverkeer wat achter. Kortom: werk aan de winkel! Je wilt namelijk dat de doelgroep in hun zoekopdracht jouw merknaam meenemen. 

Het kanaal om dit voor elkaar te krijgen is display advertising. Display advertising stelt je in staat om relevante doelgroepen te bereiken. Doelgroepen die vanuit een niet-actieve behoefte bewust worden gemaakt dat ze een product van jouw merk moeten aanschaffen.

Door doelgroepen met banners te bereiken genereer je niet alleen meer klikken via de banners naar jouw website, maar ook door te zoeken op jouw merknaam in de zoekmachine en klikken op jouw advertenties of organische rankings. 


2. Visueel overbrengen van jouw merk 

Een voordeel dat de inzet van display banners met zich meebrengt, is dat je jouw merk visueel kan maken en over kan brengen aan jouw beoogde doelgroep. Een mogelijkheid die met search ads veel minder goed mogelijk is. Juist het visuele aspect van een merk en de herkenbaarheid zorgt ervoor dat het marktaandeel van een merk groter wordt. 

*Tekst gaat door onder de banner.

Meer weten?

Wij vertellen je graag alles over onze diensten.  Wil je meer weten? Neem dan contact met ons op .

Sparren over display advertising? 

3. Winkelmandverlaters reactiveren

Je kunt met display advertising nieuwe doelgroepen aanboren. Een andere mogelijkheid is om de huidige bezoekers opnieuw te benaderen via remarketing. Hierbij laat je aan bezoekers die jouw website hebben geraadpleegd en geen product hebben gekocht, een display banner om ze eraan te herinneren het product te kopen dat ze eerder hebben bekeken.

De beste manier om dit in te richten is via dynamische remarketing. Hiermee toon je het specifieke product dat iemand op jouw webshop heeft bekeken opnieuw. Het voordeel hiervan is dat de aandacht volledig gaat naar het exacte product waar al eerder interesse in is getoond in plaats van een algemene banner.

4. Het gat verkleinen tussen branding en activitatie

Een veelgehoorde reden om niet met display advertising aan de slag te gaan, is dat het veel geld kost en weinig conversies oplevert wanneer je het vergelijkt met een Google Shopping-campagne. Dit is een argument en vergelijking die voor ons niet helemaal opgaat. Met een Google Shopping-campagne focus je je namelijk eerder op de do-fase, dan met een display advertising-campagne. Bij de inzet van display advertising is het daarom altijd goed om de kpi’s waarop je de campagne gaat beoordelen van tevoren goed af te stemmen met het doel, waarmee je de doelgroep . 

Bij een radio- of tv-campagne wordt de campagne zelden afgerekend op conversies. Bij display advertising is dit wel het geval. De oorzaak ligt hem volgens ons dat de resultaten van een display campagne veel beter meetbaar zijn. De display-campagne wordt in het voorbeeld hierboven afgerekend op conversies, hoewel een bereik-doelstelling veel beter van toepassing zou zijn in een see-fase.

Display advertising leent zich uitstekend om een groot bereik te realiseren of bezoekers die jouw website/-shop eerder hebben bereikt, te retargeten. Daarnaast biedt het uitkomst om het gat tussen de see- en do-fase te verkleinen in de think-fase. Via display advertising is het eenvoudig om hele specifieke doelgroepen te targeten en kun je de boodschap uitstekend afstemmen op de behoefte van de doelgroep. Bijvoorbeeld door twijfels weg te nemen met usp’s of argumenten.

Hulp nodig bij met display advertising?

Zoals je hebt kunnen, kan display advertising in verschillende fasen in de customer journey een rol spelen. Daarnaast biedt het verschillende voordelen voor e-commerce. Wil je met display advertising aan de slag, maar weet je niet hoe? Of heb je naar aanleiding van deze blog een vraag? Neem vrijblijvend contact op met een van de Fellows en we helpen je graag.

Meer weten?

Wij vertellen je graag alles over onze diensten.  Wil je meer weten? Neem dan contact met ons op .

Wat is jouw
marketing uitdaging?

Vul dit formulier in en krijg vandaag nog een fellow aan de lijn!

Een greep uit onze succesverhalen

Thunderkraft ervaart het resultaat van een goede Google Ads voorbereiding tijdens Black Friday

Meer resultaat met Performance Max voor Studio Sanita

Chatbot draagt bij aan betere dienstverlening voor Abortuskliniek Stimezo

Wij zijn Yourfellow,
jouw digitale groei
start hier

Noordhaven 84
4761 DC Zevenbergen
Parkeren

Wij zijn Yourfellow,
jouw digitale groei
start hier

Noordhaven 84
4761 DC Zevenbergen
Parkeren