De zoekmachine optimalisatie (SEO) trends voor 2024

Met de voortdurende evolutie van SEO is het van cruciaal belang voor marketeers en website-eigenaren om op de hoogte te blijven van de nieuwste ontwikkelingen en trends. Terwijl we ons in 2023 bevinden, werpen we al een blik op wat de SEO-wereld te bieden heeft in 2024. In dit artikel lichten we de belangrijkste SEO Trends uit waarmee jij rekening moet houden om komend jaar de zoekmachines te domineren!

1. Artificial intelligence (AI) & machine learning

Misschien wel hét woord van 2023 en waarschijnlijk ook van 2024: ‘Artificial Intelligence (of ‘AI’). Met de opkomst van ChatGPT en Midjourney (AI Generated Images) in 2023 is de populariteit en het gebruik van Artificial Intelligence in vogelvlucht gekomen. In 2024 zal AI dan ook een steeds prominentere rol gaan spelen in de wereld van SEO. 

Het gebruik van Artificial Intelligence zal, wanneer het op de juiste manier ingezet wordt, van grote waarde gaan zijn voor SEO-marketeers in 2024. AI kan krachtige hulpmiddelen bieden om onder andere relevante zoekwoorden te identificeren, concurrentiegegevens te analyseren en content te creëren én optimaliseren. Bovendien zal AI een cruciale rol spelen bij het automatiseren van terugkerende taken en analyses, wat SEO-experts in staat zal stellen meer tijd te besteden aan strategische planning en creatieve optimalisatie.

2. Search Generative Experience (SGE)

Aanvullend op de hierboven genoemde AI trend moet je in 2024 zeker rekening houden met de ‘Search Generative Experience (SGE)’ van Google. Het is het antwoord van Google op de komst van ChatGPT en de Bing AI Chat. Het wordt in 2024 dan ook dé nieuwe manier van zoeken binnen de zoekmachine.

Generative Search is een technologie waarbij gebruik wordt gemaakt van machine learning en Artificial Intelligence om gepersonaliseerde zoekresultaten te genereren. De belangrijkste toevoeging van SGE aan de functionaliteiten van de zoekmachine is dat het ‘Conversational Search’ ondersteunt: zoekopdrachten uitvoeren aan de hand van een conversatie (zoals je bij ChatGPT doet). Google onthoudt de vragen uit de eerdere zoekopdracht, welke door de gebruiker aan te vullen zijn met toevoegingen of nieuwe vragen. Vervolgens worden de meestrelevante zoekresultaten samengevoegd tot een gepersonaliseerde zoekresultatenpagina.

Voor SEO-marketeers betekent dit dan ook een hele nieuwe aanpak. Focus jezelf in 2024 op optimalisatie voor conversational search, de kwaliteit van content en het verbeteren van de gebruikerservaring. Zo domineer jij dadelijk de nieuwe zoekervaring in Google!

 

Meer weten?

Wij vertellen je graag alles over onze diensten.  Wil je meer weten? Neem dan contact met ons op .

Sparren met een specialist? 

3. Voice Search

Het is zeker geen nieuwe trend, maar wel een trend die ook in 2024 wéér belangrijker wordt: Voice Search! Met de komst van Conversational Search en de voortdurende groei van spraakgestuurde assistenten en slimme speakers, zoals Google Assistent en Amazon Alexa, wordt het cruciaal voor bedrijven om hun online aanwezigheid te optimaliseren voor gesproken zoekopdrachten. Want wanneer we vaker letterlijke vragen gaan stellen aan de zoekmachines zullen we dit ook steeds vaker aan de hand van spraak gaan doen.

Dit vereist in 2024 dan ook meer dan ooit tevoren dat SEO-marketeers hun strategie aanpassen aan conversational search om deze zoekopdrachten effectief te bedienen. Het traditionele zoekwoordonderzoek zal veranderen, waarbij rekening gehouden moet worden met long-tail zoektermen en specifieke vragen die mensen stellen. Daarnaast zal het belangrijk zijn om gestructureerde gegevens (Structured Data) en lokale SEO te benadrukken om de kans te vergroten dat de informatie van een bedrijf wordt gebruikt voor Voice Search-resultaten. Voice Search zal in 2024 niet langer een opkomende trend zijn, maar een essentieel onderdeel van elke effectieve SEO-strategie.

4. Image Search

Via Google Lens een foto maken van een product en vergelijkbare producten vinden. Een foto maken van een mooie plant en alle informatie over deze plant vinden. Dat is Image Search. Met behulp van Artificial Intelligence en Voice Search wordt ook het zoeken naar afbeeldingen steeds geavanceerder en de zoekresultaten steeds relevanter. Dit betekent dat in 2024 ook deze manier van zoeken hoogstwaarschijnlijk weer in een verdere opmars gaat komen. Weer een kans voor SEO-specialisten om op in te spelen!

5. E-E-A-T

Kennen jullie hem nog? E-A-T: Expertise, Authoritativeness & Trustworthiness’. Het concept dat door Google is geïntroduceerd als onderdeel van hun richtlijnen voor kwaliteit binnen de zoekmachine. Hiermee wil Google ervoor zorgen dat de content die hoog in de zoekresultaten verschijnt, afkomstig is van betrouwbare bronnen en geschreven is door experts op het desbetreffende gebied.

In 2024 is het concept van E-A-T geëvolueerd naar E-E-A-T, waarbij de extra ‘E’ staat voor Experience, ofwel ervaring. Het gaat hierbij om de vraag of de content ook daadwerkelijk geproduceerd is door iemand met een zekere mate van ervaring met het gebruik van een product of dienst, het bezoeken van een plaats of andere vormen van ervaring met een onderwerp. Zo probeert Google de zoekresultaten nóg relevanter en eerlijker te maken. Houdt in 2024 dus goed rekening met de E-E-A-T factoren om de zoekresultaten te (blijven) domineren.

6. "Positie 0" in Google

In 2024 blijft het streven naar ‘positie 0’ in Google een belangrijke SEO-trend. Positie 0, of de ‘Featured Snippet’, is een plek in de zoekresultaten waar Google direct een antwoord geeft op de zoekvraag van de gebruiker, zonder dat de gebruiker door hoeft te klikken naar een website. Dit antwoord is vaak afkomstig van een van de topresultaten in Google en is bedoeld om de gebruiker snel en gemakkelijk van informatie te voorzien.

Met de komst van de eerder beschreven Search Generative Experience van Google en het veranderende zoekgedrag zal deze positie wederom veel belangrijker gaan worden. Zowel de SGE als de Featured Snippets zijn in het leven geroepen om de gebruiker zo snel en efficiënt mogelijk van de juiste informatie te voorzien. Kortom, de ‘Positie 0’ zal onmisbaar zijn op de nieuwe zoekresultaten pagina van Google! 

7. Video-optimalisatie

SEO is tegenwoordig veel meer dan traditionele zoekmachines zoals Google en Bing. Met platforms als Pinterest, TikTok en YouTube, die blijven groeien in populariteit, wordt het voor merken en contentmakers essentieel om aan de slag te gaan met video-content. Deze video-inhoud dient geoptimaliseerd te worden voor het originele platform (de nieuwe zoekmachine), maar ook voor de traditionele zoekmachines.

Het maximaliseren van de zichtbaarheid van videocontent zal in 2024 van cruciaal belang zijn om een breder publiek te bereiken en de impact van visuele marketing te vergroten.

8. Lokale SEO

Met de voortdurende groei van mobiel gebruik en de toenemende relevantie van lokale zoekopdrachten, wordt het cruciaal voor bedrijven om hun online aanwezigheid lokaal te blijven optimaliseren. Zoekmachine resultaten worden persoonlijker, waardoor het lokale aspect wederom belangrijker gaat worden.

Bij lokale SEO denken we veelal aan het updaten en beheren van Google Mijn Bedrijf-vermeldingen, het verzamelen van positieve beoordelingen en het zorgen voor consistente NAW-gegevens (Naam, Adres, Telefoonnummer) op alle online platforms. Lokale SEO gaat in 2024 echter verder dan dat. Het gaat ook om het creëren van relevante, lokale content en het betrokken blijven bij de gemeenschap om de geloofwaardigheid en zichtbaarheid van een bedrijf in lokale zoekresultaten te vergroten. In 2024 zal het optimaliseren voor lokale zoekopdrachten essentieel zijn om potentiële klanten te bereiken en de concurrentie in de lokale markt voor te blijven.

Meer weten?

Wij vertellen je graag alles over onze diensten.  Wil je meer weten? Neem dan contact met ons op .

Wat is jouw
marketing uitdaging?

Vul dit formulier in en krijg vandaag nog een fellow aan de lijn!

Een greep uit onze succesverhalen

Wij zijn Yourfellow,
jouw digitale groei
start hier

Noordhaven 50
4761 DB Zevenbergen
Parkeren

Wij zijn Yourfellow,
jouw digitale groei
start hier

Noordhaven 50
4761 DB Zevenbergen
Parkeren