SEO: Van 0 naar 110.000 bezoekers in 3 jaar tijd

YourFellow experimenteert regelmatig met eigen projecten om nieuwe learnings op te doen voor haar klanten. Een van deze projecten is een website gericht op Black Friday. Dit overgewaaide fenomeen is sinds een paar jaar niet meer weg te slaan uit Nederland. 

De ene Nederlander wordt er helemaal gek van, de ander omarmt het fenomeen juist. YourFellow heeft als een van de eerste online marketingbureau’s in Nederland dit evenement tot project gebombardeerd. In dit blogartikel lees je hoe YourFellow van een zolderkamerproject een serieus business model heeft gebouwd.

Slimme groeistrategie: focus op long-tail zoekwoorden & conversiegerichte content

Data-gedreven aanpak: beslissingen o.b.v. uitgebreide analyse en orderdata

Aanzienlijke groei mogelijk zonder grote investering in advertenties en promotie

Focus op autoriteit door verkrijgen relevante backlinks

Black Friday

Miljoenen Nederlanders speuren tijdens Black Friday naar de beste deals rondom elektronica, gadgets en natuurlijk sinterklaascadeaus. Ruim 3 jaar geleden besloot YourFellow in te springen op het fenomeen Black Friday. Data vanuit Google Trends toonde aan dat Black Friday met het jaar populairder werd in Nederland. Dit alles heeft ervoor gezorgd dat de zoekresultaten naar ‘Black Friday’ een enorme sprong hebben gemaakt de afgelopen 5 jaar.

Op basis van data uit 2015 & 2016 werd er in februari 2017 de website Blackfridayshops.nl officieel opgeleverd en werd de eerste content ontwikkeld. Om ervoor te zorgen dat de website een kick-start zou krijgen tijdens Black Friday is er voorafgaand met tooling gekeken naar de populairste zoektermen rondom Black Friday. Dit betrof vooral zoekopdrachten rondom Black Friday in combinatie met winkels zoals de Mediamarkt, Coolblue en natuurlijk Bol.com.

Een website werd opgetuigd en alle grotere elektronica zaken werden toegevoegd en gebombardeerd tot deelnemer aan Black Friday.

Sparren met onze specialisten?

Pilot: Bijna 8000 gratis bezoekers

Tijdens Black Friday 2017 behaalde de website bijna 8000 gratis bezoekers uit Google. Een mooie pilot en een prettig resultaat gezien de minimale inspanningen die er tot dusverre in dit project waren gestopt. Voor ons een positieve verrassing en een stimulans om het jaar erop minimaal in bezoekersaantallen te verdubbelen. Maar wat hebben wij eigenlijk aan bezoekers op deze website?

Affiliate inkomsten
De inkomsten komen voort uit sales die gedaan worden bij onze partners middels affiliate marketing. Hierbij ontvangt YourFellow een variabele commissie op basis van de aankoop die een bezoeker doet bij een van de partners. Wanneer een bezoeker dus vanuit Blackfridayshops.nl doorklikt naar bijvoorbeeld Bol.com én daar een bestelling plaatst, ontvangt YourFellow daar een commissie over als affiliate. Dit kan variëren van 1% over het orderbedrag op elektronica tot wel 15% op kleding en schoenen.

2018: 166% groeien in één jaar

Door de bevestiging dat de website op langere termijn passief inkomen kan opleveren is er in 2018 meer tijd en energie ingestopt. Tot op dit punt is er naast tijd, geen enkele euro geïnvesteerd. 

Vooral in de contentcreatie is er in 2018 een flinke stap gezet. Zo zijn er naast de bekende elektronica zaken ook andere bekende winkels toegevoegd op de website. Denk hierbij aan Decathlon, Nike en Pandora. Als gevolg van de groeiende tendens rondom Black Friday merkten we dat bedrijven zelf contact opnamen met YourFellow om een plekje te veroveren op onze website. 

Om deze reden hebben we advertentieruimte beschikbaar gesteld voor adverteerders. De opbrengsten die we hiermee binnenhaalden, gaf ons meer ruimte om teksten te laten schrijven en tijd te steken in deze website. Ook is dit budget gebruikt om relevante plaatsingen op externe websites te bemachtigen. Dit noemen we outreach of linkbuilding.

En wat levert dat dan op?

Gezien de tijd en energie die we in 2018 in het project hebben gestopt, waren de verwachtingen hooggespannen. De groei van 2017 naar 2018 was dan ook enorm. Met een groei van ruim 166% in bezoekers binnen één jaar tijd was de vreugde dan ook groot. We dachten met zijn allen, is dit het plafond of kan het nog gekker?

2019: Alles of niets

In 2019 zijn er serieuze concurrenten bijgekomen. Dit maakte onze groeiambities een stuk moeilijker. Partijen met meer tijd en manschappen domineren de zoekresultaten en hebben tienduizenden euro’s geïnvesteerd om hun website bovenaan in Google te laten staan, zelfs met advertenties op Google Ads. Het leuke aan dit project is dat we het met minimale middelen wilden proberen als casestudy.

Unieke, slimme aanpak:

We wisten dat door de enorme concurrentie het enorm lastig was om te scoren op ‘Black Friday’ in de top 10 van Google. We hebben voor dit project namelijk geen duizenden euro’s begroot om o.a. content te laten schrijven en externe links aan te kopen. 

We zijn ons gaan focussen op zogenaamde ‘long-tail’ zoekwoorden. Dit zijn zoektermen die wat langer zijn en vaak minder concurrentie hebben. Om ervoor te zorgen dat we niet alleen bezoekers op de website verwelkomen, maar ook bezoekers die klaar zijn om te shoppen bij onze partners, hebben we voornamelijk content gepubliceerd rondom producten en deals. 

Door de focus te verleggen van winkels naar producten zagen we in 2019 het conversieratio enorm stijgen. Je kunt je voorstellen dat een zoekopdracht zoals bijvoorbeeld: ‘Chromecast Black Friday’, een hogere kans geeft op een conversie dan een zoekterm zoals ‘Black Friday’ an sich. En hierin geldt; hoe hoger het conversieratio, hoe meer commissie wij ontvangen.

122,12% groei in verkeer.

Met deze aanpak zijn ook in 2019 hard gegroeid. Op precies te zijn 122,12% in gratis verkeer. Naast het feit dat we enorm gegroeid waren in verkeer, is er ook ruim 200% meer commissie binnengehaald door de focus te leggen op conversiegerichte zoektermen.

2020: Een bizar jaar voor webwinkels

Corona gooide dit jaar voor veel ondernemers behoorlijk wat roet in het eten. Toch kun je er – zeker online – ook enorm van profiteren. Want kun je als je 2 jaar op rij meer dan 100% groei, nog wel verder groeien? Het antwoord daarop: Ja! Maar hoe doe je dat? 

We zien het als een sport om met name slim te werken, in plaats van met budget te smijten. Natuurlijk kunnen we ook flink investeren, maar het leuke aan dit project is om het juist met minimale middelen te proberen. Zie het als een uit de hand gelopen hobby.

Geld binnengeharkt door adverteerders binnen te halen

Adverteerders kwamen ook dit jaar weer met de vraag om te adverteren op de website. We hebben een 3-tal pakketten gemaakt waaruit men kon kiezen. Deze pakketten zijn weer als onderpand gebruikt voor de verdere investering in dit project. Waar hebben we dat geld precies ingestoken?

Content, content, content

Op basis van de data in 2019 en exacte orderinformatie hebben we onze content aangepast, herschreven maar bovenal ook uitgebreid. Dit hebben we niet gedaan op onderbuikgevoel, maar volledig op basis van data. Het is namelijk zonde om te gaan schrijven over een onderwerp, wat geen potentie heeft. Daarnaast is het zonde om een artikel extra aandacht te geven als het veel bezoekers genereerde in 2019, maar geen commissie. Een groot ‘master spreadsheet’ is leidend geweest. Onderstaand een screenshot van Google Search Console. Welke data verschaft over populaire zoekopdrachten, de klikken naar onze website en bovenal de potentie. Wat is het aandeel dat wij hadden in 2019 en hoe kunnen we dat vergroten? Deze data hebben we gecombineerd met daadwerkelijke orderdata. Ofwel: Wat levert een klik eigenlijk op?

Daarnaast wordt ieder onderwerp geanalyseerd via onze SEO-tool, Ahrefs. Een tool die we ook voor onze klanten inzetten om een maximale impact te maken met SEO. Met behulp van deze tool speuren we naar nieuwe trends in de markt en andere populaire producten en merken die we nog niet nog op de website hebben staan. In 3 jaar tijd is er behoorlijk wat geschreven. Bizar veel eigenlijk.

Autoriteit

Een van de 3 rankingsfactoren van Google is Autoriteit. Dit bouw je op door relevante links te ontvangen richting je website. In 2020 lag de focus op websites met een mooie autoriteit. Denk aan lokale nieuwswebsites of bijvoorbeeld populaire blogs. We focussen ons 100% alleen maar op blogs en websites met échte bezoekers. Daarnaast brengen we ook de zogenaamde backlinks van concurrenten in kaart. Zo kunnen we zien op welke websites zij links hebben vergaard en kunnen we eventuele ‘dode’ links uit het verleden een nieuwe kans geven.

Het resultaat in 2020: 110.000+ gratis bezoekers

110.000 bezoekers. Dat is de teller aan gratis bezoekers in 2020. Relatief gezien een groei van ruim 153%!

Daar hebben we dus voor alle duidelijkheid géén advertenties voor ingezet. Content en autoriteit is key in dit verhaal.

Wat is jouw
marketing uitdaging?

Vul dit formulier in en krijg vandaag nog een fellow aan de lijn!

Een greep uit onze succesverhalen

Online recruitment campagne helpt ELLBRU aan nieuwe sollicitanten

Nikoi ervaart het belang van een website migratie

80% meer organische groei via content conversieratio

Wij zijn Yourfellow,
jouw digitale groei
start hier

Noordhaven 84
4761 DC Zevenbergen
Parkeren

Wij zijn Yourfellow,
jouw digitale groei
start hier

Noordhaven 84
4761 DC Zevenbergen
Parkeren