Ruim 7000 bezoekers ervaren de ultieme BBQ beleving tijdens het BBQ Experience Festival
Outdoor cooking is veel meer dan een bevroren hamburger op een hete grillplaat leggen. Zo’n twintig jaar geleden begonnen de Big Green Eggs hun intrede te maken in de professionele horeca. Inmiddels zijn de keramische BBQ’s bij steeds meer mensen thuis te vinden. Een nieuwe (keramische) BBQ koop je echter niet zomaar. Je wilt fantastische gerechten gaan maken. Experimenteren. Nieuwe technieken ontdekken en lekker (en lang) tafelen. Dat begrijpen ze bij BBQ Experience Center als geen ander. Het bedrijf werkt dagelijks hard aan het creëren van de ultieme BBQ beleving. Een BBQ Experience Festival mag hierbij natuurlijk niet ontbreken!

Ruim 7000 bezoekers
4x lagere CPC’s dan via Google Ads
Brandimpressies in mei met 25% gestegen (YOY)
Online en offline naadloos in elkaar over!
BBQ Experience Center
BBQ Experience Center is gevestigd in Roosendaal en heeft een van de grootste showrooms van Nederland met alle benodigdheden voor jouw outdoor cooking adventure. Daarnaast hebben ze een vestiging in België. Het bedrijf gelooft erin dat je een barbecue niet koopt om een barbecue te kopen. Je wilt mooie gerechten maken. Echt het outdoor cooking avontuur aangaan en daar steeds verder in verbeteren. BBQ Experience Center helpt je met de aankoop van jouw barbecue, maar ziet de barbecue slechts als een middel om dat doel te bereiken. Een prachtige showroom, kookworkshops, livestreams en een zelf geschreven receptenboeken mogen dan ook niet ontbreken bij een bedrijf waar de klantbeleving zo hoog in het vaandel staat.

Het festival is een begrip geworden in Roosendaal, Leuven en ver daarbuiten!
Joey Buys
Eigenaar BBQ Experience Center
BBQ Experience Festival
Bij het creëren van ‘The Ultimate BBQ Experience’ ligt de nadruk op de passie van outdoor cooking – zowel online als offline – naadloos in elkaar over te laten lopen. Om dit te bewerkstelligen is het BBQ Experience Festival in het leven geroepen. Dé manier om voor oriënterende klanten het outdoor cooking adventure te starten of voor bestaande klanten om verse inspiratie op te doen!
Sparren met onze specialisten?
Awareness creëren voor het BBQ Experience Festival
De datum om het BBQ Experience Festival te organiseren is zorgvuldig uitgekozen, namelijk 28 mei 2023. Oftewel: het prille begin van het festivalseizoen én de periode dat het vakantiegeld wordt uitgekeerd.
Voor de promotie van het festival hadden we een beperkt budget tot onze beschikking en daardoor hebben we keuzes moeten maken welke kanalen we zouden inzetten ter promotie van het festival. De kanalen die ingezet zijn, zijn:
- Nieuwsbrieven
- Website
- Social media
- Youtube
Naast het meermaals aandacht besteden aan het festival in de nieuwsbrieven, een zeer prominente plaats op de website en aandacht binnen de organische social media berichten, hebben we een weloverwogen keuze gemaakt om Facebook/Instagram en YouTube ads in te zetten. Dit vanwege de hoge focus op video content en het overbrengen van sfeer. Uit verschillende onderzoeken blijkt namelijk dat het gebruik van video zorgt voor een betere betrokkenheid, herinnering en bijdrage aan branding dan andere vormen van ads.
YouTube
Door middel van korte (25 en 15 sec), maar krachtige video’s, hebben we de sfeer zo goed mogelijk over willen brengen. Hiervoor zijn beelden uit de showroom en van workshops gebruikt. De video is in-house ontworpen om de kosten zo laag mogelijk te houden. De video is ingezet op drie doelgroepen (gespecificeerd op de demografische kenmerken van de doelgroep zoals hierboven beschreven binnen een straal van 80km rondom de vestiging):
- Interesse- & affiniteitsdoelgroepen;
- Lookalike doelgroepen van klantlijsten;
- Remarketing (excl. klanten).
De focus qua budget lag uiteraard op het bereiken van niet-klanten en twijfelende website-bezoekers. Bestaande klanten benaderen we namelijk zo veel mogelijk met de nieuwsbrief.
Facebook/Instagram
Dezelfde video’s, aangevuld met single image ads, hebbebn we in een tweetal campagnes verwerkt:
- Eén campagne gericht op het event met als doel zoveel mogelijk aanmeldingen;
- Eén campagne gericht op de landingspagina waar men zich kan inschrijven op de festival nieuwsbrief.
Deze campagnes werden uitgeserveerd op soortgelijke doelgroepen als de YouTube-campagnes.
Ruim 7.000 bezoekers
Zowel de campagnes als het festival zijn een groot succes! Naar het festival zijn ruim 7.000 bezoekers gekomen. De CPC per bezoeker ligt in deze social campagnes veel lager dan bijvoorbeeld een klik via Google Ads. Teruggerekend is de CPC per bezoeker 4x lager.
Ook op het merk BBQ Experience Center heeft het direct effect gehad. Ten opzichte van vóór het event zijn de branded impressies in mei (YoY) met 25% gestegen. Het festival was natuurlijk hét perfecte uithangbord om online en offline naadloos in elkaar over te laten gaan. Vanuit workshops die gegeven werden, werd er ook gerefereerd naar de website voor verdere recepten, inspiratie en gebruikte producten.
Bezoek het BBQ Experience Festival op 22 oktober 2023
Heb je helaas de eerdere BBQ Experience Festivals aan je voorbij (moeten) laten gaan? Niet getreurd! Meerdere keren per jaar wordt zowel in Nederland als België het BBQ Experience Festival georganiseerd. De volgende editie staat gepland op 22 oktober 2023 in Roosendaal. Kom jij ook? Het belooft een geweldig feest te worden!

Wat is jouw
marketing uitdaging?
Vul dit formulier in en krijg vandaag nog een fellow aan de lijn!