Chatbots bestaan al een langere tijd. Toch kiezen steeds meer organisaties ervoor om met een chatbot aan de slag te gaan. Er is namelijk een verandering in behoefte zichtbaar. Waar mensen vroeger graag contact hadden met een persoon, voldoet een chatbot tegenwoordig. Bijvoorbeeld vanwege de gevoeligheid van het onderwerp. Abortuskliniek Stimezo in Zwolle ervaart de voordelen van een chatbot. We delen graag verschillende inzichten aan de hand van Stimezo Zwolle en lichten de voordelen die zij ervaren toe.
Abortuskliniek Stimezo Zwolle ondersteunt al ruim 40 jaar op professionele en betrokken wijze vrouwen die onbedoeld zwanger zijn geraakt en een zwangerschapsafbreking (abortus) overwegen. Bij Stimezo Zwolle staat het psychisch en algemeen welbevinden van de vrouw vóór, tijdens en na een abortus, voorop. Het team van Stimezo levert zorg op maat en kijkt samen met de vrouw welke behandeling het beste aansluit op haar persoonlijke voorkeuren.
Daarnaast begeleidt het medische team van Stimezo vrouwen bij het maken van een keuze rondom het gebruik van anticonceptie.
Béate Beelen
Directeur-bestuurder Stimezo Zwolle
In november 2019 heeft YourFellow een chatbot ingericht voor Stimezo Zwolle. Reden voor het inrichten van de chatbot was vooral het wegnemen van een drempel voor bezoekers om contact op te nemen met de abortuskliniek. Een chatbot voelt toch als een ‘veilige’ en ‘anonieme’ manier om een afspraak te plannen met de kliniek of informatie te vergaren.
Sinds de livegang is de chat maar liefst 3530 keer gestart en hiervan heeft ruim 30% de chat ook daadwerkelijk afgerond. Een afgeronde chat betekent voor Stimezo Zwolle een gemaakte afspraak of het achterlaten van gegevens om een afspraak te maken.
Sinds de livegang is de chat maar liefst 3530 keer gestart en hiervan heeft ruim 30% de chat ook daadwerkelijk afgerond. Een afgeronde chat betekent voor Stimezo Zwolle een gemaakte afspraak of het achterlaten van gegevens om een afspraak te maken.Een vriendelijke toon en voorzichtigheid in de vragen is hierbij geboden. Enkele vragen die worden gesteld, zijn:
De chat eindigt met de mogelijkheid om direct een afspraak te maken met de abortuskliniek of in contact te komen met een specialist van Stimezo Zwolle die de bezoeker verder kan helpen.
We hebben al een voordeel van een chatbot voor Stimezo Zwolle benoemd, namelijk het wegnemen van drempels en een ‘veilig’ gevoel en anonimiteit bieden aan bezoekers. Daarnaast zijn er andere voordelen voor Stimezo Zwolle om aan de slag te gaan met een chatbot. Uiteraard gelden deze voordelen ook voor andere organisaties. De verschillende voordelen van een chatbot zijn:
In een wereld die verder digitaliseert en waarin volumes en verwachtingen van bezoekers ten aanzien van de bereikbaarheid alleen maar verder toenemen, biedt een chatbot uitkomst. Met een chatbot ben je ieder moment – 24/7 – bereikbaar. Dit betekent dat vragen cliënten ieder moment van de dag, en zelfs in het weekend, op een betrouwbare wijze worden afgehandeld.
Ook biedt een chatbot een goed middel tegen de toenemende volumes aan vragen die worden gesteld. Als organisatie wil je namelijk niet inboeten op de service die men gewend is. Een chatbot maakt het mogelijk om service te kunnen verlenen en de tijd te nemen voor een bezoeker. Wist je dat een chatbot gemiddeld in staat is om tussen de 20-40% van alle gestelde vragen af te vangen?
Een aanvulling en bijkomend voordeel is de snelheid, waarmee de antwoorden worden gegenereerd en afhandeling kan plaatsvinden. Waar een medewerker enkele chatgesprekken tegelijkertijd kan voeren en één telefoongesprek per keer kan afhandelen, kan een chatbot iedereen tegelijkertijd beantwoorden. Met een chatbot is een wachtrij verleden tijd.
Een chatbot zorgt voor minder telefoontjes naar jouw bedrijf. Waar bezoekers vroeger eerder geneigd waren om voor vragen de telefoon te pakken en de vraag te stellen, worden routinevragen met de inzet van een chatbot grotendeels afgevangen.
Dit zorgt niet alleen voor minder drukte bij de telefooncentrale, maar ook meer tevreden medewerkers. Medewerkers krijgen door de beantwoording vanuit de chatbot de mogelijkheid om – buiten de spitstijden van de receptie – op professionele wijze de vraag van de cliënt doelgericht en ‘op maat’ te beantwoorden.
Medewerkers en bezoekers/cliënten kunnen een persoonlijke benadering en advies via de chatbot erg waarderen. Wist je dat de chatbot van Stimezo Zwolle zo is ingericht dat deze op maat gemaakte vragen kan stellen?
Een chatbot is een handig hulpmiddel om informatie te verzamelen over wat je klanten of cliënten willen weten. Deze informatie kan weer gebruikt worden om de website verder te optimaliseren. Bijvoorbeeld om de FAQ verder te optimaliseren. Afsluitend biedt de chatbot de mogelijkheid om de status van je lead aan te passen in een CRM. Voor wie datagedreven te werk wil gaan, is een chatbot een groot pluspunt.
Wij helpen jou graag om jouw dienstverlening, met een chatbot, naar een nog hoger niveau te tillen. Vragen over deze case of benieuwd hoe een chatbot binnen jouw organisatie ingezet kan worden? Neem vrijblijvend contact op met een van de Fellows. Wij helpen je graag!
Vul dit formulier in en krijg vandaag nog een fellow aan de lijn!
2023 Yourfellow, Alle rechten voorbehouden
Noordhaven 84
4761 DC Zevenbergen
Parkeren
Cookies
Privacy