Succesvolle employer branding-campagne geeft werken voor de Nederlandse Provincies een vliegende start

De overheid is een populaire werkgever. Gemeenten en Rijksoverheid worden veel genoemd als bekende spelers. Helaas blijkt uit onderzoek van Sparkey Motivaction dat het werken bij provincies niet zo bekend is. Jammer, want de provincies hebben prachtige uitdagingen en grote vraagstukken. Juist zij moeten aan de slag met de praktische doorvertaling van de oplossingsrichting die vanuit Den Haag komt. Daarom zijn de provincies op zoek naar nieuw talent. YourFellow, The The Addstore en Joëlle Smout als extern projectmanager voor de provincies, sloegen de handen ineen om meer bekendheid te creëren voor het werken voor de provincies.

Werkenvoordeprovincie

Google belangrijkste kanaal voor

verkeer en sessies

Hoge betrokkenheid op en groot bereik

van relevante doelgroep

Metrics in Meta & LinkedIn hoger dan landelijke benchmark

Enorm stijging in serieuze interesse

De Nederlandse Provincies

Nederland telt twaalf provincies. Dit betekent dat er ook twaalf overheidsorganisaties zijn, waaronder bijvoorbeeld de provincie Noord-Brabant. Deze provincies zijn gevestigd in provinciehuizen in de hoofdsteden van elke provincie. Hierin werken collega’s iedere dag hard aan de plannen voor de provincies. Plannen die bijvoorbeeld gaan over het klimaat, de woningmarkt, de waterkwaliteit of mobiliteit.

Waar bovenstaande plannen per provincie kunnen verschillen, is er één vraagstuk waar alle provincies mee kampen, namelijk de krapte op de arbeidsmarkt. Hiervoor hebben de verschillende provincies een unieke samenwerking opgezet. Het resultaat? Een overkoepelende werken voor de provincie-platform & recruitment campagne. 

"Wat de provincies uniek maakt ten opzichte van hun concurrenten op de arbeidsmarkt is het feit dat er heel mooie maatschappelijke vraagstukken liggen waar je zelf als medewerker ook heel direct invloed op kunt uitoefenen. Die gedachte hebben we vertaald naar de campagnethematiek #invloed op je omgeving‘

Joëlle Smout & Gertjan de Waal
De Nederlandse Provincies & The Addstore

Werken voor de provincie

Bereik genereren, engagement en propositiebekendheid

De grootste uitdaging voor de provincies is het bouwen aan hun bekendheid. Onbekend maakt immers onbemind. Het doel van de campagne was gericht rondom het genereren van bereik, engagement en propositiebekendheid.

Kortom, we wilden zo veel mogelijk mensen van de vooraf geformuleerde doelgroep kennis laten maken met de campagne en het werken voor de Nederlandse provincies. De directe werving van nieuwe collega´s nemen de provincies vervolgens voor hun eigen rekening.

Sparren met onze specialisten?

#invloedopjeomgeving

Om de doelstellingen rondom bereik, engagement- en propositiebekendheid te realiseren, is er, onder leiding van de projectmanager, inhoud gegeven aan de gemene deler van de provincies. Wat hebben ze met elkaar gemeen en wat onderscheidt ons van andere overheidsorganisaties? Op basis hiervan heeft the Addstore, een gespecialiseerd arbeidsmarktcommunicatiebureau, een banenplatform, het nieuw te bouwen employer brand  en de complete campagnestrategie ontwikkeld. 

De thematiek die centraal staat is “Invloed op je omgeving”. De provincie is namelijk klein genoeg voor je eigen inbreng en groot genoeg om daadwerkelijk impact te hebben. De ambitieuze mensen die daarmee aan de slag willen gaan hebben we hard nodig!  Vervolgens is er samen met de provincies content ontwikkeld over de verschillende uitdagingen waar ze aan werken. Bovendien zijn er een tweetal reclamevideo’s opgenomen die wij vervolgens weer in onze campagnes konden inzetten.

Met deze mooie basis konden onze marketeers vervolgens aan de slag. Hiervoor hebben wij verschillende kanalen ingezet zoals Google Ads, YouTube en social media advertising. Binnen deze kanalen hebben we met de campagnes gestuurd op bereik, engagement en traffic. Vervolgens pakten de provincies hierop door met directe wervingscampagnes.

De resultaten

De campagnes waren live van 1 juni tot en met 30 september. Een fijne periode om actief te zijn met recruitment-campagnes. Vakantieperiodes zijn namelijk dé momenten waarop mensen een wisseling van baan overwegen en daarna hier ook daadwerkelijk meer zoekgedrag naar vertonen.

Hoge betrokkenheid & groot bereik van een relevante doelgroep

De campagnes binnen Meta, LinkedIn en YouTube lieten een hoge betrokkenheid onder de doelgroep zien. Zowel de CPM als de CPC lag op zowel Meta als LinkedIn ver onder de benchmark. De uitspraak dat LinkedIn een ‘duur’ kanaal is om in te zetten voor recruitment, gaat dus zeker niet altijd op. Bovendien presteerde het doorklikratio boven de gemiddelde benchmark, dat dus ook zeker een verdienste is van de waardevolle content die ontwikkeld is. Omdat er twee video’s opgenomen waren, konden we ook meerdere a/b tests opzetten en konden we hier in de loop van de campagnetijd optimaliseren in zowel de beste video als ad copy.

Social engagement & stijging in aantal volgers

Ook binnen de verschillende provincies intern werd er positief gereageerd op de employer branding-campagne. Er is bewust gestuurd op het laten delen van campagne content door interne medewerkers op hun eigen tijdlijn en die van hun company-pages. Dit had een positieve impact op hun eigen netwerk. Zeker als je mensen met soortgelijke interesses wil benaderen is dat een mooie vliegende start van de campagne. Waar het aantrekken van nieuwe volgers geen primair doel was, is er in korte tijd ook een mooi aantal volgers gerealiseerd wat in een vervolgcampagne weer van pas kan komen.

Enorme stijging in serieuze interesse

Een van de conclusies is dat de campagnes onwijs grote impact hebben op het aantal bezoekers op het platform. Waar het een totaal nieuw initiatief en platform betrof, was er op voorhand geen verkeer te zien. Tijdens de campagneperiode werd hier veel websiteverkeer naartoe getrokken vanuit de campagnes. Het mooie was dat ook het bezoekersaantal per provincie naar rato van het aantal inwoners was, waardoor bepaalde provincies geen voorkeurspositie kregen of juist achterbleven. Bovendien was het ook waardevol verkeer; ze besteedden behoorlijk wat tijd door op de website, vacatureteksten werden grondig gelezen en er werden uiteindelijk ook daadwerkelijke sollicitaties verricht. Kortom, dit was dé manier om een nieuw platform een vliegende start te geven.

Al met al zijn er nog een hoop learnings voortgekomen uit de campagneperiode, welke we weer mee kunnen nemen naar een nieuwe fase. 

Wat is jouw
marketing uitdaging?

Vul dit formulier in en krijg vandaag nog een fellow aan de lijn!

Een greep uit onze succesverhalen

Wij zijn Yourfellow,
jouw digitale groei
start hier

Noordhaven 50
4761 DB Zevenbergen
Parkeren

Wij zijn Yourfellow,
jouw digitale groei
start hier

Noordhaven 50
4761 DB Zevenbergen
Parkeren