Google Ads: bieden op basis van het weer

Voor veel bedrijven is het weer een belangrijke factor voor de omzet. Zo wordt bij zonnig weer sneller een korte broek gekocht dan bij regen. Daarentegen zijn er ook bedrijven die de online conversie zien stijgen bij slechter weer, zoals interieurwinkels. Op de momenten dat de weersomstandigheden ideaal zijn voor jouw bedrijf wil je extra goed zichtbaar zijn bij potentiele klanten, wanneer zij op zoek zijn naar jouw product of dienst. Het verhogen of verlagen van jouw biedingen in Google Ads tijdens warmte, kou en regen is dan een goede strategie.

Bodaanpassingen o.b.v. de huidige weersomstandigheden

Betere zichtbaarheid tijdens goed presterende weersomstandigheden

Volledig geautomatiseerd, dus meer tijd over voor andere optimalisaties

Keola: e-bikes van hoge kwaliteit

Een bedrijf, waarbij de prestaties afhankelijk zijn van de weersomstandigheden is Keola. Keola biedt e-bikes aan van een hoge kwaliteit. E-bikes voor woon-werkverkeer, maar ook e-bikes om heerlijk de natuur mee in te trekken. Met ruim 100 dealers verspreid door Nederland, Belgiƫ en Frankrijk is Keola een grote speler in de wereld van elektrische fietsen. Wij zijn dan ook trots om voor Keola aan de slag te mogen gaan.

Sparren met onze specialisten?

SEA en Social Advertising

YourFellow ondersteunt Keola met het adverteren binnen de zoekmachine en op social media. Belangrijke doelen hierbij zijn het verhogen van de conversie en het vergroten van de naamsbekendheid. Het is altijd het streven om deze met elkaar bepaalde doelen tegen een zo laag mogelijk budget te behalen. Fijn voor de klant en een mooie uitdaging voor de ā€˜Fellows’. Weersomstandigheden hebben een grote invloed op de business van Keola. Zo worden er bijvoorbeeld meer proefritten aangevraagd bij goed weer, dan wanneer het regent. Met dit gegeven in het achterhoofd zagen wij het als een mooie kans om de biedingen binnen Google Ads op basis van weersomstandigheden in te stellen.

Google Ads biedingen aanpassen aan het weer

Het verhogen of verlagen van biedingen in Google Ads, afhankelijk van de weersomstandigheden, wil je natuurlijk niet handmatig doen. Dit kost relatief veel tijd. Met een automatisch script kun je hierop inspelen door de biedingen te laten aanpassen. Verkoop je bijvoorbeeld net als Keola elektrische fietsen, dan kun je ervoor kiezen om bij goed weer je biedingen met 30% te laten stijgen wanneer de temperatuur boven 20 graden komt. In de praktijk ziet dit er als volgt uit:

Zoals je hierboven kunt zien, zijn er drie voorwaarden, waaraan het weer moet voldoen wil je de biedingen verhogen of verlagen. De voorwaarden zijn: temperatuur, hoeveelheid regen en windsnelheid. Alle drie de voorwaarden mogen worden gebruikt wanneer er sprake is van een hele specifieke weersomstandigheden. Om het script zo effectief mogelijk te laten werken, is het raadzaam om het aantal waarden tot een minimum te beperken.

In het spreadsheet hierboven zie je dat de verbanden worden gelegd tussen de campagne en de weersomstandigheden die je in de eerste spreadsheet hebt ingesteld. Hierdoor weet het script precies onder welke omstandigheden, welke biedingen moeten worden uitgevoerd. De meeste kolommen spreken voor zich. Alleen de Bid Modifier lichten we graag nog even toe. Hierin geef je aan onder welke omstandigheden meer of minder moet worden geboden in het geselecteerde gebied. Wil je bijvoorbeeld 50% meer bieden bij zonnig weer, dan vul je hier 1.5 in. Liever 30% minder bieden bij slecht weer, dan vul je 0.7 in.

Alle instellingen voor het script zijn nu uitgevoerd. Het enige dat je nu nog te wachten staat, is het script implementeren in Google Ads. Schijnt het zonnetje en ben je op zoek naar een e-bike? Grote kans dat je online kennismaakt met Keola!

Vragen? Stel ze gerust!

Heb je vragen over het bieden binnen Google Ads op basis van weersomstandigheden of wil je aan de slag met het verhogen van jouw online vindbaarheid? Neem dan contact op met Michael en we gaan graag vrijblijvend met je in gesprek om de mogelijkheden te bespreken

Wat is jouw
marketing uitdaging?

Vul dit formulier in en krijg vandaag nog een fellow aan de lijn!

Een greep uit onze succesverhalen

Thunderkraft ervaart het resultaat van een goede Google Ads voorbereiding tijdens Black Friday

Meer resultaat met Performance Max voor Studio Sanita

Online recruitment campagne helpt ELLBRU aan nieuwe sollicitanten

Wij zijn Yourfellow,
jouw digitale groei
start hier

Noordhaven 84
4761 DC Zevenbergen
Parkeren

Wij zijn Yourfellow,
jouw digitale groei
start hier

Noordhaven 84
4761 DC Zevenbergen
Parkeren