Online recruitment campagne helpt ELLBRU aan nieuwe sollicitanten

De krapte op de arbeidsmarkt is nog nooit zo groot geweest. Het vinden van personeel is voor veel bedrijven lastig. Een vacature op de website plaatsen is niet voldoende meer. De bouw, zorg en horeca zijn voorbeelden van sectoren waar de vraag naar personeel nog nooit zo hoog is geweest. Een bedrijf dat zich begeeft in één van deze sectoren is ELLBRU; een organisatie voor projectmanagement, detachering en recruitment in de bouw- en vastgoedsector. Wij helpen hen bij het vinden van geschikte kandidaten. Een gedegen online recruitment aanpak ligt hieraan ten grondslag.

Content die naadloos aansluit op de doelgroep

Vanuit funnelstrategie doelgroep enthousiasmeren voor vacatures

154 sollicitanten in een half jaar

CTR van 1,59% (benchmark is 0,47%)

Over ELLBRU

ELLBRU – gevestigd in Amsterdam – is een bemiddelaar tussen professionals en opdrachtgevers in de bouw- en vastgoedsector. ELLBRU biedt specialisten aan op het gebied van bouwkunde, architectuur, civiele techniek, installatietechniek en vastgoed. Onderscheidend aan het bedrijf is de informele sfeer en de persoonlijke begeleiding. ELLBRU is thuis in ontwerp, BIM, duurzaamheid, technische voorbereiding (UTA), projectbeheersing, engineering, beheer en onderhoud. Enkele opdrachtgevers van ELLBRU zijn: gemeente Amsterdam, Royal Haskoning DHV en Schiphol.

Sparren met onze specialisten?

Uitdagingen in de arbeidsmarkt

De arbeidsmarkt kampt momenteel met verschillen in vraag en aanbod. Ook ELLBRU ervaart deze uitdaging. Voor organisaties met een focus op detachering en recruitment is het aanbod aan opdrachtgevers niet zozeer het probleem. Het is juist de vraag naar geschikte professionals, waarin een tekort is. ELLBRU heeft YourFellow gevraagd om via online marketing meer kwalitatieve professionals te werven in de bouw- en vastgoedsector.

Recruitment 2.0

Een recruitment campagne is niet te vergelijken met een gemiddelde lead-campagne. Je vraagt mensen niet om gegevens achter te laten in ruil voor een brochure, catalogus, whitepaper, etc. De conversie bedraagt een sollicitatie voor een nieuwe baan. Een grote, levensveranderende keuze die behoorlijk wat overtuiging vergt.

Look and feel

Twee aspecten zijn onwijs belangrijk in een recruitment campagne via social media. Enerzijds is dit de ‘look and feel’ van de campagne. Deze moet perfect aansluiten op de te werven doelgroep. Zaak dus om je hierin te verdiepen. Wie is de doelgroep? Aan welke informatie heeft de doelgroep behoefte? Hoe kan de doelgroep overtuigd worden en hoe kunnen drempels weggenomen worden?

SEE-THINK-DO-CARE-model

Een ander belangrijk aspect in de recruitment campagne is het tonen van de juiste informatie, op het juiste moment in de customer journey. Ter illustratie: een potentiële kandidaat direct vragen zijn gegevens in te vullen en te solliciteren, hoewel hij/zij nog geen ervaring met het bedrijf en de verschillende projecten, is een te hoge drempel. Het kneden van de doelgroep en de touchpoints en informatievoorziening hierop aan laten sluiten, is cruciaal in het laten slagen van je recruitment campagne. Om hier zo goed mogelijk op in te haken, werken wij volgens het SEE-THINK-DO-CARE-model. De verschillende stappen in het model zijn als volgt:

  • SEE: De doelgroep komt voor het eerst in contact met jouw bedrijf. Deze fase heeft als doelstelling om naamsbekendheid/awareness te bewerkstelligen.
  • THINK: De persoon erkent zijn behoefte en gaat actief op zoek naar een oplossing. Doelstellingen in deze fase zijn: overweging, problemen benoemen, product voorkeuren en projecten tonen. In deze fase wil je de persoon overtuigen dat jij hét bedrijf of de organisatie bent, voor hetgeen waar de persoon naar op zoek is.
  • DO: De persoon staat op het punt om te converteren naar klant en wil de oplossing hebben. Deze fase kenmerkt zich vooral in een actie. Dat kan een productaankoop, inschrijving, download, etc. zijn. Doelstellingen zijn dan ook: conversie, verkoop, aanvraag of download.
  • CARE: De persoon heeft een actie uitgevoerd. Vervolgens is het zaak dat deze zo lang mogelijk bij je blijft. In de care-fase probeer je de klant ambassadeur te maken van je organisatie/bedrijf. De care-fase wordt ook wel de aftersales fase genoemd.

Recruitment campagne voor ELLBRU

Hierboven hebben de twee belangrijke aspecten (look-and-feel en het tonen van juiste informatie op het juiste moment) voor een recruitment campagne uitgelegd. Hoe ziet dit er in de praktijk uit? We leggen het graag uit aan de hand van de gedegen online recruitment aanpak voor ELLBRU.

Allereerst de look-and-feel. Een mooi voorbeeld hoe we de content en look and feel hebben laten aansluiten op de doelgroep, is door gebruik te maken van herkenning. Focussen we ons in een campagne op kandidaten in de regio Rotterdam, dan tonen we in de visuals projecten/gebouwen waar ELLBRU aan heeft bijgedragen in de regio Rotterdam.

Ook binnen ELLBRU werken we vanuit verschillende fasen om de doelgroep op het juiste moment van de juiste content te voorzien. Hoe dit er in de praktijk uit ziet, zetten we graag verder uiteen.

In de SEE-fase richten we ons met de campagne op de naamsbekendheid en awareness rondom ELLBRU. We vertellen in deze campagne wie ELLBRU is, wat ELLBRU doet en waarvoor je bij ELLBRU terecht kunt. Daarnaast hebben we in deze fase een carrousel gebruikt, waarin we rouleren met verschillende vacatures, die ELLBRU momenteel beschikbaar heeft.

Heeft de doelgroep interactie gehad met een van de uitingen in de SEE-fase? Dan wordt deze doelgroep meegenomen naar de THINK-fase. In deze fase willen we de persoon overtuigen dat hij/zij bij ELLBRU aan het juiste adres is. Dit doen we door te laten zien wat voor toffe opdrachtgevers en uitdagende projecten ELLBRU heeft. Zoals gezegd laten we per getargete regio andere projecten zien.

In de hierop volgende fase is het tijd voor actie! In het social kanaal hebben we een leadform aangemaakt, waarin we de doelgroep vragen om te solliciteren of om meer informatie op te vragen over de vacature. Door gegevens in het desbetreffende social kanaal uit te vragen – en niet in bijvoorbeeld een landingspagina – proberen we de drempel zo laag mogelijk te houden om te solliciteren of informatie op te vragen.

In de CARE-fase wordt de doelgroep meegenomen in dagelijkse social posts en aangemoedigd zich aan te melden voor de vacature-alert. Een ander middel dat uitstekend werkt in de care-fase is een periodieke nieuwsbrief vol met nieuwtjes, projecten en vacatures.

Het resultaat

In het eerste halfjaar van 2022 hebben wij met onze leadcampagnes een totaal van 154 directe sollicitaties behaald.  In de eerste fase werkten we alleen met automatisch ingevulde velden. Helaas genereerden we hierdoor veel sollicitanten welke niet relevant waren voor de functie. Daarom hebben wij het formulier aangepast en open vragen toegevoegd, die door de potentiële lead moesten worden ingevuld. De kwaliteit van de leads schoot hierdoor omhoog. Met een CTR van 1,59% lag dit ver boven de benchmark van de gemiddelde Facebook Ad “Employment & Job Training” van 0.47%.

Hulp nodig bij het werven van personeel?

Sta je ook voor de uitdaging om personeel te werven voor jouw organisatie? Wij helpen jou graag om deze uitdaging met beide handen aan te grijpen. Vragen over deze case of benieuwd hoe we voor jou een succesvolle recruitment campagne kunnen inrichten? Neem vrijblijvend contact op met een van de fellows en we bespreken graag de mogelijkheden.

Wat is jouw
marketing uitdaging?

Vul dit formulier in en krijg vandaag nog een fellow aan de lijn!

Een greep uit onze succesverhalen

Succesvolle employer branding campagne zorgt voor een vliegende start

De ultieme beleving bij het BBQ Experience Festival 

Equalité ziet enorme stijging  in ROAS door inzet van influencer marketing

Wij zijn Yourfellow,
jouw digitale groei
start hier

Noordhaven 50
4761 DB Zevenbergen
Parkeren

Wij zijn Yourfellow,
jouw digitale groei
start hier

Noordhaven 50
4761 DB Zevenbergen
Parkeren