Thunderkraft ervaart het resultaat van een goede Google Ads voorbereiding tijdens Black Friday

Het laatste kwartaal van het jaar is voor consumenten de periode om te shoppen. Het e-commercelandschap staat deze periode in het teken van aanbiedingen, promoties en acties. Black Friday, Cyber Monday, Sinterklaas en Kerst; redenen genoeg om campagnes rondom te organiseren. Een goede voorbereiding is cruciaal om de strijd te winnen in deze hectiek. Thunderkraft, een webshop gevestigd in Amsterdam, heeft dit positieve rendement ervaren. Begin november deelde we al het playbook: “20 tactieken voor Black Friday“. Inmiddels is de balans opgemaakt voor Thunderkraft en heeft de Black Friday campagne op basis van onze analyse ruim 18% van de jaaromzet opgeleverd. Met een meer dan goede ROAS. We delen graag hoe je jouw Google Ads optimaal kan laten presteren gedurende een sale- of feestelijke periode.

Goede voorbereiding leidt tot 18% van de jaaromzet

Roas van 16,75 tijdens de campagne

Geoptimaliseerde SEA-strategie voor maximaal resultaat

Over Thunderkraft

Thunderkraft is in 2018 opgericht door ondernemers Rudi en Geert. Zij wilden een totaalconcept creëren van hippe, stijlvolle en kwalitatieve producten die duurzaam in productie én gebruik zijn. Klein begonnen, met het eerste merk Ucon Acrobatics, is Thunderkraft inmiddels uitgegroeid tot een webshop met meer dan 10 merken en ruim duizend producten. Merken die aangeboden worden, zijn onder andere: Komono, Kapten and Son en Rains. Thunderkraft is niet gebonden aan één type product en wil een breed en interessant assortiment aanbieden, Zo hopen Rudi en Geert jou een unieke plek aan te kunnen bieden voor al jouw hippe en duurzame kledingitems en accessoires.

Sparren met onze specialisten?

Hoe bereid je jouw Google Ads account voor op een sale periode?

Voor onze opdrachtgever Thunderkraft was het de eerste keer dat zij aanhaakte bij de Black Friday sale. Een spannende periode, want hoe moet je je Google Ads als webshop hierop voorbereiden? Ons eerder gepubliceerde Black Friday playbook biedt al mooie inspiratie. Hoe ziet de taakverdeling eruit tussen de opdrachtgever en de online marketing partij? Via deze blog willen we hier duidelijkheid in scheppen en houvast bieden. Hieronder vind je een tijdlijn die een webshop ter voorbereiding op iedere sale periode kan gebruiken. We lichten deze graag verder toe.

1. Sales plannen definiëren

maand van tevoren inzichtelijk maken

Een eerste stap in het voorbereiden van de sale- of feestelijke periode is het maken van een inventarisatie/briefing. Het is goed om voor jezelf, het team of externe bureau inzichtelijk te maken welke voorwaarden er aan de actie verbonden zijn. Verschillende vragen die hierin cruciaal zijn (en wij aan Thunderkraft stelden):

  •       In welke periode vindt de actie plaats?
  •       Wat houdt de actie in:
    • Betreft het een korting in percentages?
    • Betreft het een korting in de vorm van een vast bedrag?
  •       Geldt deze actie voor alle producten of een selectie? Bijvoorbeeld specifieke merken?
  •       Is een landingspagina aanwezig, waarnaar wordt doorverwezen?
  •       Is er content beschikbaar om in te zetten voor het adverteren?
  •       Heeft deze actie eerder plaatsgevonden? Wat is anders aan deze actie? Welke learnings kunnen we meenemen uit eerdere acties?
  •       Wat zijn de doelstellingen voor de periode? (Bijv. een bepaalde omzet, ROAS. Etc).
 

De antwoorden uit bovenstaande vragen zorgen voor een duidelijke briefing en maken de voorbereidingen ten behoeve van de actie overzichtelijker en beter in te plannen.

2. Ontwikkelen plan van aanpak/draaiboek

3.5 week voor campagne

Een volgende stap in het voorbereiden van jouw campagnes op de sale- of feestelijke periode is het gieten van de inventarisatie (stap 1) in een draaiboek. Wie wordt verantwoordelijk voor welke taken en welke deadlines hangen we hieraan vast? Wanneer we deze stap reflecteren op Thunderkraft was bijvoorbeeld de opdrachtgever verantwoordelijk voor het aanmaken van de landingspagina, het aanleveren van de content en het aanpassen van de sale prijzen in de webshop. In het draaiboek stond beschreven wanneer de opdrachtgever bepaalde acties moest hebben uitgevoerd.

3. Bekendheid creëren voor de sale

Youtube & Display – 3 weken voor campagne,  mailings 1 week voor campagne

Een cruciale stap in het laten slagen van een campagne rondom een sale- of feestelijke periode is het tijdig bekendmaken van de sale onder jouw doelgroep. Door ruim van te voren de campagne aan te kondigen kan de doelgroep een aankoop in jouw webshop in overweging nemen. Geef je geen bekendheid aan jouw sales, dan zullen er in veel gevallen kapers op de kust zijn (lees: concurrenten) die wel tijdig naar buiten treden met hun actie. Jouw doelgroep op de hoogte brengen, kan op verschillende manieren. Denk bijvoorbeeld aan een awareness campagne via Youtube en/of Display of een mailing, waarin je de sales vanuit een bepaalde flow aankondigt. Deze laatste methode is hoe wij de sale onder de doelgroep van Thunderkraft hebben aangekondigd. Een e-mailflow die ingezet kan worden, is bijvoorbeeld::

  1. Pre-aankondiging 
  2. Black Friday is live 
  3. Herinnering 
  4. Laatste kans, sla nu nog je slag

4. Countdown timer aanpassen

2 weken tot campagne

Voeg een countdown timer toe aan de koppen in de RSA’s. Tel hierin af naar het evenement, zoals: “nog 10 dagen tot Black Friday” of geef aan hoe lang de actie nog loopt: “nog maar 3 dagen geldig”. De countdown timer zorgt ervoor dat mensen zich bewust worden van de sale die eraan komt en/of hoelang ze nog kunnen profiteren van aantrekkelijke prijzen.

5. Extensies toevoegen

1 week voor campagne

Het klaarzetten van extensies in Google Ads is een handeling die al een aantal weken voor de sale periode ingesteld kan worden. Door een componentenplanning aan de extensies toe te voegen kun je de extensies op het gewenste moment activeren. Verschillende extensies die je ten behoeve van een sale kunt inzetten, zijn: 

  • promotie extensie (met daarin de korting tijdens de sale periode)
  • prijs extensie (met daarin bepaalde merken/producten die je wilt uitlichten)
  • Sitelinks toevoegen (die verwijst naar de sale pagina)
 

Het toevoegen van de promotie- en prijs-extensies heeft als doel om op te vallen en je te onderscheiden ten opzichte van de concurrentie. Daarnaast zorgen sitelinks ervoor dat de doelgroep vanuit een advertentie snel op de juiste pagina op de site terecht komt.

6. Google Ads aanpassingen

Een aantal dagen voor de actie-periode daadwerkelijk ingaat, is het zaak om aanpassingen in Google Ads door te voeren. De reden hiervan is dat sommige aanpassingen eerst nog door Google goedkeurd moeten worden. Aanpassingen waaraan moet worden gedacht zijn:

  • Pas je headlines en descriptions aan (max 3 dagen voor de saleperiode i.v.m. eventuele afkeuring)
  • Voeg speciale HTML5 actiebanners in alle IAB formaten toe (1 dag voor de actie):
    • 300 x 250 
    • 300 x 600 
    • 728 x 90 
    • 160 x 1600 
    • 320 x 50 
    • 970 x 250  
  • Voeg de sale periode toe aan je koppen en pin deze vast op headline 2 of 3 (bij start actie)

7. Naam sale toevoegen aan keywords

2 dagen voor campagne

Het is de wens van ieder bedrijf dat met het adverteren binnen de zoekmachine aan de slag wil; zo relevant mogelijk adverteren. Tijdens een sale- of feestelijke periode is dit mogelijk door de naam van bijvoorbeeld de sale toe te voegen aan je reguliere keywords, waarop je target. In het geval van een webshop kan een keyword “<merk> <categorie>” tijdens black friday verrijkt worden met het woord black friday en wordt het nieuwe zoekwoord: “<merk> <categorie> <black friday>”. Let hierbij wel op dat je in zowel je search- als shopping-campagnes de sale periode als exact-keyword wordt uitgesloten.

8. Productfeed optimaliseren

3 & 2 dagen voor campagne

Uiteraard kunnen we de productfeed niet links laten liggen in het voorbereiden van Google Ads op een sale- of actieperiode. Een geoptimaliseerde productfeed is namelijk van groot belang voor jouw Google Shopping succes tijdens een actieperiode. Voor het optimaliseren van de productfeed kun je gebruik maken van tools, zoals Channable en Effectconnect. In de feed is het zaak om de sale-price te vullen, voeg de naam van de sale periode toe aan de productfeed en last but not least: zorg dat je productfeed tijdig wordt opgehaald in het Google Merchant Center.

9. Bieding en targeting

3 & 1 dag(en) voor campagne

De livegang van de sale-,actie- of feestperiode nadert. Tijd om de biedstrategie en targeting onder de loep te nemen. 

  • Ga allereerst aan de slag met first party data. Upload klantenlijsten in Google Ads. Dit is vooral raadzaam en effectief wanneer je gebruikmaakt van performance max campagnes en je wilt focussen op nieuwe klanten in de sale periode. De klantenlijst wordt geanalyseerd en vanuit de analyse wordt gezocht naar doelgroepen met dezelfde overeenkomsten (3 dagen voor de actie).
  • Maak gebruik van seizoensgebonden aanpassingen. Geef in een bepaalde periode extra budget mee aan de campagnes en verhoging in conversiepercentage (1 dag voor de actie).
  • Werk met geautomatiseerde regels. Dit scheelt veel tijd en campagnes gaan gegarandeerd op tijd live zonder dat je een wekker hoeft te zetten (1 dag voor de actie). 

10. Gas geven en monitoren

De actieperiode is gestart. Is nu de tijd aangebroken om achterover te leunen? Zeker niet! Blijf je campagnes monitoren, werk met een gevarieerd budget, zodat je goed presterende campagnes tijdig kunt opschalen.

Resultaten van de sale periode voor Thunderkraft

Leuk en aardig al deze voorbereidingen in Google Ads om een campagne goed voor te bereiden, maar wat levert het mij op hoor ik je denken? Laten we de resultaten van Thunderkraft tijdens Black Friday erbij pakken. Bovenstaande planning werd afgestemd met Thunderkraft en een op maat gemaakt plan werd afgesproken voor hun black friday periode. De black friday campagne was vanuit onze analyse verantwoordelijk voor 18% van de totale jaaromzet tot dan toe. De overall ROAS tijdens de campagne bedroeg 16,75.

Vragen over deze case of aan de slag met een sale periode? We helpen je graag!

Bovenstaande is voldoende bewijs om antwoord te geven op de vraag of een goede voorbereiding in Google Ads loont tijdens een sale periode. Heb je vragen over deze case of wil je zelf aan de slag met het promoten van een sale periode? We helpen je graag!

Wat is jouw
marketing uitdaging?

Vul dit formulier in en krijg vandaag nog een fellow aan de lijn!

Meer cases over zoekmachine adverteren

Thunderkraft ervaart het resultaat van een goede Google Ads voorbereiding tijdens Black Friday

Meer resultaat met Performance Max voor Studio Sanita

Online recruitment campagne helpt ELLBRU aan nieuwe sollicitanten

Wij zijn Yourfellow,
jouw digitale groei
start hier

Noordhaven 84
4761 DC Zevenbergen
Parkeren

Wij zijn Yourfellow,
jouw digitale groei
start hier

Noordhaven 84
4761 DC Zevenbergen
Parkeren