Data & analytics

Inzichten in data & analytics van jouw website en online kanalen zijn van belang om gerichte optimalisaties door te voeren in jouw online marketing activiteiten. Alleen verandert de wereld van analytics en data snel en voortdurend. Een belangrijke verandering is de beperking van het gebruik van third-party cookies, die veel bedrijven gebruikten om gebruikersgedrag te volgen en te analyseren. First-party data is een uitstekend alternatief. Google Analytics 4, Google Tag Manager, Looker Studio, Cookiebot en Customer Data platforms; het zijn enkele tools die jouw helpen data & analytics inzichtelijk te maken én waarmee je voldoet aan de laatste eisen. 

GA4 YourFellow
Analytics & Ads
CopyrightPetervanGeest-YourFellow20220520_83A0423

Aan de slag met Data & Analytics?

Ook wanneer je aan de slag wilt met data & analytics is het belangrijk om jezelf af te vragen wat je precies wilt weten. In welke data wil je inzichten? Welke doelen heb je? Wat zijn de beperkingen/uitdagingen die dataverzameling met zich meebrengen? Zodra we op alle vragen antwoorden hebben, kunnen we overgaan tot een actieplan. Verschillende tools zetten we in om data op een juiste manier voor jou te verzamelen, zodat jij analyses kunt maken over jouw doelgroepen en online marketing activiteiten op basis van data in plaats van onderbuikgevoel.

Google Analytics 4

Door GA4 te implementeren kunnen we statistieken rondom jouw site bijhouden. Hoe vaak wordt je site bezocht? Vanuit welke kanalen komen jouw bezoekers op jouw site? Welke pagina’s bezoeken ze en welke acties voeren ze uit? GA4 geeft je veel waardevolle informatie over jouw site en bezoekers. Ben jij al overgestapt van Universal Analytics naar het flexibele, privacyvriendelijke GA4?

Google Tag Manager

Een Google Tag Manager script voegen we toe aan jouw site om specifieke conversies door te meten, zoals een telefoonklik of contactaanvraag. Deze data schieten we door naar Google Analytics 4 en kun je weer afzetten tegen de verschillende kanalen die je inzet. 

Dashboarding

Het is prettig om de prestaties van je marketingactivteiten real-time inzichtelijk te hebben. Dashboarding biedt je de mogelijkheid om real-time de belangrijkste cijfers en trends inzichtelijk te hebben. We kunnen zelfs één dashboard maken met een overzicht van alle kanalen die je momenteel inzet om jouw product of dienst te vermarkten. Cool, toch?

Diensten

Verschillende diensten binnen Data & Analytics zetten wij in om jouw online marketing activiteiten nog effectiever te maken.

Sparren met een data- & analytics-expert? 

Bereid je voor op een cookieloos tijdperk

Cookies, de kleine bestanden die informatie opslaan over het zoekgedrag van bezoekers op het internet, hebben de afgelopen jaren te maken gehad met toenemende beperkingen en uitdagingen. Privacybezwaren en veranderingen in de regelgeving (GDPR) hebben bijgedragen aan de beperkingen die zijn opgelegd aan cookies. Zo moet een gebruiker tegenwoordig specifiek toestemming kunnen geven welke cookies wel en niet geactiveerd worden op een website. Dit wordt gedaan met behulp van de welbekende cookiemelding die er als volgt uit kan zien:

Daarnaast moeten websites door middel van een uitgebreide cookieverklaring volledig transparant zijn in welke cookies zij plaatsen en voor welke doeleinden deze gebruikt worden. Een handige tool die hiervoor gebruikt kan worden, is Cookiebot. Hulp nodig bij het GDPR-proof instellen van de cookies op jouw website? Neem contact met ons op!

Bovenstaande oplossing voorkomt echter nog niet het het blokkeren van veel belangrijke cookies (zoals Google Analytics) door steeds meer grote browsers wordt geblokkeerd of beperkt. Safari, Chrome en Firefox hebben al veel beperkende maatregelen ingevoerd, waardoor het voor websites steeds ingewikkelder wordt om volledige en betrouwbare data te vergaren. Een oplossing voor deze beperkingen is de inzet van first party cookies (in plaats van third party cookies), waarbij bedrijven via de eigen server gegevens verzamelen van hun websitebezoekers en klanten.

Er bestaan veel verschillende tools die het mogelijk maken om first party data te vergaren, zoals bijvoorbeeld Tracedock. Maar ook Customer Data Platforms (CDP’s) gebruiken via server verzamelde gegevens voor gerichte marketingcampagnes. De Fellows staan graag voor je klaar om je alles te vertellen hoe je de ontwikkelingen op het gebied van cookies, privacy en gegevensbeheer het beste kunt vormgeven.

Wat is jouw
marketing uitdaging?

Vul dit formulier in en krijg vandaag nog een fellow aan de lijn!

Hidden
Hidden
Waar kan YourFellow mee helpen?

Een greep uit onze succesverhalen

Wij zijn Yourfellow,
jouw digitale groei
start hier

Noordhaven 50
4761 DB Zevenbergen
Parkeren

Wij zijn Yourfellow,
jouw digitale groei
start hier

Noordhaven 50
4761 DB Zevenbergen
Parkeren