Home > Social media advertising > Facebook advertising
Facebook advertising

Facebook advertising, een veelgebruikte manier om jouw bedrijf of product op te laten vallen en onder de aandacht te brengen bij potentiële klanten. Er zijn op dit moment wereldwijd ruim 2,3 miljard mensen met een Facebookaccount, waarvan 1,6 miljard verbonden zijn met een MKB bedrijf. Maar hoe vind je de juiste doelgroep? Ieder bedrijf heeft namelijk een andere marketingdoelstelling en doelgroep die het wil bereiken tijdens de online campagne. Je wilt dus wel weten wat de juiste manier is om jezelf te verkopen op Facebook! Alles wat je moet weten over Facebook advertising lees je hier!



Wat is Facebook advertising?
Facebook advertising biedt ondernemingen de mogelijkheid om op Facebook betaalde campagnes te starten. Deze campagnes met daarin advertenties worden getoond aan de gebruikers in jouw doelgroep. De advertenties binnen Facebook kunnen op verschillende plaatsen worden getoond, te weten: aan de rechterzijde van de Facebookpagina of specifieke profielen, in het nieuwsoverzicht (de tijdlijn) en in de stories. Adverteren vindt plaats in de Meta Business Suite. Binnen deze Suite is het mogelijk om naast Facebook te adverteren binnen Instagram, Messenger en WhatsApp.
Doelstellingen bepalen met Facebook advertising
Via Facebook advertising kun je een bericht, een video, een pagina en website promoten. Je hebt hierin verschillende doelstellingen die je binnen Facebook ads kan kiezen om jouw bedrijf of product te promoten. Deze doelstellingen zijn:
- Bekendheid: Deze doelstelling zorgt ervoor dat jouw doelgroep jouw onderneming voorbij zien komen. Hiermee zal de naamsbekendheid van jouw onderneming stijgen. Een tip: zorg ervoor dat jouw campagne opvalt in het geweld dat online plaatsvindt.
- Verkeer: Met deze doelstelling worden mensen naar jouw website gestuurd om op deze manier waardevolle interactie met je klanten te stimuleren.
- Leads genereren: Draagt eraan bij dat potentiele klanten en geïnteresseerden informatie over jouw bedrijf te zien krijgen. Moedig hen ook daadwerkelijk aan om een actie op de website te ondernemen.
- App promotie: Deze doelstelling is gericht op doelgroepen die Facebook via hun telefoon raadplegen. Wil je namelijk de app van jouw website promoten en mensen aandringen om de app te downloaden om bijvoorbeeld aankopen te doen, dan is dit de ideale doelstelling.
- Betrokkenheid: Stimuleert dat mensen jouw bericht en pagina liken, reageren op je bericht en je bericht delen.
- Verkoop: Is de doelstelling van jouw advertentie om meer verkopen te boosten, dan wordt aangeraden om ‘verkoop’ als doelstelling te hanteren. Hierdoor bereik je de mensen waarvan de kans groot is dat zij een aankoop willen doel.
Diensten
Verschillende andere diensten/kanalen binnen social media advertising zetten wij in om jouw doelstellingen te realiseren.
- Instagram advertising
- LinkedIn advertising
- Pinterest advertising
- Snapchat advertising
- TikTok advertising
- Youtube advertising
Sparren met een social media expert?
Targeting binnen Facebook advertising
Binnen Facebook ads kun je gemakkelijk targeten op de doelgroepen die aansluiten bij jouw bedrijf. Er zijn verschillende kenmerken die je kan invoeren bij het adverteren op Facebook om zo de juiste doelgroep te vinden. Enkele eigenschappen waarop je kunt targeten:
- Locatie: een gebied van 15 km2 tot heel Europa.
- Leeftijd: tussen 13 en 65+.
Geslacht: man, vrouw of allebei. - Interesses: waarin is jouw doelgroep geïnteresseerd?Welke website bezoeken zij en van welke pagina’s zijn ze fan? Je kan verschillende keywords instellen die passen bij jouw klant.
- Opleidingen: Wat voor opleiding volgt of heeft jouw potentiële klant gevolgd?
- Relatiestatus: een datingsite heeft een andere relatiedoelgroep, dan een zaak voor trouwjurken.
- Werkplek en functies: mensen die op een kantoor werken zullen kleding ergens anders aanschaffen, dan mensen die in de bouw werken.
- Connecties: je kan er ook voor kiezen om je bestaande connecties een gepromoot bericht te laten zien of juist deze doelgroep uit te sluiten van de campagne.
Wat betreft de berichtgeving kun je binnen Facebook advertising alle kanten op. Je kan bijvoorbeeld een klantcase promoten, inclusief een call-to-action. Ook kan je een bedrijfspagina promoten, een mooie kortingsactie naar voren laten komen of een toffe bedrijfsvideo laten zien. Ben je op zoek naar nieuwe medewerkers? Je kunt er dan voor kiezen om een vacature te promoten.
Loopt een advertentie goed, dan is het eenvoudig om het budget op te schroeven. Valt een advertentie tegen, dan zet je de advertentie net zo makkelijk stop om een nieuwe, ander soort campagne te maken en geen geld te verspillen. Wanneer je de juiste mensen bereikt met de juiste advertentie of campagne is het de tijd, geld en moeite zeker waard.

Stel de Facebook Pixel in: meten is weten
Vergeet de Facebook Pixel niet in te stellen! Dit is namelijk het verbindingspunt tussen je Facebook-advertenties en je website. De pixel levert inzichten in de de acties van je bezoekers op de website via de Facebook-advertenties. De pixel vertelt onder meer welke advertenties resulteren in conversies en vanuit welke doelgroepen en advertentiemateriaal de conversies afkomstig zijn.
Wat zijn de kosten van Facebook advertising?
In principe kan je zelf bepalen hoeveel kosten je maakt voor het adverteren binnen Facebook. Dit kan gaan om een paar euro tot duizenden euro’s. Het gaat er vooral om dat je geen geld verliest door op de verkeerde manier te adverteren met bijvoorbeeld de verkeerde doelgroep, onverzorgde berichten of een slecht inzicht wat nou echt de opbrengsten zijn van de campagne. Wij helpen jou hier graag bij!
Vraag een gratis adviesgesprek aan
Benieuwd naar de mogelijkheden van Facebook advertising voor jouw bedrijf? Vraag een vrijblijvend adviesgesprek aan met onze Facebook advertising specialisten aan en we bekijken samen de mogelijkheden van adverteren binnen Facebook voor jouw bedrijf. YourFellow is Meta Business Partner. Dit betekent dat we actief samenwerken met Meta (Facebook) voor de beste resultaten.

Wat is jouw
marketing uitdaging?
Vul dit formulier in en krijg vandaag nog een fellow aan de lijn!




















