Feedoptimalisatie

Wil je aan de slag met het online verkopen van jouw product via Google Shopping, een marketplace, zoals bol.com of Amazon, vergelijkingswebsites of affiliate netwerken? Dan is een kwalitatieve en geoptimaliseerde productfeed cruciaal voor het succes van jouw online productverkoop. Wij vertellen je graag alles over productfeed optimalisatie, geven je concrete tips en handvaten en helpen je graag op weg om jouw productfeed te optimaliseren.

CopyrightPetervanGeest-YourFellow20220520_83A0461
CopyrightPetervanGeest-YourFellow20220520_83A0216
CopyrightPetervanGeest-YourFellow20220520_83A0266

Wat is productfeed optimalisatie?

First things first! Wanneer je een product wilt verkopen op Google Shopping, een marktplaats, vergelijkingswebsite of social media, dan weet je waarschijnlijk al wel dat je een productfeed nodig hebt. Dit klinkt niet heel spannend. Toch is het in de praktijk iets ingewikkelder. Ieder kanaal heeft namelijk andere eisen ten aanzien van indeling van de feed en de verschillende gegevens die de productfeed moet bevatten. Zo heeft Google Shopping andere eisen, dan bol.com. Een praktijkvoorbeeld hiervan is dat het in bol.com verplicht is om de mouwlengte van een kledingitem aan te geven en in Google Shopping niet. Hierdoor is het niet mogelijk om jouw productcatalagus één op één te kopiëren van bijvoorbeeld Shopping naar bol.com.

De eerste stap is om jouw productfeed zo volledig mogelijk aan te leveren. Een goed fundament voor jouw productfeed vormt het vertrekpunt om jouw feed te verrijken en optimaliseren voor het gekozen kanaal. De productfeed heeft als functie om de zoektocht van de gebruiker zo gemakkelijk mogelijk te maken. Daarom worden er ook zoveel productfilters aangeleverd per categorie. Is jouw feed niet volledig? Dan is dit het moment om dit glad te strijken. Jouw feed moet minimaal bevatten:

  • Producttitel
  • Productbeschrijving
  • Product link
  • Product-ID
  • Product afbeelding link
  • GTIN/EAN

Hierboven zijn enkele criteria die de basis vormen voor jouw feed. Eerlijk is eerlijk: hier ga je de oorlog niet mee winnen. Als je wilt dat je producten de beste resultaten behalen en gaan uitblinken ten opzichte van de concurrentie, is het zaak om de product feed van zoveel mogelijk informatie te voorzien.

Waarom met productfeed optimalisatie aan de slag?

De concurrentie op de verschillende online platformen is moordend. Het is essentieel om je productfeed zoveel mogelijk te verrijken om de zichtbaarheid van je producten op diverse platformen te vergroten. Er zijn verschillende dingen waar je rekening mee moet houden, maar we focussen ons op het belangrijkste: het optimaliseren van je productfeed.  

Het uiteindelijke doel van het optimaliseren van je productfeed is dat de kanalen waar je op gaat adverteren meer inzicht krijgen in je productcatalogus. Hierdoor kunnen de kanalen jouw producten beter afstemmen op de zoekvraag van de consument. Hoe meer informatie je meegeeft aan de producten, des te beter matcht de zoekopdracht van de gebruiker met jouw producten. Wanneer je feed te mager is ingericht, zullen concurrenten met een completere feed meer kans hebben om vertoond te worden op het gekozen kanaal.

Diensten

Verschillende diensten binnen zoekmachine adverteren zetten wij in om jouw producten of diensten te promoten via Bing of Google.

Sparren met een feedoptimalisatie-expert? 

Vereenvoudig productfeed optimalisatie met een productfeed generator

Inmiddels zijn er talloze platformen waarop je met jouw producten kunt adverteren. Zoals je inmiddels weet, heeft ieder platform een set van unieke regels en eisen waaraan je moet voldoen. Het is daarom raadzaam om jouw productfeed te optimaliseren met een product feed generator. Een tool die het optimaliseren van je feed een stuk eenvoudiger maakt, is Channable. Wist je dat YourFellow trotse Channable Silver partner is en we voor al onze e-commerce klanten deze tool inzetten om feeds continu te blijven optimaliseren. 

Tips om jouw productfeed te optimaliseren

Ben je ervan overtuigd dat je aan de slag moet met productfeed optimalisatie? Dan is het moment aangebroken om jouw productfeed te optimaliseren met zogenoemde regels. In onze eerder geschreven blog: “Een geoptimaliseerde productfeed: de basis voor jouw succes binnen Google Shopping, marketplaces en affiliates” bieden we je handige tips om jouw productfeed te laten floreren op het gekozen platform.

Vragen over deze dienst of met productfeed optimalisatie aan de slag?

Heb je vragen over feedoptimalisatie of heb je hulp nodig bij het opzetten, optimaliseren en managen van je productfeed(s). Neem vrijblijvend contact met ons op via het contactformulier hieronder en we gaan graag met je in gesprek.

 

 

 

Wat is jouw
marketing uitdaging?

Vul dit formulier in en krijg vandaag nog een fellow aan de lijn!

Hidden
Hidden
Waar kan YourFellow mee helpen?
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Een greep uit onze succesverhalen

Groei via een sterke focus op ‘nieuwe klanten’ voor Olcay Gulsen Beauty (OGB)

Succesvolle employer branding campagne zorgt voor een vliegende start

De ultieme beleving bij het BBQ Experience Festival 

Wij zijn Yourfellow,
jouw digitale groei
start hier

Noordhaven 50
4761 DB Zevenbergen
Parkeren

Wij zijn Yourfellow,
jouw digitale groei
start hier

Noordhaven 50
4761 DB Zevenbergen
Parkeren