Zoekwoordonderzoek

Een van de ‘fundamentels’ van een gedegen marketingstrategie? Het zoekwoordonderzoek! Deze geeft namelijk inzichten in het zoekgedrag van jouw doelgroep(en) en geeft sturing/richting wanneer je met zoekmachine optimalisatie en -adverteren aan de slag wilt.   
Tijdens een zoekwoordonderzoek wordt onderzocht welk zoekgedrag de doelgroep vertoont, welke volumes op relevante zoekwoorden aanwezig zijn en hoe hoog de concurrentiegraad is. Uiteraard werpen we ook een blik op jouw concurrentie.

CopyrightPetervanGeest-YourFellow20220520_83A0461
CopyrightPetervanGeest-YourFellow20220520_83A0216
CopyrightPetervanGeest-YourFellow20220520_83A0266

Wat is een zoekwoordonderzoek?

Een zoekwoordonderzoek is een proces waarbij onderzocht wordt welk zoekgedrag de doelgroepen vertonen die interessant zijn voor jouw website/webshop. Kortom welke zoektermen gebruiken zij binnen de zoekmachine. Het uiteindelijke doel? Zoekwoorden vinden waar veel zoekvolume en weinig concurrentie op aanwezig is.

Het doel van een goed zoekwoordonderzoek is namelijk om de meest relevante zoekwoorden en zoektermen te gebruiken voor jouw marketingwerkzaamheden (denk aan zoekmachine optimalisatie en zoekmachine adverteren) die dicht bij jouw onderneming staan.

Er zijn verschillende soorten zoekwoorden. Long tail zoekwoorden zijn specifieke zoekwoorden die dieper ingaan op het onderwerp, terwijl een algemeen (short tail) zoekwoord een breder en minder diepgaand zoekwoord is. Wanneer iemand bijvoorbeeld op zoek is naar een vakantie naar Spanje, is vakantie Spanje een algemeen zoekwoord, en all in clusive vakantie Mallorca augustus een Long tail zoekwoord.

Door ook goed te kijken naar specifieke zoekwoorden is de kans groter dat jij gezien wordt door jouw doelgroep. Algemene zoekwoorden hebben namelijk in de meeste gevallen een hogere concurrentie (of keyword difficulty) en zijn erg algemeen waardoor het een stuk lastiger en duurder wordt om goed vindbaar te zijn. Door samen te werken met YourFellow wordt jouw bedrijf optimaal zichtbaar voor de juiste doelgroep waarbij we beginnen met het opstellen van een persoonlijk zoekwoordenonderzoek.

Waarvoor gebruik je een zoekwoordonderzoek?

Bevindt jouw website zich nog in een beginfase? Dan kan het zoekwoordonderzoek houvast bieden om de menu- en url-structuur van de website vorm te geven. Een menu- en url-structuur die is vormgegeven aan de hand van relevante zoektermen uit het zoekwoordonderzoek zal de organische vindbaarheid van de website ten goede komen.

Alleen een geoptimaliseerde menu- en url-structuur zal niet voldoende zijn om de organische vindbaarheid van de website optimaal te laten zijn. Uiteraard moeten de specifieke pagina’s worden voorzien van SEO-geoptimaliseerde content. Denk aan specifieke landingspagina’s op basis van interessante zoekwoorden met veel zoekvolume en weinig concurrentie. Het zoekwoordonderzoek biedt hierin houvast en inspiratie voor de te schrijven content.

Uiteraard is de wens van veel websites/webshops om relevant, organisch (gratis) verkeer naar de website trekken. Alleen is dit een proces van de lange adem en biedt zoekmachine adverteren uitkomst! Het is namelijk mogelijk om zoekwoorden uit het zoekwoordonderzoek in te kopen in de zoekmachine. Uiteraard geldt hierbij hetzelfde principe als bij SEO: hoe hoger de zoekvolumes en hoe lager de concurrentiescore, hoe interessanter het zoekwoord voor jouw onderneming is. 

Samengevat biedt een zoekwoordonderzoek uitkomst tijdens: 

Diensten

Naast het zoekwoordonderzoek zetten wij verschillende andere diensten binnen zoekmachine optimalisatie in om de organische vindbaarheid van jouw website/platform te verhogen. 

Sparren met een SEO-expert? 

Hoe voer je een zoekwoordonderzoek uit?

Wanneer wij een zoekwoordonderzoek uitvoeren voor een opdrachtgever, verdiepen we ons eerst in de ideale doelgroep en hoe het zoekgedrag eruit ziet. Waar ligt de behoefte van de klant? Waar wordt naar gezocht? Wat zijn onderwerpen waar de website zich in onderscheidt en waar liggen kansen?

Aan de hand van onze tooling wordt een uitgebreid onderzoek gedaan naar zoekwoorden die interessant kunnen zijn voor de website. Inspiratie hiervoor? De eigen website, concurrentie, gerelateerde zoektermen, synoniemen, etc.  Alle woorden worden samengevoegd in een bulklijst met zoekwoorden. 

Wanneer de bulklijst is afgerond, wordt een verdiepingsslag welke zoekwoorden hiervan interessant zijn voor de verschillende marketingcampagnes om zoekmachine optimalisatie te realiseren. Deze verdiepingsslag resulteert in een shortlist. Hierbij wordt er gekeken naar twee factoren. Het zoekvolume en de concurrentiescore.

Het zoekvolume geeft aan hoe veel keer per maand gezocht wordt naar het specifieke zoekwoord. De concurrentiescore geeft aan hoe veel concurrentie er aanwezig is op dat zoekwoord. Wanneer de concurrentiescore te hoog is, is het minder relevant om hierin te investeren.

Wat net zo belangrijk is; de intentie van de zoekopdrachten. Waar is de klant naar op zoek? En sluit dit goed aan bij jouw bedrijf? 

Uiteindelijk wordt er hierdoor een lijst met kansrijke zoekwoorden samengesteld die daadwerkelijk gaat werken voor jouw website of webshop. De zoekwoorden worden geïmplementeerd in services, zoals content (zoekmachine optimalisatie) en zoekmachine adverteren binnen kanalen als Google en Microsoft Bing. 

Wat is jouw
marketing uitdaging?

Vul dit formulier in en krijg vandaag nog een fellow aan de lijn!

Een greep uit onze succesverhalen

Equalité ziet enorme stijging  in ROAS door inzet van influencer marketing

Thunderkraft ervaart het resultaat van een goede Google Ads voorbereiding tijdens Black Friday

Meer resultaat met Performance Max voor Studio Sanita

Wij zijn Yourfellow,
jouw digitale groei
start hier

Noordhaven 84
4761 DC Zevenbergen
Parkeren

Wij zijn Yourfellow,
jouw digitale groei
start hier

Noordhaven 84
4761 DC Zevenbergen
Parkeren